گزارش حرف از کارگروه توسعه صادرات استان؛

صادرات مازندران در دست‌انداز نیروی متخصص

استان مازندران از مزیت های مهم صادراتی برخوردار است. این استان با وجود تمامی توانمندی ها در بخش فنی توسعه صادرات با مشکلاتی مواجه است که همواره مورد اشاره مسئولان قرار می گیرد. نیروی انسانی متخصص و حمل و نقل از جمله مشکلاتی است که در صادرات استان مازندران مانع ایجاد کرده است.

ساری-اسحق پاک نیا | استان مازندران از مزیت های مهم صادراتی برخوردار است. این استان با وجود تمامی توانمندی ها در بخش فنی توسعه صادرات با مشکلاتی مواجه است که همواره مورد اشاره مسئولان قرار می گیرد. نیروی انسانی متخصص و حمل و نقل از جمله مشکلاتی است که در صادرات استان مازندران مانع ایجاد کرده است.کارگروه توسعه صادرات مازندران در جلسه روز گذشته خود نیز به این موضوع پرداخت. معاون گمرکات استان در گزارش اقدامات انجام شده اعلام کرد که پیش آمده که در گمرکات، محصول صادراتی کیوی اظهار شده اما در مقصد پرتقال داده شده است، به همین دلیل برخی کشورهای مقصد به محصولات صادراتی استان مازندران حساس شده‌اند.این مسول دلیل این اتفاق را کمبود نیرو اعلام کرد و گفت که امکان بازدید کامل به کالاهای صادراتی را نداریم.

 

روند فعلی صادرات مازندران باید افزایش یابد

سید عباس حسینی مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران در این جلسه با اشاره به اینکه جلسات متعددی در استان مازندران به منظور توسعه صادرات برگزار شده است، تصریح کرد: در این راستا جلساتی را در محل تشکل ها و انجمن های تخصصی برگزار کردیم و انتظار داریم در این حوزه با پیشرفت مناسبی مواجه شویم.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش سهم مازندران از صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: تسهیلات مناسبی از دوره استاندار سابق برای این حوزه در نظر گرفته شده است که جذب آن در رونق این بخش موثر خواهد بود. حسینی افزود: مساله توسعه صادرات استان مازندران هر هفته در تهران به صورت ویژه در دیدار با فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران با حضور استاندار مازندران پیگیری می شود.

 

ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی در صادرات مازندران

کهنسال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز گفت: براساس ارقام سال گذشته هدف گذاری برای سال جاری 10درصد در زمینه افزایش کارت بازرگانی و محصولات تولیدی هم 25 درصد تعیین و رقم 435میلیون دلار برای صادرات استان مازندران تعیین شده است.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی استان، خواستار همکاری دستگاه های اجرایی در پاسخ به مصوبات مربوط به این حوزه شد.

کارشکنی گمرک آستارا رفع شود

علی تقی پور اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه در زمینه مرکبات از 1401 سندی تهیه شده است که به جزییات بسیاری در این حوزه پرداخته است، بیان کرد: در این سند مسائل مربوط به استفاده از سموم و رنگ ها رابررسی کردیم که خوشبختانه در سال جاری، زمان برداشت و نحوه ارائه محصول به بازار و رضایت کشاورزان حاصل شده است و این محصول بازار خوبی در شرایط فعلی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات بخش هایی مانند، گمرک، حفظ نباتات و حمل و نقل اثرگذاری مهمی دارند اما متاسفانه در زمینه تامین نیرو در بخش حفظ نباتات و حمل و نقل با مشکلات بسیاری مواجه هستند، افزود: بارها خواسته ایم که تعداد نیروهای این دو بخش افزایش یابد تا محصولی که از مازندران خارج می شود با اشکال مواجه نشود.

تقی پور با تاکید بر اینکه کارشکنی آستارا برای مازندران احراز شده است و ساختاری باید تعریف کنیم که مشکل گمرک آستارا رفع شود، گفت: بدون حل ساختار گمرکی در مقصد امکان توسعه صادرات مازندران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت های مازندرانی خودروی حمل و نقل محصولات را ندارند و خودروهای مازندران یخچال های خوبی نداشته و محصولات به سمت فساد پذیری می رود، گفت: علاقه مندیم بار مازندران در خودروهای روسی صادر شود اما این امر مستلزم همکاری گمرک آستارا خان است که متاسفانه صورت نمی گیرد.

با جرات از حقوق تولیدکننده حمایت کنیم

یوسف نوری استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ممنوعیت بی برنامه کالاهای صادراتی باعث بی اعتباری بخش صادراتی کشور در کشورهای هدف می شود، گفت: نمونه های مختلفی را در سال های متمادی دیده ایم که با این روش سرمایه گذاران بی انگیزه شده و ویلاسازان در استان ماندگار می شوند.

وی با اشاره به اینکه توسعه تصادفی نیست، اظهار کرد: در صدور مجوزها گرفتار بروکراسی هستیم و همین امر موجب می شود که نتوانیم با جسارت و محکم از حقوق بخش های مختلف دفاع کنیم.

نوری با اشاره به اینکه تا زمانی که پشت میزها نشسته ایم نباید نگران باشیم و باید از حق دفاع کنیم، تصریح کرد:باید بتوانیم از حق تولیدکننده واقعی دفاع کنیم.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه هر شرکتی درآمد ارزی نداشته باشد نمی تواند در حد و اندازه استان باشد، عنوان کرد: کالاهای صادراتی باید توان رقابت پذیری داشته باشند و آن هم در بخش تولیدی باید با نوآوری و خلاقیت فعالیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه همکاری نهادها و مدیران می تواند در بازاریابی محصولات استان تاثیر بسزایی داشته باشد، یادآور شد: نهادهای مسول کارشناس مخصوص فعالیت بین الملل وجود دارد و برخی اتفاقات سیاسی بین المللی به صادرات این محصولات ضربه می زند، بنابراین صادرکنندگان باید پیش بینی لازم را در این باره برای راهکارهای جایگزین داشته باشند.