رونمایی از پوستر فیلم مستند «یاسین»

حرف آنلاین: پوستر مستند «یاسین» به کارگردانی «رضا اکبریان گالشکلایی» پیش از اکران ویژه جشنواره سینما حقیقت رونمایی شد. « رضا اکبریان گالشکلایی» کارگردان مستند «یاسین» درباره موضوع این فیلم گفت: داستان «یاسین» درباره یک نوجوان ۱۴ ساله است که از دوران نوزادی والدینش او را رها کرده‌ و توسط مادر بزرگ و پدربزرگش نگهداری […]

حرف آنلاین: پوستر مستند «یاسین» به کارگردانی «رضا اکبریان گالشکلایی» پیش از اکران ویژه جشنواره سینما حقیقت رونمایی شد.

« رضا اکبریان گالشکلایی» کارگردان مستند «یاسین» درباره موضوع این فیلم گفت: داستان «یاسین» درباره یک نوجوان ۱۴ ساله است که از دوران نوزادی والدینش او را رها کرده‌ و توسط مادر بزرگ و پدربزرگش نگهداری شد و حالا که ۱۴ ساله است و دچار تضاد رفتاری، جامعه همچنان از پذیرش او خودداری می‌کند.

این کارگردان جوان درباره نحوه مواجه خود با این سوژه گفت: در زادگاهم مشغول تولید مستند ورزشی بوده ام که در کنج زمین فوتبال پسر بچه‌ای نا آشنا نظرم را جلب کرد، او به بچه‌های همسال خود که در زمین مشغول بازی بودند خیره شده بود ولی بچه ها با او ارتباط برقرار نمی‌کردند، درباره اش پرس و جو کردم و او را بیش‌تر شناختم. ساخت این کار در سال ۱۳۹۴ زمانی که پسر بچه ۸ سال داشت آغاز شد.

کارگردان مستند «یاسین» درباره نوع رفتار با چنین کودکانی گفت: جامعه با چنین کودکانی درست برخورد نمیکند و این ریشه در آموزشهای غلط دارد. کار مستند و مستندساز این است که این موضوعات را بازگو کند تا تلنگری باشد بر جامعه، و مردم و مسولان به شناخت دقیق تری از این افراد برسند. اینکه رفتار نامناسب، چه تاثیرات مخربی بر روح و روان کودکان و نوجوانان ما دارد.

اکبریان درباره این مستند گفت: «فیلم «یاسین» یک مستند تعاملی است،  این سبک از مستند به صورت مستقیم با اصل موضوع در ارتباط است و برای مخاطب ملموس‌تر است. در طول این سال ها تولید مستندهای اجتماعی کم نبوده است اما متاسفانه عمده ی این آثار در نمایش عمومی مهجور مانده اند، شاید مسئولین نمی‌خواهند که تا این حد بی‌پرده با مشکلات مواجه شوند.

 این مستندساز درباره تاثیر حضور این فیلم در جشنواره سینما حقیقت گفت: سینما حقیقت ویترین آثار مهم سال سینمای مستند ایران هست و بی شک در دیده شدن این آثار تاثیر  بسزایی دارد. امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که متولی جشنواره سینما حقیقت است برای خرید و نمایش آثار در سطح جامعه برنامه هایی را در دست داشته باشد تا این کالای فرهنگی بدست مخاطبان خود برسد. البته تولید مستندهایی با دغدغه معضلات اجتماعی در این شرایط اقتصادی متاسفانه رو به کاهش است و مراکزی همچون تلویزیون و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در تهیه و تولید آن می توانند نقش فراوانی داشته باشند.