سیاه و سفید نمایشگاه گل و گیاه در بابل

حرف آنلاین – حسین زحمتکش:  هفته گذشته جشنواره گل و گیاه در بابل به همت شهرداری بابل در مصلی این شهر برگزار شد. استقبال از نمایشگاه خوب بود و مردم حضور در خورتوجهی داشتند، حضور پرشور تولیدکنندگان استانی و خارج استانی نیز نشان از استقبال تولیدکنندگان از این نمایشگاه داشت .هرچند نام این نمایشگاه را […]

حرف آنلاین – حسین زحمتکش:  هفته گذشته جشنواره گل و گیاه در بابل به همت شهرداری بابل در مصلی این شهر برگزار شد. استقبال از نمایشگاه خوب بود و مردم حضور در خورتوجهی داشتند، حضور پرشور تولیدکنندگان استانی و خارج استانی نیز نشان از استقبال تولیدکنندگان از این نمایشگاه داشت .هرچند نام این نمایشگاه را جشنواره ملی گل و گیاه بابل گذاشتند اما سبک اداره آن و کیفیت محصولات ارائه شده  بسیار با نام ملی فاصله داشت. نمایشگاه هفته گذشته به کار خود پایان داد اما این پایان ماجرا نبود، چند نفر از تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه با دفتر تحریریه روزنامه حرف مازندران تماس گرفتند و از نحوه مدیریت و برخورد نامناسب متصدیان امر گله کردند  و خواستار پرداخت خسارت هایی شدند که در طول برگزاری نمایشگاه متحمل شده اند.

*بدترین نمایشگاه؟!

یکی از این معترضان فرزانه عزیزی جوان ترین غرفه دار نمایشگاه است ، وی اهل استان مرکزی و از شهر محلات در این نمایشگاه حضور یافت. وی در تماسی که با سرویس تولید حرف داشت ضمن اعتراض به نحوه برگزاری و مدیریت نمایشگاه، خواستار پیگیری رسانه ای مشکلات موجود شد. عزیزی بیان داشت: در طول برگزاری نمایشگاه دو روز اول سیستم گرمایشی تعبیه نشده بود و روز سوم نمایشگاه از دستگاه گرمایشی استفاده کردند که با گاز کار می کرد و بر اثر نشت گاز بسیاری از گل های غرفه داران آسیب دید. وی افزود: نزدیک به 15 غرفه از این نشتی آسیب دیدند. عزیزی با بیان اینکه متصدیان امر در برخورد با خسارت دیدگان منصف نبودند، اضافه کرد: در تعیین دلیل خسارت وارده به غرفه داران از کارشناس مجربی استفاده نکردند و تا به حال نیز جوابی به ما نداده اند جالب آنکه یکی از غرفه داران کارشناس دادگستری بوده و خود اعلام کرده بود که گل ها بر اثر نشست گاز آسیب دیده اند. این تولیدکننده تصریح کرد: در ادامه قرار شد غرفه دارانی که هنوز مابقی   تعرفه خود را پرداخت نکرده بدهی آن ها جای خسارت محاسبه گردد اما  به یکباره چند نفر از متصدیان وارد غرفه من شدند و به دلیل اینکه هنوز مابقی بدهی خود را نداده ام محصولاتم را ضبط کردند و هنوز پس نداده اند، ارزش محصولاتی که ضبط کرده اند بیش از بدهی من است. وی مدعی شد مدیریت و متصدیان این نمایشگاه در دریافت تعرفه جانب عدالت را رعایت نکرده و از هرکسی به مقدار های دلخواه پول دریافت کردند. وی با بیان اینکه در این نمایشگاه هیچ خدماتی به غرفه داران داده نشد، اظهار داشت: چندین بار متصدیان امر با غرفه داران با لحنی تند و تهدید آمیز سخن گفتند و این چند روز بر ما بسیار سخت گذشت.

