شمارش معکوس ماراتن نفس گیر آژانس های گردشگری

حرف آنلاین: سارا ربیعی /مي‌گويند كه نوروز فصل بره‌كشان گردشگري است هرچند داستان‌ گراني و افزايش قيمت‌ هتل‌ها و تورها در نوروز هر سال تكرار مي‌شود؛اما مسئولان هیچ دغدغه ای ازخود در این مورد نشان نمی دهند و این داستان تکراری با دادن آمارهاي ميليوني از سفرهاي داخلي و تشريح اوضاع متعادل ورود گردشگران خارجي […]

حرف آنلاین:

سارا ربیعی /مي‌گويند كه نوروز فصل بره‌كشان گردشگري است هرچند داستان‌ گراني و افزايش قيمت‌ هتل‌ها و تورها در نوروز هر سال تكرار مي‌شود؛اما مسئولان هیچ دغدغه ای ازخود در این مورد نشان نمی دهند و این داستان تکراری با دادن آمارهاي ميليوني از سفرهاي داخلي و تشريح اوضاع متعادل ورود گردشگران خارجي و خروج گردشگران ايراني، ختم به خير مي‌شود. این روزها، روزهای داغ سفر و مسافرت است. موضوعی که بسیاری از مردم آن را در برنامه اصلی خود قرار می دهند و به دور از اشتغالات ذهنی و فکری زندگی عادی خود با بستن کوله بار سفر یک یا چند مقصد گردشگری را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کنند.اما یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که می خواهند خانه خود را با انگیزه مسافرت ترک کنند مساله محل اسکان و انتخاب آژانس های مناسب است .برابری قیمت برخی از تورهای گردشگری داخلی با خارجی موجب شده تا در سال‌های اخیر بسیاری از افراد تجربه سفر به خارج از کشور را در ایام نوروز به بازدید از جاذبه‌های داخلی ترجیح دهند. این در حالی است که افراد در ایام نوروز با رشد صعودی قیمت تورهای داخلی و خارجی مواجه می‌شوند که گاه این تفاوت درباره سفرهای خارجی به حدود 800 هزار تومان و در سفرهای داخلی به برخی از شهرهای پر تقاضا 600 هزار تومان می‌رسد.

معمولا از اوایل بهمن ماه تبلیغات برای سفرهای نوروزی رونق خاصی به خود گرفته و هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم جنب‌و‌جوش آن کاملا قابل مشاهده است؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی این روزهای جامعه نمی‌توان برای این صنف روزهای خوشی را پیش‌بینی کرد.همواره در این ایام قيمت‌ها تحت تأثير بازار عرضه و تقاضا قرار مي‌گيرد و نرخ‌ها افزايش مي‌يابد و بخش‌هايي مانند هتل‌ها تلاش مي‌كنند از اين فرصت براي جبران يك‌سال بي‌رونقي استفاده كنند. اگرچه هر سال بسياري از آژانس‌داران اين افزايش قيمت در تورها را كاملا طبيعي و بديهي مي‌دانند، ولي اكنون خيلي از آن‌ها معترف شده‌اند كه «امسال قيمت خدمات گردشگري واقعا گران شده است. باید گفت گرچه صنعت گردشگری کاملا بر پایه نظام عرضه و تقاضا پایه‌ریزی شده است و نرخ‌ها باید براساس رقابت تعیین شود، اما امسال با توجه به شرایط اقتصادی مردم، بیشتر سفرها به صورت انفرادی و خارج از تورها پیش‌بینی شده است.هر چند سازمان متولی گردشگری برای رشد این صنعت مردم را به مسافرت از طریق تورها تشویق و ترغیب می کند اما نوسان نرخ این آژانس ها مانع بزرگی برای استقبال مردم از این تورها است. سفر با تورها برای خود مشکلاتی به همراه دارد که افزایش و نوسان قیمت های آن در طول سال از جمله تعطیلات حسابی مردم را سردرگم و کلافه کرده است.قیمت تورها در روزهای عادی با ایام تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلات عید فطر و.. بسیار تفاوت دارد و صاحبان این آژانس ها در این ایام به مبالغ سرویس دهی خود می افزایند هرچند درقبال این اضافه وجه خدمات بیشتری نیز ارایه نمی کنند.

