رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران:

ذکوی:مجلس قانون جلوگیری از دخالت نمایندگان در انتصابات را تصویب نکرد

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه تعیین مصادیق برای ردصلاحیت نمایندگان برای دخالت در انتصابات نیازمند قانون است، گفت: دولت سیزدهم در تغییر قانون انتخابات این مساله را گنجانده بود اما مجلس آن را تصویب نکرد که معقتدیم نباید تغییر قانون انتخابات به صورت سلیقه ای صورت گیرد.

ذکوی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با اشاره به اینکه تعیین مصادیق برای ردصلاحیت نمایندگان برای دخالت در انتصابات نیازمند قانون است، گفت: دولت سیزدهم در تغییر قانون انتخابات این مساله را گنجانده بود اما مجلس آن را تصویب نکرد که معقتدیم نباید تغییر قانون انتخابات به صورت سلیقه ای صورت گیرد.

به گزارش حرف، حجت الاسلام علی اصغر زکوی در نشست خبری به‌مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار حرف درباره اینکه چرا شورای نگهبان دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها را نمی توانند به عنوان موردی مشخص برای رد صلاحیت اجرایی کنند؟ اظهار کرد: راهکارهای برون رفت از این چالش، تدوین قانون انتخابات مناسب با سیاست های کلی نظام است که رهبری در سال ۹۵ ابلاغ کرد، مجلس سیزدهم اقدامی در تغییرات قانون انتخابات انجام داد که برخی مثبت بود، مثلا بخشی از شبکه نظارت ضابط قانونی شد اما اصول کلی سیاست های ابلاغی درصد بالایی با تغییرات اندک نتوانست تغییر کند و برخی خلاهای قانونی همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در پیش نویس تغییر قانون انتخابات، دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها آورده شده بود اما در مجلس این ماده قانونی حذف شد‌، گفت: ما این امر را مطالبه می‌کنیم که نمایندگان یا قانون جامع انتخابات را اجرایی کنید و یا اینکه این وصله پینه ها فایده ای ندارد.

زکوی با تاکید براینکه  تبلیغات در کانال های سیما یکی از تغییرات مثبت در قوانین انتخاباتی بود، افزود: موارد قانونی مشخصی برای رد صلاحیت نمایندگان در عزل و نصب ها نداریم از رو ردصلاحیت کردن بر این اساس به سختی صورت می گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مازندران با تاکید بر اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در  ۱۴۰۲ و ریاست جمهوری،  چهار راهبرد مقام معظم رهبری مشارکت،  رقابت، امنیتی و سلامت را با موفقیت اجرایی کردیم، ادامه داد: با تدبیر شورای نگهبان و حضور نامزدهای جریان های مختلف، شاهد مشارکت خوبی از سوی مردم بودیم.

نظر ذکوی درباره تخلفات در انتخابات اسفند1402

 

زکوی با اشاره به اینکه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامي تخلفات از جنس خرید و فروش آرا بود و نظارت بر آن با دستگاه های نظارتی هم هماهنگی لازم نیز صورت می گیرد اما چون موضوع پنهانی است، کشف آن برای نهادهای انتظامی و امنیتی سخت است، گفت: بر همین اساس کاندیداها اعتراضاتی داشتند، مثلا در بابل و قائم شهر موضوع اختلاف رای اندک میان نامزدها بود، در قائم شهر حدود ۵۰ رای اختلاف وجود داشت و در بابل کمتر از ۵۰۰ رای بود.

وی با اشاره به اینکه با درخواست از تهران شمارش مجدد در برخی صندوق ها صورت گرفت اما در نتایج آن تاثیری نداشت، گفت: در ساری نیز نامزد شاکی، مستنداتی برای تخلف ها آورد، اما چون تاثیری در سرنوشت انتخابات نداشت، اعضای دفتر نظارت، با شمارش ۱۰ درصد صندوق موافقت نکردند که اگر می شد، حداقل بازدارندگی خوبی برای انتخابات آتی بود.