ذینفع بودن نمایندگان ایراد اساسی نظارت بر انتخابات شوراست

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران با اشاره به تصمیماتی که به ناچار در هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستاهای مازندران گرفته شد، اظهار کرد: یک بخش به اعتراضات برمی‌گردد، بخشی دیگر تصمیماتی که ناگهان ورود پیدا می‌کند. کیوان مرادیان در نشست خبری در ساری افزود: در هیات نظارت […]

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران با اشاره به تصمیماتی که به ناچار در هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستاهای مازندران گرفته شد، اظهار کرد: یک بخش به اعتراضات برمی‌گردد، بخشی دیگر تصمیماتی که ناگهان ورود پیدا می‌کند.

کیوان مرادیان در نشست خبری در ساری افزود: در هیات نظارت گاهی اوقات افراد احساس می‌کنند این روند باید تغییر کند، اعتراضات به این بود که روی برگشت افراد یک روند منطقی حاکم شود.

نماینده مردم قائم شهر و سوادکوه و جویبار عنوان کرد‌: سردار سعادتی تحت فشار این موضوع که کسانی که قابلیت ورود به شورا را ندارند سخت پیگیری کردند و با توجه به مسئولیت در فضای انتخابات ریاست جمهوری تصمیم به انصراف گرفت.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران گفت: بسیاری از افرادی که شاخص بودند نتوانستند برگردند، در استان مازندران طبق استانداردها به موارد توجه شد، میتوانیم مدعی باشیم در روندی کار کردیم که در آن تبعیض صورت نگرفت.

این مسئول ادامه داد: در بحث کشور یک تعدادی به هر دلیلی موفق نشدند و برخی موفق شدند، کسانی که مردم نگران حضورشان بودند در دوران قبل رانت‌ها و تمکن قوی داشتند، وارد نشدند، کاش از نمرات بالاتر ارفاق صورت می‌گرفت و شاهد ورود موردی برخی از کاندیداها نبودیم، هر کسی هم باید پاسخگوی کار خودش باشد، دوری از انحرافات از اهداف ما است.

وی یادآور شد: قانون به هیات مرکزی نظارت در تهران این اختیار را داده که تمام کسانی را که رد صلاحیت می‌شوند تایید و برعکس آن عمل کند، که این موضوع هم ایراد و هم حسن دارد، از طرفی خود نمایندگان ذینفع هستند و این عامل آسیب است و ممکن است حق یک عده را ضایع کند، منافع هم دارد، باید درست عمل کنیم.

مرادیان با بیان اینکه بسیاری از اوقات ما متهم به سخت‌گیری بودیم، گفت: در واقع ما جدی‌تری از ارگان‌های دیگر بودیم، چون بیشترین دستگیری‌ها و فسادها در کشور را شوراهای شهر استان مازندران داشتند، البته برخی موارد در نزدیک برخورد بودند ولی بنا بر اینکه افکار عمومی کشش ندارد متوقف شد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران اذعان داشت: در حاشیه انتخابات مازندران در کشور جزو سه استانی بود که نسبت به شرکت‌کنندگان بیشترین رد صلاحیت‌ها را داشت ولی قبول داریم شفاف‌سازی صورت نگرفت، البته ما موظف هستیم عملکرد خودمان را بیان کنیم‌.

این مسئول با اشاره به ایراد دیگر در برگزاری انتخابات شوراها به‌علاوه تعارض منافع، اضافه کرد: کسانی که توسط هیات نظارت مرکزی تایید صلاحیت می‌شوند بدون اعلام به ما به وزارت کشور اعلام می‌شوند، این هم یکی از مشکلات است.

وی اعلام کرد: در مازندران در کل در شهر و روستا حدود ۱۸ هزار و ۴۶۵ پرونده توسط هیات اجرایی و نظارت بررسی شد، ۱۶ هزار و ۲۳۷ نفر از این‌ها نامزدهای شوراهای روستا و ۲ هزار و ۲۳۸ نفر نامزدهای شوراهای شهر بودند، البته رقم بیش از این است عددهای انصراف دادند، در روستاها هزار و ۴ نفر توسط هیات‌های اجرایی رد شدند، در هیات نظارت بخش هزار و ۳۴۱ نفر دیگر رد شدند.

مرادیان یادآور شد: ۱۵ هزار و ۷۰ نفر تایید نهایی شدند یعنی بیش از ۹۲ درصد کاندیداهای ما تایید و حدود ۸ درصد رد صلاحیت شدند، در شهر از بین ۲ هزار و ۲۲۸ نفر، ۳۴۱ نفر توسط هیات اجرایی رد شدند، ۴۱۰ نفر هم توسط هیات نظارت در مجموع ۷۵۱ نفر توسط هیات‌های اجرایی و نظارت در شهرستان رد شدند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای مازندران افزود: در استان از مجموع ۷۵۱ نفر، ۵۹۷ نفر رد شدند و اعتراض کردند کمتر از ۱۰۰ نفر موفق شدند از تهران تاییدیه بگیرند.

به گفته وی، هزار و ۶۳۱ نفر معادل ۷۳ درصد از کل کاندیداها است که تایید قطعی داریم، که با رصد کامل هیات اجرایی کشور صورت گرفت.