رشد صادرات محصولات شیلاتی نیازمند رایزنی‌های منطقه‌ای

حرف آنلاین: مدیرکل شیلات مازندران  گفت: رشد صادرات محصولات شیلاتی نیازمند رایزنی‌های منطقه‌ای از سوی وزارت خارجه جهت برطرف شدن مشکلات است. حسن اسحاقی  در گفت و گو با حرف، با اشاره به تاکید استاندارمازندران در جلسات شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی استان در حوزه شیلات و تولیدات این بخش، اظهارداشت: تولیدات ومحصولات آبزی بعنوان […]

حرف آنلاین: مدیرکل شیلات مازندران  گفت: رشد صادرات محصولات شیلاتی نیازمند رایزنی‌های منطقه‌ای از سوی وزارت خارجه جهت برطرف شدن مشکلات است.

حسن اسحاقی  در گفت و گو با حرف، با اشاره به تاکید استاندارمازندران در جلسات شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی استان در حوزه شیلات و تولیدات این بخش، اظهارداشت: تولیدات ومحصولات آبزی بعنوان صادرات غیرنفتی نقش بسزایی در توسعه استان دارد.

وی با اشاره به تبعات ناشی از ویروس کرونا و تحت الشعاع قرار گرفتن صادرات محصولات شیلاتی ادامه داد: آمادگی کامل برای صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای هدف را داریم و با توجه به ارزآوری صادرات محصولات آبزی و افزایش 37 درصدی نسبت به سال قبل، طی دو ماه گذشته بروکراسی های منطقه باعث کاهش صادرات در این بخش شده است.

اسحاقی با اشاره به پتانسیل بالای مازندران در صادرات محصولات شیلاتی گفت: احداث پایانه صادراتی صنایع شیلاتی قره برون در جویبار باعث رونق ماهیان خاویاری خواهد شد و امیدواریم تا در آینده بتوانیم صادرات محصولات شیلاتی را بصورت مستقیم از این پایانه داشته باشیم.

مدیرکل شیلات مازندران خاطرنشان کرد: امیدواریم با رایزنی هایی که وزارت امور خارجه با کشورهای هدف انجام می دهد بتوانیم با حل مشکلات این بخش ، صادرات غیرنفتی را از 37 درصد به 50 درصد رسانده تا اهداف و برنامه ریزی های کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت در حوزه شیلاتی را به منصه ظهور برسانیم.

اسحاقی به افزایش 69 درصدی گوشت ماهیان خاویاری تا پایان بهمن ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: در بخش خوراک آبزیان افزایش 83 درصدی، 400 درصد افزایش صادرات کنسرو ماهی و  صادرات 400 تن ماهی گرمابی به کشور آذربایجان از شهرستان بابل را داشته ایم.

وی مهم ترین علت کاهش صادرات ماهی تازه را بسته بودن مرز عراق برشمرد و گفت: با بسته شدن مرز عراق ، صادرات ماهیان گرمابی که از 37 درصد به 3 درصد رسیده اما با بازگشایی مرز میزان صادرات به روال قبل باز می گردد.

به گفته وی، میزان صادرات در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه  سه درصد با ارزش ريالی حدودا 19 میلیون دلار به وزن 9500 تن رشد داشته و همچنین تنها در ماه بهمن 33 کیلوگرم خاویار پرورشی بلوگا را به کشورهای اسپانیا و هنگ کنگ و 121 تن خوراک آبزیان به ارمنستان و آذربایجان صادرشده است.

این مدیر استانی با اشاره به سال جهش تولید و طرح پرورش ماهی در قفس گفت: آمارسال قبل نشان می دهد که 500 تن برداشت کردیم که این عدد تا پایان دوره پرورشی که در اردیبهشت ماه  وفصل صید ماهیان پرورشی در قفس است به عدد 700 تن خواهد رسید.

اسحاقی ادامه داد: 12 قفس در سال 99 ماهی دار شده وامیدواریم تمامی محصولات این پروژه ایده‌ال و استراتژیک که دارای طرفدارانی در داخل و خارج کشور دارد را به روسیه، ترکیه و کشورهای متقاضی صادر کنیم .

وی با بیان اینکه مشکلات پیش روی این طرح با کمک دستگاه مرتبط و تدابیراستاندار در حال برطرف شدن است، خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در سالهای آینده بتوانیم پژوژه هایی این چنینی که مدنظر دفترمقام معظم رهبری نیز می باشد را به منصه ظهور برسانیم.

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه ما در تولید ماهیان گرمابی رتبه دوم کشور و در تولید ماهیان سردابی رتبه 4 کشور را داریم ،افزود: با فعال کردن آب بندانهای غیرفعال می توانیم به رتبه یک کشور در تولید ماهیان گرمابی و همچنین با فراهم سازی زمینه مناسب برای مکانیزه کردن امکانات مزارع پرورش دهنده به رتبه های دوم و اول کشور دست یابیم.

اسحاقی در پایان با تاکید براینکه با همکاری و هم افزایی دستگاه های مرتبط با شیلات و جذب سرمایه گذار در این بخش می توانیم جایگاه اول در حوزه شیلات و محصولات آبزی را داشته باشیم گفت: دراجرای طرح های پرورش ماهی در قفس دربین سه استان شمالی اول و دربین استان های کشور رتبه سوم را داریم.

گفتنی است که مازندران به سبب دارابودن پهنه عظیم 480 کیلومتری ساحل و همچنین منابع آبهای داخلی یکی از مناطق مستعد درصنعت شیلات است که با توجه به شعار امسال و سالهای گذشته ،این صنعت نقش بسزایی در رونق اقتصادی وهمچنین فرصت اشتغال در استان را دارد.