زباله ‌سوز نیاز اساسی مازندران

حرف آنلاین: تولید سرانه زباله کشور در شهرها ۷۰۰ گرم و در روستاها ۴۵۰ گرم می‎باشد در حالی که این مقدار در شهرهای آلمان ۲۵۰ گرم است. حال در استان مازندران میزان تولید زباله ۴۰۰۰ تن به صورت روزانه و در روزهای پیک سال به هشت تا ۱۱ تن زباله می‌رسد.

به نظر می رسد مازندران نیاز اساسی به زباله سوز دارد؛ براساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر یک‌صد کیلومتر مربع، یک دفنگاه زباله تعبیه شود اما در حال حاضر در استان مازندران ۲۸ مرکز دفن زباله احداث شده که آلودگی‌های زیادی را ‏برای محیط زیست ایجاد می‌کند.

در سال ۱۹۹۲ آلمان قانونی برای کاهش زباله اجرا کرد و براساس این قانون هرکس زباله‌هایش بیش از ۳۰۰ گرم بود جریمه می‌شد که آلمان با اجرای این قانون ظرف سه سال به همه اهدافش رسید.

باید تا چند سال آینده سطل زباله به جای خیابان در خانه قرار دهیم. هنگامی که زباله در خیابان رها شده باشد زباله‌گرد نیز وجود دارد. وقتی یک عامل، کنترلی گردد می‌توان به نتیجه مطلوب رسید. بنابراین باید رویکردها و قوانین را تغییر دهیم.

در دنیا هفته‌ای یک بار و در ایران هر سه روز یک بار جمع‌آوری زباله‌ها انجام می‌شود این یعنی انباش زباله و از بین رفتن محییط زیست که در این خصوص باید راهکاری اساسی را در پیش گرفت.

رضا علیخانی کوشکک معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه افزایش جمعیت و حجم مسافرانی که به استان مازندران سفر می کنند موجب چالش‌هایی در مسئله دفع زباله در استان شده است، گفت: ظرفیت مراکز دپوی زباله در سطح استان تکمیل است که تهدیدات زیست محیطی و سلامت شهروندان، مسلئه و معضلی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

علیخانی افزود: راهکارهایی در استان در حال پیگیری بوده و باید با مدیریت چرخه صحیح دفع زباله را کنترل کرد، در واقع تولید زباله، تفکیک مدبرانه و انتقال و امحای صحیح باید یکی از این روش‌های درست برای از بین بردن زباله باشد.

وی بر ضرورت اتمام طرح‌های در حال اجرای امحای زباله در سطح استان تأکید کرد و یادآور شد: در خصوص طرح‌های اجرایی در مازندران 6 طرح امحای زباله در حال اجرا و یا تکمیل است که می‌تواند در حفظ محیط زیست و سلامت انشان نقش موثری داشته باشد.

سه زباله سوز در دست اجرا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، تصریح کرد: طرح زباله‌سوز ساری با ظرفیت 500 تن، زباله ‌سوز نوشهر با ظرفیت 200 تن و تبدیل زباله به کمپوست و کود شهرستان نور با ظرفیت 250 تن از جمله پروژه‌های در حال اجرای سطح استان هستند که امیدواریم تا پایان سال این طرح‌ها اجرایی شود.

علیخانی، گفت: استفاده درست از روش‌های دانش بنیان یکی از رویکردهای استانداری مازندران در دفع زباله است و طرح دانش بنیان تبدیل زباله به گازوئیل نیز در شهرستان آمل در حال پیگیری بوده که از ایده‌های جالب جوانان و نخبگان علمی است.

وی یادآور شد: استانداری مازندران حمایت ویژه‌ای از تمامی طرح‌های دانش بنیان انجام می‌دهد و از سرمایه گذاران این حوزه حمایت می‌کند.

به طور کلی استفاده از طرح‌ها و مطالعات علمی و دانشگاهی می‌تواند تأثیر فراوانی در رفع مشکلات و معضلات دفع پسماند ‏استان در شرایط کنونی داشته باشد.‏