بررسی چرایی خاموشی های معابر شهری در مرکز مازندران؛

ساری تاریک است!

حرف آنلاین، زری طاهری| از زمانی که ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در رویداد ۲۰۲۲ انتخاب شده، نقاط ضعف در مدیریت شهری بیشتر به چشم می‌خورد. این رویداد فرصت خوبی برای تجهیز فضای شهری ساری به امکانات روز و البته کارآمد است.

طی سال‌های اخیر این شهر، شهرداران زیادی به خود دیده که در دوران کوتاهی به صندلی شهردار مرکز استان تکیه زدند ولی خروجی مثبتی حاصل نشد. ناگفته نماند بخش اعظمی از درآمد شهر ساری صرف پرداخت حقوق و مزایای نیروهای شهرداری می‌شود که در پی تزریق نیرو از جانب مسئولان قبلی ایجاد شد.
اما نکته مهم اینکه این روزها، فراتر از این موضوعات مذکور، شهروندان در فضای مجازی درخصوص تامین روشنایی معابر شهری گلایه‌هایی دارند.
گزارشات مردمی حاکی از آن است که در برخی از کوچه‌ها و خیابان‌ها همچون منطقه طالقانی ساری شب‌ها تاریکی مطلق وجود دارد، و این بحث مکررا مطرح شده است.

*رفع تاریکی معابر شهری دغدغه مشترک اعضای شهرداری
عضو شورای شهر ساری در این رابطه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اعضای شهرداری به‌طور مشترک روشنایی معابر است، می‌گوید: نصب چراغ‌های روشنایی جدید در چند خیابان اصلی شهر از جمله بلوار امام رضا (ع) و بلوار طالقانی از این جمله است.
به گفته افشین راسخ ادامه همچنان مشکلاتی در سطح شهر وجود دارد که در حال پیگیری هستیم.
وی با اشاره به بحث آسفالته کردن کوچه‌ها و خیابان‌های سطح شهر، عنوان می‌کند: این کار در سطح گسترده انجام شده ، با این حال اولویت‌های اجرایی با توجه به تراکم ساخت و تردد لحاظ شده است. راسخ تاکید می‌کند: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون برق جمهوری اسلامی مصوبه سال ۱۳۶۴ مسئولیت خیابان‌ها و معابر شهری بر عهده اداره توزیع برق شهری است و شهرداری در راستای همکاری و خدمات به مردم هر فعالیتی را که لازم باشد انجام می‌دهد.
به اذعان این عضو شورای شهر ساری، شهرداری با توجه به‌مناسبت رویداد ۲۰۲۲ طرح زیباسازی خیابان‌های شهر را در دستور کار دارد که به‌زودی شهروندان شاهد کارهای خوبی در این زمینه خواهند بود.
وی اضافه می‌کند: بازسازی ناوگان موتوری از جمله اقداماتی است که شروع شده، همچنین تعدادی از کامیون‌ها و‌ میکسرها که به‌علت مشکلات فنی از دور خارج شده بودند دربرنامه تعمیر قراردارند که طی ۲۰ روز آینده به مرور در مسیر خدمت قرار می‌گیرند.راسخ یادآور می‌شود: همچنین در برنامه آمده که‌ تعداد زیادی از ماشین آلات سنگین که چند سالی است در کارگاه مرمت نزدیک به وضعیت اسقاط رها شده‌اند در مسیر بازسازی کامل قرار داده شوند که اجرایی خواهد شد.

*مدیریت در روشنایی با اولویت بخش خانگی
معاون بهره‌برداری اداره توزیع برق مرکز مازندران نیز با اشاره به افزایش حجم سرقت‌ها و سوختگی لامپ‌های معابر سطح شهر ساری، تاکید می‌کند که حفظ تعادل بین نیاز مصرف و توزیع مناسب انرژی برای ایجاد بالاترین سطح رضایت‌مندی بین مردم در اولویت کار ما قرار دارد.اسماعیل نبوی با بیان اینکه در بحث روشنایی به شکل ۱۰۰ درصدی نتوانستیم عمل کنیم، علتش را قطعی برق در تابستان سال گذشته و در پی آن لزوم مدیریت در بحث روشنایی معابر با قطعی یکی در میان چراغ‌ها عنوان می‌کند.
وی ادامه میدهد: البته مشترکان می‌توانند با تلفن ۱۲۱ تماس گرفته و گزارش سوختگی، سرقت یا خاموشی ارائه کنند تا همکاران ما در اولین فرصت موضوع را رسیدگی کنند.
نبوی از تامین لامپ به مقدار کافی در سال جاری با هدف نصب بر چراغ های معابر خبر میدهد و میگوید: پیش بینی ما از پیک تابستان بنابر گفته وزیر نیرو فاصله ۱۰ هزار مگاواتی بین تولید و مصرف بوده و اولویت این است که در بخش خانگی خاموشی نداشته باشیم.
معاون بهره‌برداری اداره توزیع برق ساری خاطرنشان می‌کند: تاکنون به دلیل کمبود تولید سعی کردیم نیاز مصرف را در بخش خانگی و تولیدی برآورده کرده و روشنایی معابر را در سطح مکفی نگه داریم. در جاده‌های شهری و بین شهری نیز این بحث مدیریت شده و صرفا در نقاط حساس از جمله دوبرگردان‌ها روشنایی داشته باشیم.

* تفاوت دیدگاه افراد نسبت به تاریکی یا روشنایی
از طرف دیگر ، یک دکترای روانشناسی با بیان اینکه هر فرد در مقابل نور یک نوع واکنش از خود نشان می‌دهد، در مجموع روشنایی را علتی بر امیدواری می‌داند و تاکید می‌کند که باتوجه به تفاوت در دیدگاه مردم نظرشان نسبت به تاریکی یا روشنایی متفاوت است.
ملیحه رمضانی اضافه می‌کند: اصولا افراد پیر و مسن از تاریکی میترسند، برخی ها حتی شبها چراغ خانه و تلویزیون را روشن میگذارند، حال تصور کنید بخواهند از خیابانی تاریک عبور کنند یا به هر دلیلی در آن زمان در سطح شهر حضور‌ پیدا کنند.
وی همچنین به علاقه بسیاری از نوجوانان و جوانان به تاریکی اشاره می‌کند و ضمن بیان مصداقی یادآور می‌شود: نور در نگاه هر فرد بازتابی دارد، در کل تاریکی در بلندمدت عادت می‌شود، از نظر علمی خوگیری ایجاد می‌شود.
رمضانی یادآور می‌شود: در مجموع این بحث عمومی بوده جنبه روانی خیلی واضحی ندارد، در روستاها اگر یک چراغ روشن نباشد ترس ایجاد می‌کند اما در شهر نور فروشگاه‌ها کمک‌کننده است که در ادامه با پیشرفت علم و نصب صفحات خورشیدی بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
گفتنی است، بدین ترتیب کاهش روشنایی در سطح معابر و خیابان‌ها در طی یکی دو سال گذشته در اثر افزایش خاموشی‌ها همزمان در سطح کشور دارد، پاسخ مسئولان امر از بهبود وضعیت و مدیریت حساب شده در این حوزه خبر می‌دهد‌.