سیرۀ حضرت زینب (س) پاسخ کوبنده‌ای به اندیشۀ غرب

حرف آنلاین: حضرت زینب سلام‌الله علیها امروزه می‌تواند الگویی برای زنان جامعه بشری و پاسخ کوبنده‌ای برای اندیشۀ غرب باشد که به بهانۀ حمایت از زنان، حجاب و عفت و دین را از آنها منع می‌کنند.

عصر مدرنیسم، عصر تنزل جایگاه والای انسان از مقام آسمانی به شخصیتی حیوانی است؛ در منطق فلسفۀ غیر توحیدی، وجه برتری انسان نسبت به حیوان، در نطق اوست، در حالی که در منطق ادیان آسمانی به ویژه دین مبین اسلام، وجه برترین انسان نسبت به سایر حیوانات در نور فطرت و جنبه‌های آسمانی و ملکوتی اوست. در منطق قرآن، اگر حیوان دارای دو بعد روح و جسم است، انسان حداقل دارای مقام و ابعاد عرشی، ملکوتی و روحی است که با پرورش هر کدام از این ابعاد، می‌تواند به اذن خدا محدوده‌ای از عالم را در اختیار بگیرد و موجودات را به تسخیر و فرمان خود بیاورد. در این بین، خداوند تفاوتی بین مرد و زن در رسیدن به مقام معنوی قرار نداد و بلکه راه رشد را برای بانوان سهل‌تر قرار داد. 

لذا آنجا که ادیان آسمانی و قرآن، جایگاه زن را قُدسی و آسمانی دانست و چهره‌هایی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت مریم و … را به عنوان الگو معرفی کرد، عصر جدید (مدرنیسم)، زن را تا حد کالایی شهوانی تنزل داد تا به این ترتیب همان مسیر جاهلیت پیش از اسلام را به منصۀ ظهور برساند. وقتی از مسیر دین جلو برویم، چهره‌هایی مانند حضرت زینب سلام‌الله علیها جلوه‌گر می‌شوند که نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در پهنۀ کل تاریخ بشریت الگو شدند؛ الگوی یک دختر نمونه، خواهر نمونه و مادر نمونه. بانویی که در عین دیانت، حضوری به‌موقع و اثرگذار در رویدادهای اجتماعی داشت. بر خلاف آنچه امروزه شاهدیم که دیانت را از زنان گرفتند و او را در جامعه رها کردند. 

حجت‌الاسلام محمدصادق باقری کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه سوگوارانه امروز به بهانۀ حمایت از زنان، حجاب و عفت و دین را از آنها منع می‌کنند، گفت: حضرت زینب سلام‌الله علیها نمونه‌ای آشکار از بانوانی است که نشان داد اگر یک انسان در حد مقام عصمت انبیاء و اولیاء نباشد، می‌تواند تا حدی رشد کند که یک معصوم در تمجید او سخن می‌گوید. او دارای سه ویژگی حجاب، عبادت و صبر بود و این سه ویژگی را توانست در سطح گسترده‌ای پیاده کند.

وی افزود: در کنار مقام علمی ایشان، عفت و حجابشان در اوج بود. حضرت زینب سلام‌الله علیها امروزه می‌تواند الگویی برای زنان جامعه بشری و پاسخ کوبنده‌ای برای اندیشۀ غرب باشد که به بهانۀ حمایت از زنان، حجاب و عفت و دین را از آنها منع می‌کنند./تسنیم