ضعف تولیدکنندگان در استانداردسازی محصولات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: کیفیت برخی از محصولات صنعتی افزایش داده‌ایم اما در زمینه استاندارد سازی فعالیتی را انجام نداده‌ایم و در این مسئله تولیدات کشور ما ضعف دارند. عبدالله رضیان در خصوص عدم موفقیت کشور در تصاحب بازار کشورهای همسایه، اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی کشور که متولی صادرات هستند برنامه‌ای برای […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: کیفیت برخی از محصولات صنعتی افزایش داده‌ایم اما در زمینه استاندارد سازی فعالیتی را انجام نداده‌ایم و در این مسئله تولیدات کشور ما ضعف دارند.

عبدالله رضیان در خصوص عدم موفقیت کشور در تصاحب بازار کشورهای همسایه، اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی کشور که متولی صادرات هستند برنامه‌ای برای مدیریت این مسئله ندارند، باید ظرفیت‌های کشور مورد نظر را بسنجیم و رایزن‌های خوب اقتصادی را در کشورهای منطقه داشته باشیم زیرا ظرفیت‌های مناسبی در این کشورها وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازرگان‌های ما ممکن است در کشورهای همسایه با توجه به موقعیت‌‌های سیاسی و مسائل دیپلماتیک نتوانند حضور داشته باشند و موقعیت‌ها را تصاحب کنند، گفت: این مسئله احساس می‌شود که ضعف در این زمینه از وزارت خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا وزارت اقتصاد و دارایی است.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وزارت‌خانه‌ها متولی صادرات هستند اما به دلیل اینکه برنامه‌ریزی‌ مناسبی وجود ندارد این امکان فراهم نمی‌شود تا با یک شرایط خوب و مناسبی ظرفیت‌های کشورها را بسنجیم که چه نیازهایی دارند و چه امکاناتی در اختار ما قرار دارد تا به این کشورها صادر کنیم.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه باید در تعرفه ها و عوارض صادرات تغییراتی ایجاد و مشوق‌های صادراتی را مشخص کنیم، اضافه کرد: متاسفانه احساس می‌شود که دستگاه‌های کشور چنین توانی را ندارد که بتوانند برنامه‌ریزی مناسبی را برای تسلت بر بازار کشورهای همسایه را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا کیفیت محصولات نیز در این عدم تسلط بر بازار کشورهای همسایه تاثیر گذار است، اظهار داشت: در تولیدات صنعتی شاید خیلی توان رقابت با برخی از کشورها که شرایط بهتری از ما دارند را نداشته باشی، کیفیت را در برخی از محصولات صنعتی افزایش داده‌ایم اما در زمینه استاندارد سازی فعالیتی را انجام نداده‌ایم و در این مسئله تولیدات کشور ما ضعف دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه برخی از محصولات توان عرضه به بازارهای هدف را ندارند، خاطرنشان کرد: در محصولات کشاورزی و همچنین در برخی از محصولات صنعتی نیز مانند تولید لبنیات و مواد غذایی شرایط خوبی داریم و می‌توان امکان صادرات را فراهم کنیم.