گزارش کامل از حضور رئیس جمهور در مازندران

حرف آنلاین: رئیس جمهور به منظور انجام سفری یک روزه به مازندران وارد فرودگاه شهدای ساری شد. لحظاتی پیش هواپیمای حامل رئیس جمهور در باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری به زمین نشست و از سوی آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان، حسینی پور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و برخی […]

حرف آنلاین: رئیس جمهور به منظور انجام سفری یک روزه به مازندران وارد فرودگاه شهدای ساری شد.

لحظاتی پیش هواپیمای حامل رئیس جمهور در باند فرودگاه بین المللی شهدای ساری به زمین نشست و از سوی آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان، حسینی پور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و برخی مسوولان استانی مورد استقبال قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی در این سفر یک روزه ضمن بازدید از روند اجرای برخی از طرح‌های مهم استان دو جلسه با نمایندگان اقشار مختلف و کارشناسان ارشد محیط زیست خواهد داشت.

برنامه انتهایی این سفر نیز حضور در جلسه شورای اداری استان مازندران و شرکت در نشست خبری است.

رئیس جمهور در بدو ورود به مازندران در فرودگاه شهدای ساری با ادای احترام به ۱۰ هزار شهید مازندران و ۳۳ هزار جانباز و ایثارگر و مردم سختکوش این استان، گفت: مازندران قطب کشاورزی کشور است و ظرفیت‌های بسیاری دارد، اما با همه این امکانات کشاورزی، معادن، شهرک‌های صنعتی مشکلات و کمبود‌های جدی هم در استان وجود دارد

آقای رئیسی با بیان اینکه مشکلات مازندران در بخش‌های مختلف احصا شده است، ابراز امیدواری کرد تصمیمات خوبی برای حل این مشلات در این سفر گرفته شود

او افزود: مازندران ظرفیت‌های فراوانی دارد که اگر برنامه ریزی دقیق و حساب شده باشد برای همه کشور می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

*رییس جمهور در بندر امیرآباد بر لزوم استقرار صنایع بزرگ تاکید کرد

آیت الله ابراهیم رییسی رئیس جمهور در بازدید از بندر اقتصادی امیر آباد با تاکید بر اینکه هر گونه موانع زیست محیطی برای توسعه بندر و استقرار صنایع باید بر طرف شود، گفت: باید زمینه‌های استقرار صنایع دیگر نیز در بزرگترین بندر اقتصادی شمال کشور فراهم شود.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در این دیدار فراهم شدن استقرار پتروشیمی و کارخانه مس در استان را از طرح‌های توسعه‌ای این بندر بر شمرد.

وی از رئیس جمهور خواست امکان توسعه شرق به غرب بندر امیر آباد فراهم و زمینه‌های از سر گیری مجدد برخی کارخانه‌های غیر فعال در این بندر نیز مهیا شود.


*بازدید رئیس‌جمهور از تالاب میانکاله و کارخانه آرین شیمی

رئیس جمهور در سفر استانی به مازندران همراه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از مسئولان استان وارد تالاب بین‌المللی میانکاله شد و آخرین وضعیت مدیریت تالاب بین‌المللی میانکاله ‌بازدید کرد.‌

وی همچنین از به کارخانه آرین شیمی مازندران رفت و در جریان فعالیت ها و اقدامات این کارخانه در تولید ام دی اف قرار گرفت.



*سواحل امن در اختیار مردم قرار بگیرد

رئیس جمهور در جریان بازدید از سواحل ساری اظهار کرد که امکانات مناسب برای استفاده امن مردم از سواحل آزاد شده باید به سرعت فراهم شود.

آقای رئیسی با حضور در پلاژ وزارت کشور در نوار ساحلی شهرستان ساری گفته که فراهم کردن امکانات لازم و مناسب‌سازی سواحل برای استفاده همه مردم بعد از آزادسازی باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

وی با با ابراز رضایت از آزاد سازی سواحل و رفع تصرف سواحل در اختیار نهاد‌های دولتی گفت: مسائل امنیتی و حفظ جان مردم در استفاده از دریا از این پس بیشتر اهمیت دارد و مسئولان باید با تعیین برخی سواحل آزاد شده امکان استفاده بدون خطر از دریا را برای همه مردم فراهم کنند

رئیس جمهور همچنین از نزدیک با صیادان بود و مردم هم گفت و گو کرد.

