نادر مقدس پیشکسوت مازندرانی سینما در گفت‌و‌گو با حرف‌آنلاین؛

سینما در مازندران حمایت می‌خواهد

حرف آنلاین - اسحق پاک نیا : فیلم‌ساز پیشکسوت مازندرانی گفت: هر گوشه از مازندران لوکیشنی مناسب برای فیلم‌سازی است از این رو افزایش مشوق‌ها و حمایت توسط مراکز فرهنگی و دستگاه‌های مربوطه میتواند علاوه بر ایجاد رغبت برای تولید فیلم خوب، به رونق سالن‌های سینمایی کمک کند.

نادر مقدس طی گفت‌وگویی به مناسبت روز ملی سینما، ضمن تبریک این روز، اظهار کرد: بنده متولد ۱۳۳۷ در شهر آمل هستم فعالیت‌های هنری خودم را از دوران نوجوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرم آغاز کردم.

وی افزود: آن سال‌ها، در رشته های موسیقی نمایش نقاشی و فیلم‌سازی فعالیت میکردیم، سال‌ها هم به‌عنوان مربی موسیقی تدریس می‌کردم اما سینما به من فرصت این را نداد که به‌طور جدی موسیقی را دنبال کنم چرا که در کنارش اقدام به نمایش نویسی و اجرای آن می‌پرداختم.

مقدس ادامه داد: در کنار محمدعلی سجادی کار فیلمسازی را در آمل شروع کردیم تا اینکه وارد عرصه حرفه‌ای کارگردانی و تهیه کنندگی سینما شدیم برای شبکه های مختلف تلویزیونی چندین سریال ساختم در کنار تولید ۲۰ تله فیلم و فیلم‌های سینمایی‌ ، آخرین فیلم با عنوان “شاه ماهی” بوده که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شد و هنوز هم به‌خاطر شرایط کرونایی اکران نشده است.

عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمایی ایران که در حال حاضر بازرس کانون است، خاطرنشان کرد: سالهاست که در خانه سینما فعالیت صنفی میکنم در مازندران هم به اتفاق همسرم خانم منادی آموزش می دهم، کارگاه تجربی هنر را راه اندازی کردیم که در آن آموزش بازیگری تئاتر و سینما ارائه می شود.

این فیلمساز با بیان اینکه چندین سال است که سینمای هنر و تجربه بابل را راه اندازی کردم و تلاشم را برای سرپا کردن آن کردم، با اشاره به مشکلات سینمای مازندران، گفت: این یک بحث کشوری است با راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی وضعیت سالن‌های سینمایی در تهران متفاوتتر شده است، متاسفانه این اتفاق به‌طور عمومی در شهرستان‌هایی که سالن‌های کمی دارند اتفاق نیفتاد‌.

وی با بیان اینکه طبق استاندارد جهانی برای هر ۲۰هزار نفر یک سالن سینما نیاز دارد، اعلام کرد: متاسفانه کمبود سالن سینما مشکل بزرگ شهرهای مازندران است.

مقدس با اشاره به برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره یاس، عنوان کرد: در کل استان با جمعیت بیش از ۳میلیون نفر تعداد انگشت شماری سالن سینما داریم، سینما هنر تجربه بابل کاملا استاندارد و برای سینما ساخته شد بقیه سالن‌ها فقط مختص سینما نبود.

فیلمساز پیشکسوت آملی ادامه داد: بعدها با راه اندازی مراکزی و تبدیل به سینما در دستور کار قرار گرفت که دغدغه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز هست.اگر چه اداره فرهنگ و ارشاد متولی این ماجراست اما خودش نمیتواند سرمایه گذاری کند، نهادهای شهری می‌تواند مسئول خوبی برای احداث سالن‌های سینمایی باشد.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی در تلاش برای جذب مخاطبین بیشتری در سینماهای کشور است، شورای صنفی نمایش در تهران قیمت بلیط را تعیین میکند که با هزینه بالایی که این روزها برای تولید یک فیلم صرف میشود این بلیط‌ها ارزان است اما با وجود مشکلات موجود در کشور بلیط‌ها گران است‌.

مقدس یادآور شد: اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد شورای صنفی نمایش شناور کردن بلیط‌های سینما را تصویب کردند تا سانس‌هایی که طرفدار کمتری دارد نیم بها یا کمتر از آن باشد.

