روس ها ناچار به پذیرش هر محصولی نیستند !

حرف آنلاین: اسحق پاک نیا / کاهش روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه بازاری وسیع برای محصولات غذایی ایران ایجاد کرده که مازندران به دلیل ارتباط مستقیم دریایی و داشتن رتبه های نخست در تولید محصولات غذایی نظیر مرغ و مرکبات، اقبال بیشتری نسبت به دیگر استان ها برای در اختیار گرفتن سهم مناسبی از این […]

حرف آنلاین: اسحق پاک نیا / کاهش روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه بازاری وسیع برای محصولات غذایی ایران ایجاد کرده که مازندران به دلیل ارتباط مستقیم دریایی و داشتن رتبه های نخست در تولید محصولات غذایی نظیر مرغ و مرکبات، اقبال بیشتری نسبت به دیگر استان ها برای در اختیار گرفتن سهم مناسبی از این فرصت برخوردار است. آمارها نشان میدهد که بخش اعظمی از محصولات صادراتی استان مازندران به روسیه و بخصوص کشورهای cis را سیمان تشکیل میدهد و به دلایلی نظیر بالا بودن قیمت تمام شده، کیفیت پایین بسته بندی، بالا بودن هزینه حمل و نقل، عدم امضای پروتکل قرنطینه دامی، حذف جایزه صادراتی به روسیه و مشکلات تبادل پول باعث عدم رونق صادرات محصولات غیر سیمانی مازندران روسیه و کشورهای cis بوده است. حجم دلاری میزان صادرات سال گذشته از مازندران به روسیه 60 میلیون دلار بوده که سیمان، انواع میوه، خشکبار، مصالح ساختمانی، سبزی و مکمل های دارویی آن را تشکیل داده است.

یازدهمین کمیسیون میان دولتی همکاری های اقتصادی و تجارتی روسیه و ایران نیز برای برطرف شدن مشکلات افزایش تجارت میزان دو کشور بویژه در بخش نفت، در قالب شش کمیته برگزار شد که در رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به نمایندگی از مدیران استانها در دو کمیته این شش کمیته حضور رسمی داشت و خبرهای خوبی در برطرف شدن برخی مشکلات داد. محمد محمد پور عمران که دبیر کارگروه توسعه صادرات استان نیز است، در نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد تا برنامه های این کارگروه برای افزایش صادرات محصولات استان به روسیه را اعلام کرد.

وجود بازار حدود 17 میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و حدود 40 میلیارد دلاری مواد غذایی در روسیه از نخستین نکاتی بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در نشست خبری برای بیان ظرفیت های موجود صادراتی در روسیه مطرح کرد. وی به تحرک های ویژه کشورهای ترکیه، مصر، آفریقای جنوبی، چین و پاکستان برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار روسیه اشاره کرد و گفت که به نظر روس ها ایران سرعت خوبی نسبت به دیگر رقبا برای حضور در بازار روسیه نداشته است ولی مازندران نسبت به دیگر استانها وضعیت بهتری دارد. محمدپور عمران که در دو کمیته صنعت و تجارت و کشاورزی یازدهمین کمیسیون میان دولتی همکاری های اقتصادی و تجارتی روسیه و ایران حضور داشت، به تلاش خود برای تصویب قرار گرفتن مازندران بعنوان یکی از استانهای محور در توسعه صادرات به روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: مازندران در تولیدات  کیوی، شیلاتی ،مرغ، گل و گیاه و مرکبات جایگاه ویژه ای درکشور دارد ولی به دلیل نبود پروتکل قرنطینه دامی امکان صادرات به روسیه وجود نداشت ولی در کمیسیون اقتصادی میان روسیه و ایران تصمیم هایی بعنوان راهکار زودهنگام اتخاذ شد.

* پرسشنامه بجای توافقنامه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه تهیه پرسشنامه از سوی  طرف روسیه و پاسخ دهی از سوی طرف ایرانی در حوزه قرنطینه دامی و گیاهی برای آنالیز ریسک از سوی روسیه راهکار کوتاه مدت در نظر گرفته شد، گفت: شرکت های صادراتی و شرکت های  کشتیرانی که تمایل به حضور در بازار مرغ و ماهی روسیه را دارند باید از طریق سازمان دامپزشکی انتظارات آنالیز ریسک روسیه را برآورده کنند تا در فهرست شرکت های دارای مجوز قرار بگیرند.

* دو سفر به روسیه

دبیرکارگروه توسعه صادرات استان مازندران از سفرهای روزهای آتی هیئت های مازندران به روسیه خبر داد و اظهار داشت: به پیشنهاد طرف روسی ، هیئت 13 نفره از فعالان اقتصادی استان با حضور سه مدیر دولتی با محوریت تولیدکنندگان طیور، در نمایشگاه جهانی غذای روسیه شرکت خواهند کرد تا تجار دو طرف با ظرفیت های یکدیگر آشنا شوند. هیئتی بلندپایه از استان در سفری دیگر به ریاست استاندار مازندران به روسیه سفر می کنند تا تصمیمات مشخصی برای حمایت و ایجاد زمینه برای حضور تولیدات استان در روسیه اتخاذ شود. براساس اعلام این مسئول، دو شرکت کاله و شرکت گل و گیاه قلی زاده از مازندران در نمایشگاه جهانی غذا در روسیه حضور دارند و هیئت 13 نفره نیز 24 شهریور عازم روسیه خواهند شد.

