ظروف سرامیکی و لعابی؛ تلفیقی از هنر و صنعت

حرف آنلاین: سفالگری هنری است که قدمتی طولانی دارد و گواه آن ظروف سفالین کشف شده در غارها‌ست که عمر بعضی از آن‌ها به ۷ هزار سال می‌رسد، هنرمندان مازندرانی نیز از گذشته تاکنون با استفاده از هنر خود و گِل پخته ظرف‌های زیبایی را می‌سازند، روستای سلیم آباد تنکابن به‌عنوان روستای سفال در کشور و دنیا شهرت دارد.

در طی سال‌های اخیر علاقه و توجه مردم به ظروف سنتی افزایش پیدا کرده، از طرفی هنرمندان با تلفیق هنر و صنعت در تولید ظروف سرامیکی و لعابی سفالی به توفیقات زیادی دست پیدا کردند‌.

ظروف سرامیکی و سفالی از نظر ظاهری شباهت‌هایی با هم دارند و هر دو از خاک و گل درست می‌شوند و در دمای مناسب پخته شده تا شکل خود را حفظ کنند، ظروف سفالی از دو قسمت بدنه و لعاب تشکیل شده‌اند و بدنه، شکل اصلی ظرف است که از گل مخصوص ساخته می‌شود.

لعاب روی سفال هم به‌صورت شفاف و هم به‌صورت رنگین کمانی از رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در نوع براق و صاف و صیقلی و هم در نوع مات و زبر و دارای بافت روی کارهای سفالی استفاده می‌شود.

نمونه‌ای موفق در تولید ظروف سرامیکی

مهرناز علایی که اکنون ۳۵ سال دارد و ۶ سالی است که به‌عنوان تولیدکننده ظروف سرامیکی سفالی با همکاری همسرش مدیریت ۶ نیروی کار را برعهده دارد، در گفت‌وگو با حرف مازندران، به فراگیری آموزش‌های چند ماهه قبل از شروع کار اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه این شغل آزمون و خطا زیاد دارد، می‌گوید: خلاقیت، ایده‌پردازی و نقاشی لازمه ورود به عرصه تولید ظروف سرامیکی است، اینجا همه چیز وابسته به سه عنصر خاک، آب و آتش است و انرژی مثبتی در آن نهفته است، نیروهای فعال در این عرصه اغلب روحیه حساس و هنرمندانه‌ای داشته و در کنارش باید نگاهی صنعتی و حرفه‌ای داشته باشند تا با استفاده از به‌روزترین ابزار به ماندگاری هر چه بیشتر محصول تولیدی کمک کنند.

اعلایی با بیان اینکه در حال حاضر ظروف سرامیکی و لعابی در بازار شناخته شد و طرفداران زیادی دارد، عنوان می‌کند: در گذشته اوضاع به این صورت نبود، من با سرمایه‌ای کم شروع به کار کردم، مکان برپایی کارگاه تولیدی را به مساحت حدود ۱۰۰ متر در اختیار داشتم، الان با وجود نوسانات قیمت در بازار اگر فردی بخواهد در این حوزه آغاز به‌کار کند برای فروش به مدت حدود دو ماه نیاز به فضای شخصی و حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه دارد.

ایجاد برندی با نقش و نگارهای طبیعی

این تولیدکننده ظروف سرامیکی در ادامه با اشاره به جزییاتی از نحوه تولید این ظروف؛ یادآور می‌شود: کوزه قلب کار است، ظرف‌ها با توجه به تکنیک دو الی چهار بار باید درون کوره قرار بگیرند، ابزارهای مختلف دیگری نیز لازم است، خلاقیت مهم‌ترین بحث است، تا خروجی محصولی خاص باشد، قیمت ظروف در کارگاه ما دانه ای از ۳۵ الی ۵۰۰ هزار تومان بسته به زحمت و تلاش و اینکه کار دست است متغیر است.

وی که تولیدکننده‌ای رئال‌کار است و نه فانتزی، دراین باره تصریح می‌کند: حسب سلیقه شخصی در ساخت ظروف از طرح‌های طبیعی استفاده میکنم و علاقه چندانی به طرحهای فانتزی ندارم، صفر تا صد را کار را هم خودمان انجام می‌دهیم، از طرفی خاک اشباع نشده را از کارخانه‌های استان‌های دیگر خریداری کرده پس از فرمالیسیونه کردن برای همکاران در استان‌های شمالی ارسالی می‌کنیم.

اعلایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغه فعالان این عرصه، می‌گوید: حمایت لازمه پیشرفت است، اما خودم نه حمایتی داشتم و نه سرمایه‌ای، از این رو موفقیتم را مدیون تلاش و خلاقیت هستم، بارها به‌عنوان کارآفرین برتر معرفی شدم و به نمایشگاه‌های سطح استان دعوت می‌شوم، کیفیت تولیدات افزایش پیدا کرده و قصد گسترش فضای کار در سوله‌ای بزرگ‌تر را دارم.

برنامه‌ریزی برای تاسیس تنها آموزشگاه فنی و حرفه‌ای تولید ظروف سفالی

این کارآفرین از تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای تولید ظروف سرامیکی و هنر سفالکاری در رامسر خبر می‌دهد و خاطرنشان میکند: به‌زودی با افتتاح آموزشگاه آزاد به آموزش هنرجویان می‌پردازم، هنرجویان مدرک بین‌المللی فنی و حرفه‌ای دریافت خواهند کرد.

وی در پایان تاکید می‌کند: لازمه ماندگاری در این شغل؛ صبر، تلاش و خلاقیت است، مسیر سخت و ناهمواری‌ها هرگز مانع از رسیدن به هدف نیست، از طرفی ظروف سرامیکی و لعابی سفالی بازار قوی‌ای دارد.