شراره‌های آتش بر جان طبیعت مازندران

حرف آنلاین: صبح و عصر روز یک شنبه پنج مردادماه دو فقره آتش سوزی در جنگل‌های مازندران شراره‌های آتش را به جان طبیعت این استان انداخت. براساس این گزارش،فرماندار تنکابن از وقوع آنش سوزی  در جنگل های منطقه سیاورز  بخش خرم آباد  این شهرستان  خبر دادو  گفت : 5 هکتار از این جنگل ها در […]

حرف آنلاین: صبح و عصر روز یک شنبه پنج مردادماه دو فقره آتش سوزی در جنگل‌های مازندران شراره‌های آتش را به جان طبیعت این استان انداخت.

براساس این گزارش،فرماندار تنکابن از وقوع آنش سوزی  در جنگل های منطقه سیاورز  بخش خرم آباد  این شهرستان  خبر دادو  گفت : 5 هکتار از این جنگل ها در محاصره آتش قرار دارند.

سید ابراهیم هاشمی افزود : ساعت و قوع آتش سوزی حدود 11.5 صبح امروز بوده  و دلیل آن هنوز بدرستی مشخص نیست.

وی اضافه کرد :  حدود 300 نفر از  نیروهای امدادو نجات  هلال احمر ، منابع طبیعی ، سپاه و بسیج و شهرداری ها و آتش نشانی ها و همچنین شوراها و دهیاران  و مردم در منطقه جهت کمک برای  مهار حریق حضور دارند ولیکن هنوز آتش مهار نشده است اما توانستیم  آن را در محاصره بگیریم .

هاشمی  ادامه داد : منتظر رسیدن بالگرد امداد امداد و نجات استان به این منطقه هستیم تا آتش را مهار کنیم.
وی گفت : وزش باد در منطقه بر سرعت آتش و دامنه آن افزوده  و کار مهار آن را برای  نیروهای امدادی سخت کرده است.

فرماندار تنکابن  از  مسافران و مردم خواست تا از روشن کردن آتش در جنگل ها و باغات بپرهیزند و جلوی خسارتهای جبران ناپذیر به منابع طبیعی را بگیرند.

مهرداد کیا رئیس آتش نشانی شهرستان تنکابن در همین خصوص اظهار داشت: ظهر یکشنبه در پی تماس اهالی روستای سیاورز مبنی بر آتش سوزی جنگل، زبده ترین نیروهای آتش نشان به همراه یک دستگاه خودروی آتش نشانی خود را به محل حریق رسانده و به کمک دیگر نیروهای امداد ایستگاه اتش نشانی شهر خرم آباد از گسترش دامنه حریق و سرایت زبانه های آتش به درختان جنگلی جلوگیری کردند.

وی اظهار داشت: متأسفانه در هفته های اخیر تماسهای مکرری مبنی بر آتش سوزی باغات کشاورزی در نقاط شهری وروستایی تنکابن داشتیم که در تمامی این موارد علت آتش سوزی تنها بی احتیاطی کارگران وصاحبان باغها گزارش شده است.

رئیس آتش نشانی شهرستان تنکابن با توجه به پایان ماه مبارک رمضان و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی خاطرنشان کرد: از کلیه همشهریان و بوِیژه هموطنان عزیز تقاضامندیم با توجه به گرمای هوا و خشک بودن برگها و شاخه های درختان در هنگام عزیمت به نقاط جنگلی  از برپا کردن آتش خودداری کرده و در موارد ضروری پس از برپا کردن آتش آن را با آب و خاک خاموش کنند.

همچنینگرمای هوا، پراکندگی منطقه آتش سوزی و ورزش باد دامنه آتش را که بصورت پراکنده در عرصه های طبیعی میانکاله و تنکابن ادامه دارد، گسترش داده است که برای مهار آن نیاز به اعزام بالگرد و تجهیزات امدادی است.

سری جدید آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان مازندران از روز گذشته در پناگاه طبیعی حیات وحش میانکاله کلید خورد و این حادثه که ساعاتی مهار شده بود، دوباره جان گرفت.
همچنین از غرب مازندران نیز گزارش می شود که آتش سوزی عرصه های طبیعی روستای سیاه ولد تنکان را دچار خسارت کرده و هر لحظه بر دامنه های آن افزوده می شود.

رضا رضا احمدی رئیس اداره محیط زیست بهشهر در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: آتش سوزی عرصه های طبیعی میانکاله که مهار شده بود دوباره از ساعت 15 امروز آغاز شده است.

وی اظهار داشت: آتش سوزی روز گذشته پس از هشت ساعت تلاش ماموران اطفا شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر گفت: این آتش سوزی در منطقه ای به نام میانکاله صحرا نزدیک به تالاب رخ داده و بیشتر درختان انار، تمشک و سازيل در آتش سوخته اند.

وي گفت: با وقوع آتش سوزي ماموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در این پناهگاه، بلافاصله با یکدستگاه تراکتور و تانکر آب به محل آتش سوزی عزیمت كردند امابا توجه به گرمای هوا، وزش باد و پراکندگی آتش سوزی، متاسفانه آتش به نقاط مختلف سرايت كرد و با همكاري دستگاههاي اعلام شده بعد از 8 ساعت مهار شد.

بر اساس گزارش واصله مبنی برآتش سوزی در منطقه میانکاله صحرای پناهگاه حیات وحش میانکاله در ساعت 17 دیروز (شنبه) به وقوع پيوست كه  با هماهنگي فرمانداری شهرستان بهشهر و همكاري آتش نشانی و پاسگاه انتظامی بندرامیر آباد، یگان حفاظت منابع طبیعی، شهرداری بهشهر و تعدادی از علاقه مندان به طبیعت در مدت 8 ساعت آتش مهار شد ولی دوباره بعد ازظهر یکشنبه شعله ور شده است.

همچنین بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی غرب مازندران نیز از ظهر یکشنبه آغاز شد و تاکنون بر اساس اعلام منابع، پنج هکتار از جنگل های منطقه سیاله ورز تنکابن دچار آتش سوزی شد.