دستکاری در جنگل عامل بروز حوادثی نظیر سیلاب است

نوشهر-خبرنگار حرف: جلسه ستاد بحران شهرستانهای نوشهر،چالوس و کلاردشت با حضور معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران، نماینده مجلس، فرمانداران، شهرداران و مسئولان سه شهرستان به میزبانی فرمانداری نوشهر برگزار شد. معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این جلسه از تخصیص هزار و ۲۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از تنش […]

3

نوشهر-خبرنگار حرف: جلسه ستاد بحران شهرستانهای نوشهر،چالوس و کلاردشت با حضور معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران، نماینده مجلس، فرمانداران، شهرداران و مسئولان سه شهرستان به میزبانی فرمانداری نوشهر برگزار شد.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این جلسه از تخصیص هزار و ۲۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از تنش آبی در کشور خبر داد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه امسال برای پیشگیری از تنش آبی هزار و ۲۰ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است و گفت: استان مازندران نیز از این اعتبار بهره مند خواهد شد.وی تغییر اقلیم را از مسائل فراروی برشمرد و گفت: تغییر بارش و نوع بارش ناشی از تغییر اقلیم است و برداشت آب از سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین و فروچاله ها از جمله پیامدها است.وی با اشاره به ایجاد فروچاله ای عمیق در استان همدان، گردو غبار و تخریب پوشش گیاهی و تغییر اقلیم هرساله خسارت های زیادی در کشور وارد می کند، اساس کار را پیشگیری دانست و گفت: اگر تمام اعتبارات عمرانی کشور را برای پیشگیری از حوادث قرار دهیم باز کمبود اعتبار خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تنها براثر سرما ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی در یکی از استان ها وارد شده است و این نشان می دهد که خسارت در حوادث سنگین و زیاد است.نجار با تاکید براینکه همواره باید برای مقابله با بحران آمادگی لازم داشته باشیم، بحث پیشگیری را دقیق و ظریف و بدون هزینه دانست و گفت: نباید در حریم رودخانه ها اجازه ساخت و ساز را دهیم و می توان با این کار از بروز حادثه پیشگیری کرد.

وی دستکاری در جنگل را عامل بروز حوادث نظیر سیلاب برشمرد و گفت: دیروز دو میلیارد تومان اعتبار از محل تملک دارایی و یک میلیارد تومان اعتبارات ضروری برای مازندران درنظر گرفته شد تا به فوریت در بخش های مختلف هزینه شود.نجار با بیان اینکه خسارت های بخش مسکن سریعا تهیه و اعلام شود گفت: در روستاها برای جبران خسارات ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و در شهرها نیز ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۱ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

معاون وزیر کشور، امهال تسهیلات در بخش کشاورزی را از جمله راهکارها برای جبران خسارت های این بخش اعلام کرد و گفت: هزار میلیارد تومان در قالب صندوق توسعه کشاورزی برای جبران خسارت این بخش در کشور به عنوان کمک درنظر گرفته شده است.نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز در این جلسه گفت: مازندران هرسال از حوادث آسیب می بیند و گزیده می شود درحالی که تنخواهی برای مدیریت بحران وجود ندارد. قاسم احمدی در جلسه ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه هر سالانه مازندران از حوادث سیل گزیده می شود از اینکه ستاد مدیریت بحران کشور حتی بودجه ای برای تنخواه ندارد انتقاد کرد و خواستار برنامه ریزی برای این بخش شد.

وی خواستار آزادسازی و رفع تصرف حریم رودخانه ها در نوشهر و چالوس شد و گفت: تصرف حریم رودخانه ها مشکلات زیادی ایجاد کرده و سبب بروز خسارت در مواقع مختلف از جمله سیل شده است.وی با بیان اینکه یخچال های علوم کوه در حوزه شهرستان کلاردشت واقع شده است گفت: خوشبختانه در حادثه کنونی بارندگی در بالادست نداشتیم اما وجود یخچال های طبیعی احتمال بروز حادثه را تشدید می کند.

احمدی به طرح تنفس جنگل اشاره کرد و گفت: در این طرح اجازه برداشت درختان افتاده و خشکیده باید داده شود تا در بروز حوادث دچار مشکل نشویم.نماینده مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت با اشاره به تخریب پل ماشلک نوشهر گفت: پل های ماشک در حوزه شهر، پل چالوس و ملکار هم در معرض خطر و اسیب است و بخشی از آسیب های موجود ناشی از کم توجهی و بی مدیریتی مسئولان راه و شهرسازی است.وی گفت: تخریب پل ماشلک سبب شد تا مردم شهرستان نوشهر دچار عذاب و ترافیک سنگین شوند خواستار تسریع در ساخت پل شد.