روزنه امید برای حل معضل 60 ساله قائم شهر

  گزارش –زهرا اشکیود: پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان شهرستان قائم‌شهر به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی در استان مازندران به شمار می‌آید. با وجود تمام رایزنی های انجام شده تاکنون هنوز اقدام […]

1

 

گزارش –زهرا اشکیود: پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی استان‌های شمالی است که در این میان شهرستان قائم‌شهر به دلیل نزدیکی به محل دپو و انباشت زباله یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست‌محیطی در استان مازندران به شمار می‌آید.

با وجود تمام رایزنی های انجام شده تاکنون هنوز اقدام موثری در راستای حل معضل پسماند قائمشهر صورت نگرفته است و اینکه این روند تا چه زمانی ادامه دارد باید از مسئولان پرسید.

پدیده زباله، موضوعی شهرستانی منطقه‌ای و یا استانی نیست بلکه یک موضوع کشوری محسوب می‌شود چرا که تبعات آن شامل حال همه افراد جامعه می شود.مردمی که در آن محل سکونت دارند و مسافرانی که به دلیل توریست پذیر بودن مازندران از قائم‌شهر می‌گذرند و این شهرستان که از جمله شهرهای اصلی محورهای مواصلاتی این استان تلقی می‌شود و مسافران با توجه با حضور در این شهر و یا گذر از آن شاهد آلودگی و عوارض ناشی از آن هستند.

محل دفن زباله فعلی در شهرستان قائم‌شهر در مکانی به وسعت 7 هکتار و با متوسط زباله 250 تن در روز به‌ مدت 60 سال تنها مکان جمع‌آوری و دپوی زباله در قائم‌شهر است که نیاز به اهتمام جدی مدیریت شهری برای معضل زباله شهر دارد.

اما این روزها شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شورای شهری‌های قائم‌شهر آستین‌های خود را بالا زدند و اولویت اول کاری خود را در حل مشکلات 60 ساله زباله قرار دادند و این روزها هم مشغول مذاکراتی با شرکت‌های مختلف خارجی برای خرید زباله‌سوز هستند تا برق هم تولید کنند اما برای بررسی بیشتر سراغ یکی از اعضای شورا رفتیم.

عباس صالح‌زاده رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر قائم‌شهر، درباره تفاهم نامه‌ای که شورای شهر قائم‌شهر با شرکت York دانمارک جهت سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه تولید انرژی الکتریکی از پسماند و زباله شهر قائم‌شهر، گفت: مدیریت پسماند در دوره پنجم شهرداری قائم‌شهر در اولویت قرار دارد و از از جمله برنامه‌های کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا است.

وی افزود: طی فراخوانی که در زمینه احداث کارخانه زباله‌سوز منتشر شد و در سه حوزه تفکیک، جمع‌آوری و مدیریت پسماند در محل دفن زباله را در مدیریت کاری خود قرار دادیم.

صالح‌زاده تصریح کرد: از جمله شرکت‌هایی که در این زمینه با آنها قرارداد منعقد شد شرکت یورک دانمارکی است که این شرکت دستگاه‌هایش را به شکل قابل حرکت و با شرایط آنالیز زباله منطقه‌ای قائم‌شهر طراحی نهایی صورت می‌گیرد.

وی درباره نوع قرارداد با شرکت زباله سوز، یادآور شد: در تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد میان شهرداری قائم‌شهر و شرکت یورک تصمیم‌ بر آن شد که این شرکت در زمینه جمع‌آوری، انتقال و اجرای و تأمین مالی و نهایی کارخانه را حدود ۸۰ درصد آن را خود متقبل می‌شود و ۲۰ درصد را شهرداری تقبل می‌کند که این را از محل سرمایه‌گذاری دوم وارد می‌شود ویا خود شهرداری از محل منابع مالی خود تأمین مالی می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر قائم‌شهر، گفت: میزان سرمایه‌گذاری در زمینه زباله سوز قائم‌شهر حدود ۱۲ میلیون یورو برآورد شد که در صورت نهایی شدن دستگاه‌ها و تنظیم قرارداد نهایی مبلغ بر حسب نوع تجهیزاتی که شهرداری برای شهرستان قائم‌شهر سفارش و بومی می‌کند منعقد خواهد شد.

وی افزود: پس از اجرایی شدن و ساخت زباله‌سوز شهرستان قائم‌شهر، تا حدود ۱۲ سال دستگاه‌ها در اختیار شرکت یورک است و این دستگاه‌ها حدود پنج مگاوات برق تولید خواهد کرد و روش عملکرد این دستگاه‌ها به شکل بی‌هوازی است.صالح‌زاده درباره استانداردهای این دستگاه‌ها، گفت: این دستگاه‌هایی که در شهرستان قائم‌شهر از طرف این شرنصب خواهد شد هم راستا با حفظ محیط زیست است و استانداردهای زیست محیطی روز دنیا را در زمینه پسابد و سایر محصولات رعایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: دو دستگاه‌ دارای ظرفیت ۴۸ تنی است که هشت هزار ساعت به طور دائم فعال بوده و یعنی سه شیفت کامل در ۲۴ ساعت زباله‌ها را می‌سوزاند که پس از آن یک دوره استراحت و دوباره راه‌اندازی می‌شود و ۲۵ سال نیز خدمات پس از فروش دارد و ۱۲ سال شرکت خود از دستگاه بهره‌برداری می‌کند و پس از آن به شهرداری قائم‌شهر واگذار می‌کند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر قائم‌شهر، یادآور شد: در زمینه زباله‌سوز با دو شرکت دیگر نیز صحبت شده و طرح‌های خود را ارائه دادند و این دو شرکت نیز با آنها صحبت خواهد شد، هر چند طرح‌ها باید به وزارت کشور برود و توسط شهرداری‌ها تصویب شود و هنگامی که طرح تأیید شود شهر برای احداث مدیریت پسماند آماده است.

وی تصریح کرد: این کارخانه در کیلومتر دو جاده کیاکلا در محل دفن فعلی زباله شهرستان قائم‌شهر احداث خواهد شد و فقط زباله‌های شهرستان قائم‌شهر را پوشش خواهد داد.