عشق به کتاب، دارایی یک کتابدار

حرف آنلاین: آبان ماه امسال بود که همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از فعالان عرصه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی در چهار بخش تقدیر شد، در این میان یک کتابدار مازندرانی توانست در بین کتابداران سراسر […]

حرف آنلاین: آبان ماه امسال بود که همزمان با برگزاری مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از فعالان عرصه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی در چهار بخش تقدیر شد، در این میان یک کتابدار مازندرانی توانست در بین کتابداران سراسر کشور رتبه کتابدار برتر را از آن خود کند.
در واقع پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی مختص به زمان خاصی نیست، چرا که فراگیری علم و دانایی در هر وقت و مکانی امکان‌پذیر بوده و از ضروریات و نیاز روز جامعه است.
طی چند سال اخیر با کاهش سرانه مطالعه در کشور، کتابداران نقش موثری را در مسیر ترغیب و تشویق مردم از گروه‌های سنی مختلف برای توجه به کتاب ایفا کرده و به نوعی خودشان را به جامعه شناساندند تا جایی که کسی نیست که نداند که یک کتابدار چه وظیفه‌ای برعهده دارد، از طرفی برای نوجوانان و جوانان جالب است که بدانند علت موفقیت یک کتابدار چیست.
نائله پالوج مسئول کتابخانه صاحب الزمان (عج) استان مازندران شهرستان نوشهر با حدود ۱۰ سال سابقه در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، همان کتابداری است که در سال جاری موفق به کسب رتبه برتر در بخش کتابداران کتابخانه درجه ۲ و ۳ شد.
وی در گفت‌وگویی اختصاصی با حرف مازندران، عشق را لازمه کار کتابداری دانسته و اظهار می‌کند که بنده در کنار همکارانم تمام تلاشم را کردم تا وظایفم را به نحو احسن انجام دهم و اجازه ندهیم با وجود ویروس کرونا کتابخانه از رونق بی‌افتد.
وی با بیان اینکه انتخابم به‌عنوان کتابدار برتر را محصول همکاری و همراهی همه همکارانم می‌دانم، یادآور می‌شود: بنده هم با انجام اقداماتی همچون قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، برگزاری پویش‌های مختلف و کارگاه‌های آموزشی و دعوت اعضا به اجرای این برنامه‌ها از آن‌ها خواستیم که با ما همراهی و همدلی داشته باشند.
خانم پالوج ادامه می‌دهد: عشق لازمه و پیش‌نیاز کار کتابداری است وظیفه کتابداران این است که روح کتابخانه را بیدار کرده و پویایی آن را پابرجا نگه دارند. کتابدار صرفا کسی نیست که خدمت آوردن کتاب را برای اعضای کتابخانه برعهده بگیرد بلکه میتواند به عنوان یک مرجع برای راهنمایی مراجعه‌کنندگان باشد.
این کتابدار موفق با بیان اینکه عشق به کتاب و مطالعه همه دارایی یک کتابدار عاشق است و کتابخانه خانه دوم ماست، تاکید می‌کند که کتابداران علاوه بر کتاب‌شناسی باید روانشناس و جامعه‌شناس بوده تا بتوانند راهنمای خوبی برای مراجعه‌کنندگان به کتابخانه باشند.
وی یادآور می‌شود: تمرکز کتابخانه صاحب الزمان (عج) تامین حال رفاه اعضا است حمایت و حضور مردم بزرگ‌ترین سرمایه برای کتابخانه‌های عمومی است، ما کتابداران هم برای خدمت‌رسانی به آنان هر کاری که از دستمان بر می‌آید انجام داده و تلاش می‌کنیم در به امانت دادن کتاب برای همه گروه‌های سنی و تحصیلی برنامه‌ها و فعالیت‌های مفیدی را ارائه کنیم.
پالوج می‌گوید: یکی از مهمترین فعالیت‌های ما در دوران کرونا طرح “کتابرانه” است که کتاب را به‌صورت رایگان همراه با پیک به درب منزل اعضا می‌رساندیم که بسیار هم موفق عمل کرده است.
این کتابدار با بیان اینکه کتابخانه باغ است و ما کتابداران به‌عنوان باغبانان این باغ دانایی منتظر حضور گرم اهالی کتاب در این باغستان هستیم، اظهار می‌کند: شغل کتاب‌داری همچون سایر مشاغل سختی‌های خودش را به همراه دارد، ما تمام کتابداران با تمام وجودمان با توجه به اینکه شرایط معیشتی و اقتصادیمان آنطور که باید نیست در حوزه‌های فرهنگی تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کتابخانه را به جامعه بشناسانیم و در این راه بسیار موفق عمل کردیم اما این کار را دست تنها نمی‌توانیم انجام بدهیم و نیاز به کمک تمام ارگان‌ها داریم.
به گزارش حرف؛ مباحثی که بینمان ردوبدل شد شاید نتواند آنچنان که باید بیانگر میزان علاقه یک کتابدار به کتابخانه باشد و برای مشاهده عشق و علاقه آن‌ها به کتاب شاید باید بارها در کتابخانه‌ها حضور یافت تا مفهوم واقعی دوستی با کتاب را درک کنیم.