در این راستا بابک افشین تولیدکننده چالوسی ، مهدی ابولقاسمی، قدیمی از کرج، رجبی از گیلان و نصراللهی از گرگان از غرفه داران معترض به نحوه مدیریت این نمایشگاه بودند که این صحت سخنان عزیزی را تایید کردند.

برای آنکه یک طرفه به قاضی نرویم با خانم علیپور مدیر نمایشگاه که معترضان چندباری نام او را به زبان آورده بودند تماس گرفتیم. وی با تکذیب تمامی ادعای این افراد، بیان داشت: همه ی غرفه داران از نمایشگاه راضی بودند و فقط چند غرفه دار که مشکلات شخصی خود را به مدیریت ربط داده اند با ما به مشکل برخورده اند. علیپور از چند غرفه دار خواست تا در این خصوص صحبت کنند، سیدمحمودی از چالوس بیان داشت: دو سال متوالی است که در نمایشگاه گل و گیاه بابل شرکت می کنم و از امکانات و مدیریت آن کاملا راضی بودم. اصحابی از شرکت گل آویز تهران نیز با بیان تقدیر از برگزاری مناسب نمایشگاه ، اظهار داشت: در هر نمایشگاهی کمبودهایی وجود دارد اما در مجموع این نمایشگاه در سطح خوبی اداره شد و راضی کننده بود. این تولیدکننده بیان داشت: در بیشتر نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت می کنم و بزرگترین تولیدکننده صنعتی گلدان در کشور هستم و باید بگویم این نمایشگاه از بهترین نمایشگاه های کشور است که در آن شرکت کرده ام. جلیلی از تولیدکنندگان آملی  و تولیدکننده دیگری از نوشهر نیز از برگزاری نمایشگاه راضی بودند و مباحث مطرح شده را مشکلاتی دانستند که در بین غرفه داران به وجود آمد و به مدیریت ربط داده اند.  در ادامه با دکتر غلامرضا گلزاری رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران تماس گرفت و این موضوع را جویا شد. گلزاری با بیان تقدیر از شهرداری بابل در ترویج مصرف گل در میان مردم گفت: استقبال مردم نشان از عملکرد درست شهرداری بابل در برگزاری سالانه جشنواره گل و گیاه دارد. وی افزود: این جشنوراه در قد و قامت یک جشنوراه ملی نبود چون کیفیت محصولات ارائه شده در این سطح قرار نداشتند همچنین در جشنواره ای که ان را ملی می نامند حضور دست فروشان یا فروش محصولات غیر مرتبط غیر منطقس و غیر حرفه ای است چون  فضای جشنوراه را شبیه به بازار روز کرده بود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران افزود: انتظار می رفت مسئولان امر در برگزاری این نمایشگاه از کارشناسان و افراد خبره تولید استان مشاوره می گرفت که این مهم  رخ نداده است هرچند من به نوبه وظیفه در این نمایشگاه حضور یافتم. وی خاطر نشان شد: امیدورام جامعه همگانی تولیدکننده گل و گیاه استان تحت لوای اتحادیه تولیدکننده گل و گیاه استان با شهرداری بابل  در سال آینده جشنواره ای بهتر برگزار کنند.

*ضرورت توجه مسئولان به ضعف ها

به گزارش حرف ، شایان ذکر است برگزاری نمایشگاه ها در استان باید با مدیریت و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صورت گیرد و بروز هر گونه ضعف و چالشی متوجه این نهاد است. چیزی که الان به دست آمده خسارت تولیدکنندگان، برخورد نامناسب ، عدم دریافت تعرفه حرفه ای ، ضبط محصولات غرفه داران غیر بومی به بهانه بدهی و عدم دخالت اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه در برگزاری نمایشگاه است که  مطالب جالبی نیست و نیازمند توجه مسئولان می باشد. این جشنواره به پایان رسید و مدیران متصدیان باید به خود آیند، تعریف و تمجید همیشگی است باید ضعف ها را شناخت و در حل آن ها گام برداشت. با توجه به اظهارات بیان شده قضاوت را برعهده مردم می گذاریم.