این فعال سینمایی عنوان کرد: سینما بعد از کرونا خیلی متفاوت شده است، الان هم دخل و خرج برخی از سینماهای استان باهم نمی‌خواند، ما هم با تلاش سعی میکنیم سرپا بایستیم یا حتی به بسط و گسترش آن کمک کنیم.

وی افزود: استان مازندران ۱۲کارگردان حرفه ای در سینمای ایران دارد که فعال و پرانرژی کار میکنند.مخاطب با فیلم جذب می آید، فیلم خوب مشتری خودش را خواهد داشت، مدتها بود بعد از کرونا مردم حال و هوای حضور در سینما را فراموش کردند از طرفی از طریق پلتفرم‌های مجازی به تماشای فیلم می‌نشستند اما الان مدتی است که فیلم‌های سینمایی اجتماعی مورد توجه مردم قرار گرفته است.

مقدس درباره ساخت شهرک سینمایی شمال کشور گفت: از نظر من کل مازندران لوکیشن است و هر گوشه از آن میتواند فیلم ساخت، اینجا ظرفیت‌ها مهیا است، به همین خاطر ضرورت ساخت شهرک سینمایی باید مشخص شود، تهرانی‌ها برای استفاده از فضای طبیعی به شمال می آیند از طرفی ساخت شهرک هم که بخاطر در دسترس نبودن امکانات انجام می‌شود پس از نظر من ضرورتی ندارد که شهرک سینمایی ساخته شود، اما باید شرایطی ایجاد شود تا فیلم‌سازان بتوانند از امکانات اینجا به خوبی استفاده کنند که نیاز به تدبیر دارد.

این فیلمساز مازندرانی گفت: بسیاری از جوانان آموزش دیده نیاز به معرفی به فیلم‌های سینمایی دارند، کار کردن جوانان در کنار حرفه‌ای همواره مدنظر بنده بوده است.

وی درباره علت رشد سینمای مستند مازندران در یک دهه اخیر و راهکار برای ارتقای آن، عنوان کرد: سینمای مستند خیلی با سینمای حرفه ای ایران ارتباطی ندارد اما جایگاه خودش را دارد، امتیازات خوبی برایش همچون برگزاری جشنواره‌های مختلف درنظر گرفته شده است.

مقدس افزود: جوانانی هستند که با فیلم‌های مستند در مازندران شروع کردند، این سال ها من دیدم که تحرکی که اتفاق افتاده جوانان را علاقه‌مند کرده است، منهای همه اینها شرایط زیست محیطی استان سوژه‌های خوبی در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد، امیدواریم با حمایت‌های مادی و معنوی، آموزش و تشویق‌ها شاهد رشد بیشتری در این حوزه باشیم.

فعال سینمایی آملی با بیان اینکه فیلم‌سازان علاقه‌مند هستند در مازندران تولید داشته باشند، تاکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود و دستگاه‌های اجرایی امکانات رفاهی بهتری در اختیار فیلم‌سازان قرار بگیرد. همکاری با هنرمندان و ارائه تخفیف میتواند مشوق خوبی باشد، مراکز فرهنگی استانداری باید فعال باشد، مازندران گردشگرپذیر است میتوان شرایطی را مهیا کرد که هنرمندان بیشتری در تهران در مازندران فیلم بسازند.

وی اضافه کرد: وقتی فیلم سازی در استان رونق بیشتری بگیرد جوانان ترغیب میشوند وضعیت اقتصادی تغییر میکند، ما شخصیت‌های مهم تاریخی در استان داریم که می‌تواند درباره زندگینامه‌های آنها فیلم ساخت اما آیا بازدهی اقتصادی در جامعه دارد؟ پس باید نهادهای مربوطه کمک کنند.

مقدس تصریح کرد: در استان حجم زیادی از کارخانجات در حال فعالیت هستند، چند هزارم درصد درامدشان صرف امورات فرهنگی می شود؟ هیچ، در این زمینه باید کار کرد، باید در بخش فرهنگی کمک کنیم، بچه‌های تئاتر وضع اقتصادی خوبی ندارند.

فیلمساز پیشکسوت در پایان اظهار کرد: امیدواریم سینما اول در تولید و بعد جذب مخاطب رونق بیشتری پیدا کند در شهرهایی از استان که سینما وجود ندارد سالن ساخته شود، از ظرفیت فیلم‌سازان جوان استان با پتانسیل خیلی خوب استفاده شود.