شاهان دشت دومین آبشار بلند ایران

حرف آنلاین: آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع بوده که از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. آبشار شاهاندشت با طول تقریبی 170 متر در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار […]

حرف آنلاین: آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع بوده که از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است.

آبشار شاهاندشت با طول تقریبی 170 متر در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد قلعه ملک بهمن در سال 1005 هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است.

این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند که از کنار قلعه ملک بهمنبر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین می‌ریزد.

در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متربزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود.

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران محسوب می شود.
این قلعه مستحکم ساخته شده از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک می‌باشد است .

این آبشار حیرت انگیز از 8 آبشار تشکیل شده است آبشار اول به طول تقریبی 15 متر می باشد و کارگاه آن در سمت چپ بر روی دیواره قرار دارد آبشار دوم به طول تقریبی 30 متر به مکانی زیبا ختم می شود که درب پشتی قلعه به وضوح از این مکان دیده می شود و سنگیلاخ شده در بالای سرتان هیجان فرود را دو چندان می کند آبشار 3 و 4 و 5  از سه پله پشت سر هم تشکیل شده است که کارگاه آن در سمت راست دیواره قرار دارد و با یک طول کامل می توان آن را فرود رفت پله ها به ترتیب 12-18-10 متر طول دارند و در مجموع آبشار سوم و چهارم و پنجم  حدود 40 متر طول دارد. آبشار 25 متری ششم از زیباترین آبشارهای این مسیر می باشد و کارگاه آن در سمت راست دیواره مسیر قرار گرفته بعد از عبور از این آبشار به آبشار هفتم که طولش حدود 20 متر می باشد می رسیم کارگاه آبشار هفتم و هشتم یکی می باشد و در سمت راست دیواره قرار دارد. طول آبشار آخر (هشتم) 35 متر می باشد در مجموع 55 متر فرود از بالای آبشار هفتم صورت می گیرد. زیبایی  مناظر اطراف بی نظیر است و دماوند باشکوه به وضوح دیده می شود.

 باید گفت مسیر رسیدن به قلعه و آبشار گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

 براي رفتن به کنار اين آبشار مي بايست ابتدا شيب تند روستاي شاهاندشت را طي کرد که مسيري چهار کيلومتري است و از کنار رودخانه و کوه مي گذرد. در ابتداي روستا براي پارک اتومبيل مکان مناسبي در نظر گرفته شده است و ادامه مسير را از ميان کوچه باغ ها و خانه هاي اهالي روستا بايستي پياده پيمود. اين مسير از کنار يک قبرستان و مسجد قديمي گذشته و تابلوهاي کوچکي شما را به سمت آبشار راهنمايي مي کنند. از دو مسير مي توان جهت ادامه راه استفاده کرد يکي مسير شمالي از بالاي روستا که شما را مستقيما به بالاي آبشار و منظره روبروي آن ميرساند. اين مسير کمي ناهموار بوده و وجود تخته سنگ هاي بزرگ و شيب تند جايي براي اطراق باقي نگذاشته است و بيشتر جهت بازديد به کار مي رود.

آبشار شاهاندشت به صورت دوپله اي بوده و گياهان آبزي و خزه ها در ميان ديواره هاي آن ديده مي شوند.