صیادان در این گفتگو مشکلات بیمه‌ای و کاهش صید ماهیان دریای خزر را از جمله مشکلات خود اعلام و خواستار کمک دولت شدند و مسافرانی نیز که در ساحل حضور داشتند از اقدام رئیس جمهور برای آزاد سازی سواحل قدردانی کردند.

گفتنی است؛ رئیس جمهور ۱۰ بهمن در دستوری صریح به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ کرده بود بدون استثناء حداقل ۶۰ متر از سواحل را برای استفاده مردم آزاد کنند.




*اولتیماتوم ۶ ماهه رئیس جمهور برای تکمیل زباله‌سوز ساری


رئیس جمهور در بازدید از نیروگاه نیمه‌کاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری بر راه‌اندازی آن در ۶ ماه آینده تأکید کرد.
وی پسماند را از مشکلات استان‌های مختلف به ویژه استان مازندران دانست و گفته که راه‌اندازی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به پسماند که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد نباید دچار تأخیر شود چرا که موجب مشقت و اذیت مردم می‌شود.
رئیسی همچنین معاون اول را مامور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

*لزوم بومی‌سازی دانش بسته‌بندی پیشرفته محصولات کشاورزی


رئیس جمور در بازدید از امکانات، تاسیسات و تجهیزات شرکت روماک‌گستر پارس بر لزوم راه‌اندازی مراکز پیشرفته بسته‌بندی و نگهداری محصولات باغی در مناطق مختلف کشور به‌ویژه‌ استان‌هایی که قطب کشاورزی هستند تاکید کرد.
وی همچنین خواستار تلاش برای بومی‌سازی دانش فراوری، آزمایش و بسته‌بندی پیشرفته محصولات کشاورزی شد.
این مرکز مجهز به آزمایشگاه‌های تخصصی بوده و از امکان اسکن و عکس‌برداری سه بعدی برای سنجش کیفیت داخلی محصول، شناسایی و ردیابی محصولات بسته‌بندی شده، تشخیص صدمات محیطی میوه‌جات، توزین میوه به صورت دقیق و با سرعت بالا و اندازه‌گیری ابعاد انواع محصولات برای عرضه به بازارهای جهانی است.
این مجموعه همچنین دارای سالن‌های بسته‌بندی، آماده‌سازی، بارانداز، آزمایشگاه، تونل انجماد، بسته‌بندی و سردخانه‌های زیر صفر درجه است.
سالن‌های سردخانه و انجماد این مرکز، قابلیت نگهداری هزاران تن محصول کشاورزی، سبزی و صیفی دارد و از این روی از نقش مهمی در  تنظیم بازار محصولات کشاورزی و باغی برخوردار است.



*کوتاهی در حفظ جنگل‌ها پذیرفته نیست


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست با فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگل‌ها گفت: باید بررسی شود ساختمان‌هایی که در قلب جنگل احداث شده، با مجوز چه مقاماتی بوده و آیا آن مقام برای صدور این مجوز صلاحیت داشته یا نداشته؟ و چنانچه صلاحیت داشته، چگونه به خود اجازه داده مجوز ساخت و ساز  در جنگل را صادر و ثروت ملی را تخریب کند؟
رئیس جمهور از استاندار مازندران خواست کارگروهی را مامور کند تا از فردا صبح تخلفات ساختمانی در درون جنگل را با اولویت ساختمان‌های در حال احداث بررسی کنند تا مشخص شود این ساختمان‌ها با چه مجوزی در حال احداث است.
دکتر رئیسی اضافه کرد: این کارگروه موظف است تا آخر امسال فهرست تخلفات را در مازندران مشخص کند تا جلوی آنها گرفته شود.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تخلف و آسیب به جنگل‌ها از هیچ فرد و دستگاهی پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: ادارات و سازمان های دولتی اجازه تعرض به منابع طبیعی را ندارند و دستگاه‌ها، مقامات و افراد بانفوذ هم چنانچه مرتکب تخلف شوند، باید با آن شدیدتر برخورد شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: از امروز نباید به هیچ‌عنوان اجازه داده شود آسیبی به جنگل‌های کشور وارد شود و ضمن برخورد با متخلفان، لازم است مردم نیز در جریان این برخوردها قرار گیرند.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود استان مازندران را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور توصیف، و  بر لزوم حمایت از کشت برنج در سطح استان تاکید کرد و گفت: ظرفیت و امکان خودکفایی در برنج وجود دارد و این نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و حمایت از کشاورزان است و بدیهی است دولت از هرگونه تلاش برای خودکفایی در محصول برنج حمایت می‌کند.
رئیس جمهور در ادامه به موضوع بررسی وضعیت سدها توسط دانشگاههای مازندران اشاره کرد و گفت: دانشگاههای استان می‌توانند وضعیت سدها را بدون نگاه اقلیمی و با دیدگاه دقیق کارشناسی و علمی بررسی و آسیب‌های آن را برطرف کنند.
آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدررفت آب تاکید کرد و گفت: لازم است در مدیریت آب، تجدیدنظر جدی انجام شود و بی‌تردید با مدیریت مناسب می‌توان کاری کرد که با کمبود آب مواجه نباشیم؛ ضمن اینکه با پیش‌بینی‌ها، پیشگیری‌ها و اقدامات مناسب می‌توان از قطعی آب و برق نیز جلوگیری کرد؛ همچنان‌که در ماههای گذشته در این زمینه اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه صیانت و حفظ محیط زیست به معنای مسدود و محصور کردن مناطق طبیعی نیست، گفت: حفظ محیط زیست بیش از هر چیز نیازمند طراحی‌های علمی و ابتکار عمل تخصصی است که ضمن صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، امکان استفاده مردم از این مناطق نیز فراهم باشد.
دکتر رئیسی در ادامه نقش مردم و تشکل‌های مردم نهاد را در حفظ محیط زیست مهم توصیف کرد و از رئیس سازمان محیط زیست خواست برای صیانت از منابع و ثروت ملی کشور با سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی برادرانه همکاری کنند.