 

کفه سنگین هزینه های گردشگری در برابر درآمدها

گرانی و ارزانی تورها معمولا براساس درآمدها تعیین می شود و هنگامی که هزینه ها و درآمدها رابطه منطقی با یکدیگر نداشته باشد نباید انتظار داشت که قیمت ها متناسب با توان اقشار جامعه باشد.البته به غیر از منفعت طلبی آژانس ها و هتلها باید به این امر اشاره کرد که اگر ابزارها و محصولات گران باشد به طور منطقی روی هزینه خدمات نیز تاثیر می گذارد برای مثال اگر بنزین و سوخت به عنوان نیازهای مسافرت گران باشد این موضوع بر بهای سایر خدمات مسافرت اثر می گذارد بنابر این قیمت تورها نیز با افزایش روبرو می شوددر نتیجه نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها به دلیل رقابت در این فصل از سال را داشته باشیم؛ اما نکته مهم در این زمینه امنیت و انجام تعهدات تورهای گردشگری برای مسافران است، چون این مسافران با پرداخت هزینه‌ مسافرت علاقه‌مند هستند بهترین خدمات را متناسب به شرایطی که انتخاب کرده‌اند، دریافت کنند بنابراین تعیین و انتخاب دقیق و صحیح تورها و پرداخت هزینه می‌تواند گره‌گشا باشد.

ارزان سازی سفربرگ برنده رشد گردشگری در کشور

در تورهای گروهی هزینه بین همه مسافران و گردشگران تقسیم می شود برای مثال چنانچه شمار مسافران یک ون با توجه به ظرفیت این وسیله آن را از ۸ به ۱۶ نفر افزایش دهیم هزینه ها بین همه تقسیم می شود و قیمت سرشکن خواهد شد.غیر از گسترش تورهای گروهی دولت نیز می تواند تسهیلات مختلف ازجمله وام در اختیار تورگردان ها قرار دهد تا هزینه های تورها کاهش یابد. دولت همچنین می تواند برای کاهش قیمت تورها به تورگردان ها در ارایه خدمات و تسهیلات تخفیف دهد. تخفیف به تورگردان ها باعث می شود که قیمت تورها کاهش یابد و قیمت ها متناسب با درآمد مشتری باشد.ایجاد اقامتگاه ها و محل های ارزان به تورهای گردشگری هم می تواند در رشد صنعت گردشگری و همچنین استقبال بیشتر مردم از سفر و مسافرت تاثیر داشته باشدوقتی قیمت گردشگری متناسب با درآمد مشتری باشد در آن صورت گردشگری در سبد مصرف خانوارها قرار می گیرد و در این صورت صنعت گردشگری رشد می یابد و مردم نیز از سفر و گردشگری فواید مختلف از جمله روحی برخوردار خواهند شد. به نظر می رسد برای استفاده عموم از این امکانات باید هزینه خدمات ارائه شده متناسب با وضعیت غالب اقتصادی جامعه باشد؛ در غیر این صورت تمامی امکانات به سوی قشر مرفه جامعه سرازیر خواهد شد. تنها در صورت برقراری توازن بین هزینه کالا ها و خدمات در جامعه و میزان درآمد متوسط افراد می توان شاهد جامعه ای متوازن بود.ارزان سازی سفر با پایین آوردن هزینه های اقامت در هتل ها، کاهش قیمت تورهای مسافرتی و کاهش نرخ بلیت های مسافرتی و هزینه های حمل و نقل از جمله موضوعاتی است که باید با تعامل هرچه منسجم تر و هماهنگ تر با فعالان و متخصصان عرصه گردشگری محقق شود.