سد فینسک سمنان تهدیدی برای آینده مازندران

  گروه اجتماعی – زهرا اشکیود : طرح ملی سد فینسک در منطقه حفاظت شده پرور که احداث آن به زودی آغاز می‌شود بدون تأیید مطالعات زیست محیطی است و بیشتر آب رودخانه سفیدرود یا اسپه‌رو که به رودخانه تجن ساری می‌پیوست را در خود ذخیره و به سمت سمنان منحرف می‌کند. در صورت ساخت […]

 

گروه اجتماعی – زهرا اشکیود : طرح ملی سد فینسک در منطقه حفاظت شده پرور که احداث آن به زودی آغاز می‌شود بدون تأیید مطالعات زیست محیطی است و بیشتر آب رودخانه سفیدرود یا اسپه‌رو که به رودخانه تجن ساری می‌پیوست را در خود ذخیره و به سمت سمنان منحرف می‌کند.

در صورت ساخت این سد، علاوه بر برهم خوردن تعادل محیط‌ زیست منطقه حفاظت شده دودانگه و تهدید حیوانات در معرض انقراض و جنگل‌ها و خشک شدن چشمه‌‌ها و آبشارهای این مناطق، شاهد نابودی مزارع کشت برنج و معیشت روستاییان بندبن و چهاررودبار خواهیم بود.

ساخت این سد که در منطقه‌ای حساس و شکننده، با توپوگرافی پیچیده با مجاورت چهار منطقه حفاظت شده دودانگه، پرور، بولا و کیاسر واقع شده است، می‌تواند آثار مخرب و جبران ناپذیری را به این مناطق و روستاهای همجوار این سد وارد کند.

مسوؤلان سمنان به جای اندیشیدن به توسعه ناپایدار شهر سمنان به فکر حفظ  ذخیره‌گاه‌های طبیعی و بکر منطقه باشند.

منطقه فیسنک در گذشته جزیی از مازندران بوده  اما در حال حاضر با سوء مدیریت سیاسیون اهل سمنان کمر به نابودی خود و مازندران بستند و پوزخندی به سد شهید رجایی ساری می‌زنند و آبش را از بالادست قطع می‌کنند. آیا مسؤولان مازندران بیدارند؟

داریوش عبادی مسؤول سمن‌های زیست محیطی مازندران در گفت و گو با حرف، اظهار کرد: یکی از مشکلات در زمینه آب در مازندران انتقال آب بین حوزه‌ای است یعنی کسی حق ندارد رودخانه‌ای که در جریان است مسیرش را تغییر دهد و در منطقه‌ای دیگر مورد استفاده قرار گیرد چراکه هر رودخانه‌ای به عنوان شاهرگ حیاتی یک منطقه است و به هر منطقه بر اساس استعدادهای که وجود دارد، رودخانه به عنوان یک اجزای اکوسیستم محیطی آن منطقه است که می‌تواند به تداوم حیات آن منطقه کمک کند.

عبادی افزود: سد فینسک که مربوط به سمنان است اما در ارتفاعات مازندران در حال احداث بوده و از سرشاخه‌های رودخانه مازندران که به سد تجن می‌ریزد و نوعی حق آبه زیست محیطی است و برای جنگل‌ها محیط زیست منطقه و جانوران است و کسی حق ندارد این حیوانات را از این حق حیات محروم کند و رودخانه را به سمت سمنان و فلات مرکزی ایران ببرد.

وی تصریح کرد: این اقدام عاقلانه نیست و به نفع مردم سمنان و مازندران نبوده زیرا برای مردم سمنان توقع برای شغل کشاورزی ایجاد می‌کند و مردم بیشتری به این مناطق سرازیر می‌شوند.

مسؤول انجمن سمن‌های زیست محیطی استان مازندران، یادآور شد: در فلات مرکزی به دلیل گرم و خشک بودن شدت تبخیر بسیار زیاد است و آب به سرعت از دسترس خارج می‌شود و در نهایت با کویر رو به رو خواهیم شد.

این مسؤول، گفت: در استان مازندران اگر همه سر شاخه‌ها به سمت فلات مرکزی سرازیر شود در آینده آثاری از جنگل و دریا و کشت زار شمال نخواهیم داشت بنابراین منبع وجودی جنگل‌های شمال که پناهگاه حیات هستند را همین رودخانه‌ها تشکیل می‌دهند و اگر همین رودخانه‌ها به سمت کویر سرازیر شوند آینده مازندران دچار تهدید جدی می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح ضد محیط زیستی و مخربانه و بدون برنامه و غیر کارشناسی است، عنوان کرد: در حال حاضر وزارت نیرو انتقال آب بین حوزه‌ای را مصوب کردند و مسئولان انسانی اصلا پیگیر نیستند.

عبادی تأکید کرد: تشکل‌های زیست محیطی اعتراضات فراوانی انجام دادند اما هیچ گوشی بدهکار حرف‌هایمان نیست که متوجه شود که این اقدامی نادرست است.

وی افزود: این طرح ریشه به تیشه زدن استان مازندران است و در گذشته نیز رودخانه چاشت را در سوادکوه به سمنان بردند و حال رودخانه خطرکوه خشک است و چشمه دیگری در چاشت وجود دارد که از پروژه‌های دیگر مصوبشان است.

عبادی تصریح کرد: وزارت نیرو در حال مطالعه بر رودخانه لار هراز نیز است که این آب را هم به قزوین روانه کنند در تنکابن در منطقه دو و سه هزار نیز در حال انتقال آب بین حوزه‌ای هستند.

این فعال زیست محیطی، گفت: حدود ۶ حوزه از سرشاخه‌های استان مازندران در حال انتقال به سمت مناطق کویری است و در آینده تمامی این آب‌ها خشک خواهد شد اما متأسفانه هیچ گونه اقدام بازدارنده وجود ندارد و با چراغ خاموش مسؤولان در حال پیش بردن اهداف خود هستند.