*گردشگری نباید فرهنگ مردم را تهدید کند


رئیس جمهور در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مردم مازندران گفت که مجموعه دولت با همه توان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و آبادانی کشور تلاش می‌کند.
به اذعان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی این استان از مشکلات و مسائل مختلفی رنج می‌برد که باید با نگاه مسئله‌محوری برای حل و فصل آن اقدام شود.
رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های مازندران در بخش‌های مختلف تاکید کرد که با نگاه علمی و تخصصی می‌توان این حوزه‌ها را به نفع پیشرفت و آبادانی استان و کشور فعال کرد.
آیت‌الله رئیسی به اهمیت موضوع زن و خانواده، تکریم خانواده شهدا و ایثارگران اشاره و اضافه کرد که دولت هیچ حزب و جریان سیاسی نیست.
وی یکی از اصلی‌ترین موضوعات دولت مردمی را توجه به روستا و فعال کردن اقتصاد روستا اعلام کرد و از تخصیص بیشترین اعتبار این سفر به حوزه کشاورزی مازندران خبر داد.
وی با تاکید بر ضرورت صیانت از فرهنگ دینی و اصیل مردم مازندران گفت که نباید اجازه داد گردشگری، این فرهنگ اصیل را تهدید کند.

*پیش بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال آینده


حجت الاسلام رئیسی در آخرین برنامه سفر خود در جمع خبرنگاران مازندرانی گفت: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور دو محور مهم در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها افزایش سرمایه گذاری و دیگری افزایش بهره وری است.


او افزود: سیاست دولت تسهیل سرمایه گذاری و تضمین اصل و سود سرمایه گذاران است به همین دلیل همه مدیران موظف هستند از سرمایه گذاران و کارآفرینان در همه فرایند کار حمایت کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: حمایت از سرمایه گذار به هیچ وجه نباید معطل شود و وزارت اقتصاد  و دولت پیگیر این موضوع است که سرمایه گذاران  در فرایند تولید به مشکل برخورد نکنند.


حجت الاسلام رئیسی گفت:در بودجه سال ۱۴۰۱ صندوقی نیز برای افزایش سرمایه گذاری و اتمام طرح‌های نیمه تمام پیش بینی شده است که بخشی از منابع آن را آورده دولت و بخشی دیگر درآمد‌های استانی مانند حق مالکیت بر معادن و فروش اموال مازاد دولتی است
رئیس قوه مجریه گفت: راه اندازی این صندوق و حمایت از بخش خصوصی می‌تواند راهکاری برای توسعه استان‌ها باشد.


رئیس جمهور صبح امروز در هفدهمین سفر استانی خود به مازندران سفر کرد و بازدید از بندر امیرآباد، پناهگاه حیات وحش میانکاله، ساحل دریای خزرآباد، پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گستر، نشست با کارشناسان ارشد محیط زیست، نشست با نخبگان مازندرانی و اقشار مردم، دیدار با خانواده شهدا و نشست شورای اداری از برنامه این سفر بود.

گفتنی است رئیس جمهور دقایقی دیگر مازندران را به مقصد تهران ترک خواهد کرد

پ