دو میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی زیرساختهای هچیرود نیاز است

هچیرود-خبرنگار حرف: محمد کیاکجوری در گفتگو با حرف به تشریح سیل در این شهر پرداخت.شهردار هچیرود گفت: رانش کوه در پشت نمک آبرود و ریزش آب به سمت کانال انحرافی که از سمت سد ذوات به سمت هچیرود می آید، موجب شد تا این کانال مسدود و تمام آبهای سطحی از کوه به سمت شهرمان […]

2

هچیرود-خبرنگار حرف:

محمد کیاکجوری در گفتگو با حرف به تشریح سیل در این شهر پرداخت.شهردار هچیرود گفت: رانش کوه در پشت نمک آبرود و ریزش آب به سمت کانال انحرافی که از سمت سد ذوات به سمت هچیرود می آید، موجب شد تا این کانال مسدود و تمام آبهای سطحی از کوه به سمت شهرمان سرازیر شود. اگر این کانال به سمت غرب هدایت میشد اینهمه مشکل نداشتیم.محمد کیاکجوری با بیان اینکه شدت بارندگی در چندین سال اخیر بی سابقه بوده افزود: بیشترین خسارت در محله سنگ وارث رخ داد که به دلیل آبی که با شدت از شیب بالا وارد می شد صورت گرفت. باران و جاری شدن سیلاب قسمتی از حاشیه کانال را تراشید و بالغ بر 60 کامیون مخلوط را با خود وارد محله سنگوارث کرد.

وی در همین رابطه اظهارداشت: جداره های رودخانه و دیوارهای منازل فروریختند و بالغ بر 50 واحد مسکونی در سنگ وارث دچار آبگرفتگی شدند.شهردار هچیرود با بیان اینکه در پایین دست هم در محله چاخانی فرورفتگی هایی داشتیم و در نقاطی هم جداره نهر آسیب دید که باید بازسازی شود. در شهر هچیرود، محمدحسین آباد و دلگشا هم آبگرفتگی های زیاد داشتیم. در این مناطق جریان آب شدت نداشتند اما سطح بالای آن موجب خسارت و آبگرفتگی خانه های مردم شد.

کیاکجوری  ادامه داد: در رودخانه اصلی، یکی از دلایل نجات شهر هچیرود، پل خیابان شورا که احداث کردیم می باشد. این پل آب را رد کرده  و کشش خوبی داشت، اما  جداره های رودخانه دچار آسیب شد. در همین رابطه مقرر گردید با سه بیل زنجیری ( بیل ادارات راه و امور آب و همچنین بیل بخش خصوصی که اجاره کردیم ) جداره ها را دوباره لایروبی و کف رودخانه را پاکسازی کنیم.وی با اشاره به فعالیت بنیادمسکن جهت تعیین خسارت به منازل و ارائه تسهیلات به آسبیب دیدگان گفت: بنیادمسکن و پرسنل ما همزمان مشغول آمارگیری هستند تا تعداد واحدهای مسکونی که در این سیل دچار آسیب شدند تعیین شود. طبق اعلام بنیاد مسکن برای ساختمان های محدوده قانونی شهر 40 میلیون تومان و برای ساختمان های روستایی 30 میلیون تومان وام با بهره 4 درصد در نظر گرفته شده است. کیاکجوری با بیان اینکه در عباسکلا هم آبگرفتگی منازل را داشتیم اظهارداشت: از لحاظ زیرساختهای شهری متاسفانه دچار خسارت سنگینی شدیم. سیل به آسفالت ما آسیب فراوانی وارد ساخت. وقتی سیل از بالادست با خود مخلوط وارد خیابان کرد، مجبور بودیم با لودر مخلوط ها را کنار بزنیم و این موجب شد تا کف جاده ها کنده شود. به همین دلیل باید مجددا آسفالت کنیم که هزینه بالایی خواهد داشت.شهردار هچیرود تصریح کرد: چند تیربرق در لبه کانالها و نهرها دچار آسیب شدند که اداره برق در حال احیا می باشد.

کیاکجوری با بیان اینکه بالغ بر 150 واحد مسکونی شهر هچیرود دچار آب گرفتگی شدند اظهارداشت: با توجه به اینکه بنیاد مسکن همچنیان درحال آمارگیری است این تعداد افزایش خواهد داشت. وی از آماده باش کامل نیروهای شهرداری جهت پاکسازی محلات خبرداد و گفت: با 4 اکیپ 24 نفره متشکل از واحدهای مختلف شهرداری، جهت پاکسازی محلات بسیج شدیم. تا کنون بسیاری از مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بودند پاکسازی شدند اما بازگشت کلیه محلات شهر به حالت عادی تا یک هفته زمان خواهد برد.وی با بیان اینکه لایروبی ها نیز بیش از سه هفته زمان می برد گفت: خوشبختانه خسارت به پل نداشتیم اما پلهای قدیمی کوچک که توسط ساکنان آنطرف رودخانه احداث شده بودند موجب پس زدن آبها و آبگرفتگی شدند، این پلها به ناچار باید جمع شوند و پل های جدید احداث کنیم.وی هزینه  آسفالت مجدد بسیاری از قسمتهای بالادست را بالا دانست و تصریح کرد: بازسازی زیرساختهای شهری بالغ بر دو میلیاردتومان هزینه خواهد برد. ضمن اینکه لایروبی هم هزینه بالایی درپی خواهد داشت.

کیاکجوری یکی دیگر از علتهای جاری شدن سیلاب به سمت محلات را اراضی بالادست دانست و گفت: اراضی کشاورزی در بالادست که سالهاست بایر مانده بودند و در آن کشت صورت نمی گرفت، دارای نهرهایی بودند که بعلت رها شدن نهرها و کانالهای مربوطه و عدم لایروبی، سیلاب را متوجه محلات ما کرده و موجب شد تا آبگرفتگی ها دوچندان شود. این امر نیز هزینه مازادی را بر دوش شهرداری نهاده، چرا که جهت جلوگیری از بارش های شدید احتمالی در آینده و بروز سیلاب باید این انهار و کانالهای کشاورزی را هخم لایروبی کنیم.شهردار هچیرود افزود: لایروبی های سطح شهر را را به موقع انجام داده بودیم، ولی چون از سیل از بالادست و با رانش کوه به همراه مخلوط سرازیر شد کار ما را دو چندان کرد. بدون شک اگر در بالادست کوه رانش نمی کرد خسارت بسیار کمی می دیدیم.