ساحل روستای نفت ‌چال بابلسر نیازمند بازسازی و جذب گردشگر

حرف آنلاین: روستای نفت ‌چال بابلسر دارای قابلیت‌های توسعه خوبی بوده که این نیازمند توجه ویژه مسئولان می‌باشد تا تهدیدهای موجود تبدیل به فرصت گردد. از جمله این موارد می‌توان به وجود ساحل بکر و آزاد اشاره کرد.

روستای نفت ‌چال بابلسر در بخش بهنمیر این شهرستان قرار دارد. ارتفاع آن 22 متر ازسطح دریا بوده که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از شمال به دریای مازندران از جنوب به روستای افراتخت و از شرق به روستای کرفون و از غرب به شهرک صنعتی میرود متصل است. قسمت شمالی آن دارای ساحلی پوشیده از شن و ماسه نرم می‌باشد که دارای ارزش فراغت و استراحت بوده و با وجود  جنگل ساحلی زیبا گردشگران زیادی را به ویژه در فصول گرم سال به خود جذب می‌کند. روستایی ساکت و بکر که بافت آن به وسیله شالیزارها و مزارع توت فرنگی و باغ‌های زیبای مرکبات پوشیده می‌شود. هویت اجتماعی روستا مبتنی بر روابط اجتماعی و اقتصادی خاص روستاییان و پیوندهای خانوادگی و وابستگی‌های شغلی و محیطی می‌باشد.

وجه تسمیه روستای نفت ‌چال

وجه تسمیه روستا به دلیل وجود چاه نفتی است که در شمال غربی روستا وجود داشته و درحال حاضر پلمپ بوده و از آن برداشت صورت نمی‌گیرد.

ویژگی روستای نفت‌چال

این روستا از روستاهای اقماری بوده که خدمات برتر را از سطوح بالاتر خود گرفته و به تناسب جمعیت خود فقط عرضه و تامین برخی خدمات ساده برای آن امکانپذیر است و بر اساس الگوی سطح‌بندی مراکز  و مناطق روستایی و استانداردها و خدمات‌رسانی در محیط روستایی خدمات ساده مثل خانه بهداشت آب آشامیدنی راه دسترسی و اجرای طرح هادی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

اماکن سیاحتی و تاریخی و زیارتی نفت ‌چال

روستای نفت ‌چال دارای یک باب مسجد و یک باب حسینیه می‌باشد که به همت والای مسئولان محلی و روستاییان در گذشته بنا شده است. در کنار آنها سقانفار نیز بنا شده است. در قسمت جنوبی روستا و در ابتدای روستای افراتخت مجتمع تفریحی توریستی مرضیه قرار دارد که با توجه به پذیرش مسافر و عبور آنها از روستای نفت‌چال می‌تواند زمینه رونق گردشگری دریا، گردشگری  خرید و بومگردی و گردشگری کشاورزی را فراهم سازد. در همین رابطه در ساحل روستا جهت رفاه حال مسافران همه ساله طرح غریق نجات نیز به اجرا در می‌آید. در محدوده روستا دو سالن مرغداری نیز وجود دارد. ساختمان تعاونی صیادی روستا در قسمت ساحل روستا بنا شده است که در این تعاونی صیادی تعداد شصت نفر مشغول فعالیت هستند و همه ساله با آغاز فصل ماهیگیری در مهرماه دل به دریا زده و تورهای خود را در پهنه دریا گسترده و به امرار معاش می‌پردازند.

جمعیت روستای نفت‌ چال

در طی سرشماری سال 1387 کل جمعیت روستای نفت چال بابلسر برابر با 528 نفر بوده است که تعداد 283 نفر مرد و 244 نفر زن بودند. جمعیت حاضر روستا برابر با 609 نفر و 186 خانوار می‌باشد که زنان 282 نفر و مردان 327 نفر هستند. اکثر افراد در زمینه‌های کشاورزی دامپروری و صیادی مشغول می‌باشند. در حال حاضر جمعیت افراد تحصیل کرده دارای مدرک دانشگاهی20 نفر می‌باشد.

در طرح هادی روستا که در سال 1388 تهیه شده است بیش از 10 نقطه  روستا جهت ایجاد فضای سبز  در نظر گرفته شد که متاسفانه هیچکدام از آنها به حالت اجرایی در نیامد.

روستای نفت‌چال دارای قابلیت‌های توسعه خوبی بوده که این نیازمند توجه ویژه مسئولان می‌باشد تا تهدیدهای موجود تبدیل به فرصت گردد. از جمله این موارد می‌توان به وجود ساحل بکر و آزاد اشاره کرد. امید است تا در صورت حمایت قانونی و با ایجاد طرح سالمسازی دریا زمینه ایجاد درآمد برای دهیاری روستا و اشتغال جوانان روستا و رونق اقتصادی روستاییان فراهم شود. وجود زمینی به مساحت 53000 متر مربع واقع در شمال شرقی روستا که با درخواست شورای اسلامی روستا جهت عملیات زیر ساخت گردشگری اعلام وضعیت شده و سالیان زیادی بلا استفاده رها شده است. در صورت جذب سرمایه گذار و اجرای طرح تفریحی توریستی در مکان مورد نظر چهره روستا دگرگون خواهد شد.

شهید روستای نفت‌ چال بابلسر

شهید نظرعلی رستمی که در سال 1343 در نفت‌چال متولد شد. در سال 8 دی 1366 در مریوان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. در حال حاضر نیز در گلزار شهدای نفت‌چال آرام گرفت.