ضرورت جلوگیری از تکرار اتفاق تلخ آبادان؛

زنگ خطر ساختمان‌های متروپلی برای کشور

در حالی اتفاق تلخ متروپل در آبادان روی داد که سازه های مشابه آن در شهرها و استان های مختلف کشور با ساخت و سازهای متنوع و گاه بدون مجوزهای قانونی زنگ خطری برای دیگر مردمان این سرزمین به صدا در می آورند  .

حرف آنلاین:  زنگ خطر  ریزش ساختمان متروپل در آبادان در حالی به صدا در آمد که سازه های مشابه آن در شهرها و استان های مختلف کشور با ساخت و سازهای متنوع و گاه بدون مجوزهای قانونی آژیر هشداری برای دیگر مردمان این سرزمین به صدا در می آورند  .
جامعه مهندسان و مجموعه شهرداری در کنار راه و شهرسازی، متولیان اصلی در حوزه طراحی، اجرا، نظارت و جلوگیری از تخلفات احتمالی هستند که بی‌احتیاطی هر یک از این صنوف به همراه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی است، می‌تواند آسیبی جدی به همراه داشته باشد.

 

بناهایی که مثل قارچ از دل زمین سردر می آورند

مهاجرت بی رویه به شهر‌ها و تراکم جمعیت شهری گسترش ناموزون و غیر اصولی ساختمان‌ها را در پی دارد. بنا‌هایی که به یکباره همچون قارچ از دل زمین سر در می‌آورند بی آنکه کمترین اصول فنی و معماری در ساخت و ساز آن‌ها اعمال شود آثار و تبعات منفی فراوانی را در پی خواهد داشت و علاوه بر آن در ساخت و ساز‌هایی هم که با اخذ پروانه ساخت نیز صورت می‌پذیرد بعضاً مالکان از حدود و ثغور پروانه، پا را فراتر نهاده و خارج از ضوابط مربوط مبادرت به احداث بنا مازاد بر پروانه می‌کنند که در این رهگذر نقش شهرداری‌ها به عنوان اصلی‌ترین محور مقابله با این قبیل تخلفات ساختمانی نمود بیشتری خواهد داشت.
هر چند در سال‌های اخیر به تناسب اتفاقاتی نظیر پلاسکوی تهران و این روزها نیز متروپل آبادان ایمن‌سازی ساخت و سازها به موضوع بسیار مهم و داغ محافل فضای مجازی تبدیل شده اما با گذشت چند روز دوباره این موضوع و مسائل بسیار مهم مورد غفلت و بی‌توجهی قرار می‌گیرد و عده‌ای سودجو بدون توجه به اصول و قواعد ساخت و ساز ایمن و در چارچوب قانونی، سعی می‌کنند تا فرصت‌طلبی را جایگزین اهداف شوم خود کنند.

ضرورت جلوگیری از ساخت وساز های نا ایمن

یکی از کارشناسان مدیریت شهری در این باره خاطرنشان کرد: هر از چند گاهی شاهد حوادث ناگوار در کشور نظیر حادثه متروپل آبادان و پلاسکوی تهران بودیم که این حوادث اعم از طبیعی و غیرطبیعی هشدار و زنگ خطری برای ماست تا مواظب ساخت و سازهای ناایمن باشیم. سید کمال‌الدین میرجعفریان تصریح کرد: باید همه دستگاه‌ها در چارچوب قانونی به وظایف خود در این حوزه عمل کنند تا شاهد حوادث ناگوار همچون متروپل آبادان نباشیم.
وقتی بسیاری از زمین ها دارای سند نیستند و سازمان ثبت هم صدور سند را منوط به ساخت و ساز می کند شهروندان ترغیب به ساخت غیرقانونی می شوند. اگر چه شهرداری معمولا بدون پروانه ساخت اجازه ساخت نمی دهد اما خیلی ها شبانه و در غیاب ماموران شهرداری بنای خود را تکمیل می کنند و موفق به اخذ سند می شوند. می ماند مجوز ساخت شهرداری که آن هم با جریمه حل می شود از همین روست که بنگاه های املاک ترجیح می دهند شهروندان را ترغیب به ساخت و ساز بدون طی کردن مراحل قانونی کنند. متاسفانه پدیده شوم تخلفات بی شمار ساخت ساز‌های غیرمجاز در شهر، معضلی است که بازنده آن مردم و شهرداری و برنده آن سودجویان ساخت ساز‌های غیرمجاز هستند و آمار بالای جرم و جنایت و معضلات اجتماعی نیز از نتایج منفی این تخلفات محسوب می‌شود.

 

لزوم نظارت مستمر بر احداث سازه‌های شهری 

رعایت قوانین ویژه در ساخت و سازها و نظارت مستمر بر احداث سازه‌های شهری وظایف یک سری نهاد و ارگان‌های دولتی است که با قبول مدیریت، مسئولیت خود را در قبال حفظ ایمنی مردم باید نشان دهند، چرا که پایبندی به اصول مهندسی در ساخت و سازهای شهری می‌تواند از خسارت‌های هنگفت جانی و مالی در بروز مشکلات و بلاهای ناگهانی جلوگیری کند.
فرو ریختن برج‌هایی همچون پلاسکو و متروپل در ایام نه چندان دور علی‌رغم تمام خسارت‌های اجتماعی و مالی که روی دست دولت و مردم گذاشت می‌تواند هشدار یا حتی زنگ خطری برای تمام مسئولان شهری و عمرانی باشد که تمام توان نسبت به پیاده‌سازی اصول مهندسی در ساخت و سازها را به کار گرفته و علاوه بر توسعه شهری از بروز خسارت‌های احتمالی به هنگام بلاها نیز جلوگیری کنند.