ظرفیت تولید سه میلیون تن مرکبات

گفت و گو- حسین زحمتکش :رئیس اتحادیه باغداران مازندران مقدار اراضی باغی استان را بیش از 160 هزار هکتار دانست و اظهار کرد: این مقدار اراضی باغی ظرفیت تولید 3 میلیون تن برداشت محصول در ارقام مختلف را دارد. محمدرضا شعبانی با بیان اینکه از 150 هزار بهره بردار باغات استان 20 هزار باغدار عضو […]

گفت و گو- حسین زحمتکش :رئیس اتحادیه باغداران مازندران مقدار اراضی باغی استان را بیش از 160 هزار هکتار دانست و اظهار کرد: این مقدار اراضی باغی ظرفیت تولید 3 میلیون تن برداشت محصول در ارقام مختلف را دارد.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه از 150 هزار بهره بردار باغات استان 20 هزار باغدار عضو اتحادیه باغداران مازندران هستند، اظهار کرد: اتحادیه باغداران مازندران مایل به ارائه خدمات به تمام باغداران است به گونه ای که در تمام فصول سال آموزش همگانی را در تمام سال قرار داده ایم و انتظارات تمام باغداران را به گوش دولت می رسانیم.

وی افزود: قرار بود که صدور دفترچه بهره برداری باغات به اتحادیه باغداران مازندران داده شود که این مهم تاکنون رقم نخورده است.

شعبانی به صادرات مرکبات مازندران نیز اشاره کرد و گفت: زمینه و آمادگی صادرات و قدرت رقابت با دیگر کشورها را نداریم و هزینه تولید بسیار بالا است.

وی خاطر نشان کرد: با اعطا تهسیلات بانکی نمی توان اقدام به صادرات کرد چون عاقلانه نیست در کنار همه مشکلات و هزینه بالای تولید برای صادرات تسهیلات با نرخ بهره بالای 20 درصد دریافت شود.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران شرط صادرات را مشوق های صادراتی دانست و اظهار کرد: در صورت تخصیص مشوق های صادراتی شاید تحولی در این زمینه رقم بخورد که نسبت به توجه دولت در ارائه مشوق های صادراتی نیز امیدوار نیستیم.

وی در ادامه افزود : ایران با مجموع تولید پنج میلیون تن هفتمین کشور تولید کننده مرکبات در جهان بوده و میزان تولید این محصول در کشور بیشتر از نیاز مصرف تازه خوری است به طوری که  حدود 5/4 میلیون تن مازاد مرکبات در کشور وجود دارد و مازندران با وجود بیش از 110 هزار هکتار باغ و تولید دستکم 2.5  میلیون تن که معادل 45 درصد مرکبات کشور است در جایگاه نخست در این زمینه قرار دارد اما نبود صنایع تبدیلی مرکبات در مازندران، فسادپذیری سریع محصول و نبود رویه مشخص برای صادرات سبب شده تا بازار مرکبات استان از اواخر شهریور تا پایان پاییز به عرصه‌ای برای سودجویی دلالان تبدیل شود. رئیس اتحادیه باغداران مازندران اظهار داشت : هم اکنون هر کیلوگرم پرتقال کمتر از 10000 ریال از باغداران خریداری و چند برابر قیمت در بازار عرضه می‌شود و حاصل دسترنجی که باید پس از تحمل یکسال چشم انتظاری و زحمت به باغداران برسد به جیب دلالان و واسطه‌گران سودجو می‌رود و سهم باغدار یاس و ناامیدی هرساله بابت رنج و هزینه یکساله است که چشم به راه فصل برداشت متحمل شده.

شعبانی تصریح کرد : از آنجایی که کشاورزی 80 درصد نیاز غذایی کشور و 7/26 درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند و 23 درصد شغل مردم در استان مازندران را تشکیل می‌دهد نیاز است که نگاه دوباره به این معقوله شود چرا که در شرایط فعلی که فصل برداشت مرکبات است مرکبات باغداران خریدار ندارد و یا با قیمت‌های بسیار پایین و ناامید کننده از جانب دلالان که از وضعیت موجود استفاده می‌کنند مواجه میشوند که به ناچار مجبور به پذیرش شده و این امر میل و رغبت را از باغدار جهت تلاش برای تولید محصول با کیفیت‌تر گرفته و حتی سبب دلسردی آنها می‌شود به طوری که شاهد قطع درختان و از بین بردن باغات چندین ساله هستیم! و چیزی که به عنوان یک فرصت می‌تواند در اختیار اقتصاد ایران و کسب درآمد و ارزآوری و افزایش صادرات غیر نفتی قرار گیرد بدین ترتیب از دست می‌رود.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران افزود: اگرچه اخبار حاکی از کلید خوردن فعال سازی دیپلماسی جهت صادرات مرکبات استان به خارج از کشور است اما در ادامه این سوال مطرح می‌شود که آیا بسترهای لازم برای صادرات با قیمت‌های مناسب فراهم است؟ در این صورت آیا همچنان دلالان و واسطه‌گران میاندار خواهند بود و حاصل دسترنج باغداران به جیب سودجویان خواهد رفت؟! آیا تمهیداتی برای این امر اندیشیده شده؟