رئیس بنیاد نخبگان مازندران مطرح کرد: حمایت از نخبگان؛ دبستان تا کهن‌سالی

ساری_ خبرنگار حرف: رئیس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به اینکه عصاره فضائل دانشگاهیان با 2500 نفر تحت پوشش بنیاد نخبگان استان قرار دارند،گفت: بنیاد در سطوح مختلف از دبستان تا کهن‌سالی از نخبگان حمایت می‌کند، تلاش می‌کنیم از این ظرفیت جهت توسعه حوزه‌های مختلف استفاده شود، این افراد سرآمد و استعداد برتر هستند و […]

ساری_ خبرنگار حرف: رئیس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به اینکه عصاره فضائل دانشگاهیان با 2500 نفر تحت پوشش بنیاد نخبگان استان قرار دارند،گفت: بنیاد در سطوح مختلف از دبستان تا کهن‌سالی از نخبگان حمایت می‌کند، تلاش می‌کنیم از این ظرفیت جهت توسعه حوزه‌های مختلف استفاده شود، این افراد سرآمد و استعداد برتر هستند و فقط دانشگاهی نیستند.

دکتر جهانشاهی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، بابیان اینکه فقط یک بنیاد نخبگان داریم و متولی اصلی این حوزه نیز است، افزود: انجمن‌ها و تشکل‌های مختلفی در حوزه نخبگان وجود دارد بنابراین بنیاد نخبگان تلاش می‌کند تا به‌دوراز مسائل سیاسی و حاشیه فعالیت کند. نکته حائز اهمیت این است که بنیاد نخبگان هیچ عضوی ندارد اما افراد واجد شرایط را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته وی، دانشجویان درصورتی‌که بتوانند شرایط را احراز کنند در مقطع لیسانس 41 میلیون تومان، ارشد 57 میلیون تومان و در دکترای تخصصی 135 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند، نظام‌وظیفه نخبگانی،جایزه ملی کاظمی آشتیانی با اولویت جذب هیئت‌علمی، جایزه شهید تهرانی مقدم و تسهیلات مسکن بخشی از حمایت‌ها است.

وی ادامه داد: بعد از تهران مازندران رتبه دوم مخترعین سطح دو با حدود 20 نفر و در سطح سه 150 مخترع دارد اما در سطح یک مخترعی در کشور نداریم. در شناسایی دانشجویان نخبه در سال گذشته برتر شدیم و در بین 31 استان تنها استانی بودیم که در حوزه شفافیت مالی و توزیع اعتبارات و تسهیلات برتر شدیم.

جهانشاهی با اشاره به اینکه از هر 100 هزار جمعیت استان شش هزار دانشجو در استان تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: این میزان میانگین خوبی است اما اینکه چرا سهم مازندران از دانشگاه‌های دولتی کم است،روسای دانشگاه‌ها باید در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

به گفته وی، نخبگی صرفاً یک فرایند است و  رتبه خوب کنکور یک امتیاز محسوب می‌شود و اگر این فرد بتواند تحت پوشش بنیاد، نخبگی را بر اساس ضوابط موجود ادامه دهد، تحت پوشش بودن این فرد ادامه خواهد یافت.

وی با بیات اینکه بنیاد نخبگان از دبستان تا کهن‌سالی نخبگان را تحت پوشش قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در برنامه ششم توسعه در خصوص نخبگان صحبت شده که بسیار با تأخیر انجام‌شده است.

وی ادامه داد: از همه اختیارات برای رفع بروکراسی زائد اداری استفاده می‌کنیم ،در جلسات مهم استان حضور داریم و مطالبه می‌کنیم. تلاش می‌کنیم تا بیشتر در دستگاه‌های دولتی رسوخ کنیم تا مطالبات را پیگیری کنیم،در بنیاد سامانه سینا برای خدمت به نخبگان وجود دارد و بروکراسی زائد اداری به صفر رسیده است.

دکتر جهانشاهی به‌ضرورت افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 4 هزار شرکت دانش‌بنیان تحت پوشش پارک فناوری استان با مدیریت دکتر معتمد زادگان فعالیت می‌کنند و همه باید به پارک فناوری استان کمک کنیم تا این تعداد افزایش یابد و هر فرد یا نهادی به این موضوع اهمیت ندهد، به استان خیانت می‌کند.