* ضرورت رعایت استانداردهای روسیه

در بخش پرسش و پاسخ این نشست خبری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا، مبنی براستفاده غیر استاندارد از آنتی بیوتیک در تولید مرغ و چالش های این موضوع برای صادرات به روسیه گفت: تولیدکنندگان استان باید بر اساس نیاز و خواست مشتری تولید کنند زیرا طرف روس تقاضاهای زیادی از کشورهای مختلف دارد و خود را دست پایین نمیداند که پذیرای هر محصولی با هر کیفیتی از ایران باشد.

وی بالابودن هزینه حمل و نقل و نبود کانتینرهای یخچال دار با صرفه اقتصادی را از ضعف های زیرساختی دیگر صادرات به روسیه دانست و از نامه استاندار به وزیر راه با محوریت سازمان کشتیرانی خبر داد و اظهار داشت: استاندار در این نامه از وزیر راه خواسته که بندر امیرآباد و بندر نوشهر را برای پایانه رورو و حفظ زنجیره سرما تجهیز کند و وزیر راه نیز به سازمان کشتیرانی ماموریت داد تا یکی از بنادر شمالی را برای این موضوع تجهیز کند. محمدپور ابراز امیدواری کرد تا با بهره برداری زودهنگام از راه آهن اینچه برون، مسیر ارتباطی دیگری از طریق ریل با روسیه از طریق ترکمنستان ایجاد شود.

* جایزه صادراتی برای مرغ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پاسخ به سئوال خبرنگار “حرف”، مبنی براینکه کاهش انگیزه با حذف جایزه صادراتی به روسیه در سه سال گذشته و پیش بینی کاهش تولیدمرکبات در سال جاری چه تاثیری در توسعه صادرات به روسیه خواهد داشت، ابتدا  به قانون انتزاع و واگذاری کلیه امور مربوط به صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلو مرغ بعنوان جایزه صادراتی، پنج هزار ریال در نظرگرفته است که تنها دو هزار ریال از درخواست تولیدکنندگان پایین تر است. وی در خصوص کاهش تولید مرکبات نیز گفت: براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، کاهش تولید مرکبات سالجاری به دلیل سرمای سال گذشته، آنقدر نیست که به دلیل صادرات در بازار داخل کمبود ایجاد شود. محمدپور عمران حمل و نقل، زمان ماندگاری و قیمت تمام شده را مشکل اصلی صادرات مرکبات دانست و افزود: قیمت مرکبات تولید استان از قیمت بین المللی آن بالاتر است و ممکن است برای طرف روس از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد. وی با بیان اینکه این مشکل می تواند با تخصیص یارانه یا از طریق افزایش بهره وری حل شود، تصریح کرد: زمان ماندگاری مرکبات پاکستانی نسبت به مرکبات مازندران دو برابراست  که این موضوع توان رقابتی محصولات استان را کاهش میدهد. به گفته وی، در بسته بندی و برندسازی نیز دچار مشکلاتی هستیم که راهکارهایی در خصوص آن دیده شده است.

* توصیه به صادرکنندگان

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به صادرکنندگان توصیه کرد در صورتی که معاملات خود را با سفارتخانه ایران در روسیه هماهنگ کنند، طرف روس متعهد به حمایت از بازگشت سرمایه آنان است. وی به سئوال دیگر خبرنگار حرف، مبنی بر اینکه در صورتی که مشکلات میان روسیه و اتحادیه اروپا در کوتاه مدت برطرف شود،  چه ضمانتی برای بازگشت سرمایه فعالان اقتصادی که برای حضور در بازار روسیه سرمایه گذاری میکنند وجود دارد، اینگونه پاسخ داد که روسیه با بازاری250 میلیون نفره است و فعالان اقتصادی با درنظر گرفتن همه شرایط و منافع شخصی می توانند یک هدف استراتژیک برای خود طراحی کنند، دولت تنها زمینه فعالیت را برای فعالان اقتصادی فراهم می کند و تصمیم نهایی با بخش خصوصی است.

* دو خبر خوش برای فعالان اقتصادی استان

پایان بخش نشست خبری، اعلام دو خبر خوش  از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به برای فعالان اقتصادی استان بود.

نخست اینکه، براساس توافق بعمل آمده با معاونت بین الملل وزارت نفت، مازندران جزء استانهایی قرار گرفت که  در صورتی صادرات به ترکمنستان، مبلغ آن از سوی وزارت نفت پرداخت می شود. خبر دوم اینکه، براساس مذاکراتی که با قطری ها صورت گرفته، آنان علاقه مند شده اند تا برنج مرغوب مازندران را خریداری کنند که درصورت اجرایی شدن این موضوع شاهد رونق بخش کشاورزی استان خواهیم بود.