در معرفی نگارگری ایرانی ضعیف عمل کردیم

حرف آنلاین: مجسمه‌ساز برجسته کشور با این که نگارگری در ایران از پیشینه قدیمی برخوردار است؛ متاسفانه مردم دنیا این هنر را به‌خوبی نمی‌شناسند، گفت: باید به هنر و فلسفه ایرانی عمیق تر بنگریم تا همانند شعر فارسی به دنیا معرفی شود. «یوسف حسینی» امروز(۲۱اسفند) در حاشیه نمایشگاه آثار هنرمندان نگارگر استان مازندران که به مناسبت […]

حرف آنلاین: مجسمه‌ساز برجسته کشور با این که نگارگری در ایران از پیشینه قدیمی برخوردار است؛ متاسفانه مردم دنیا این هنر را به‌خوبی نمی‌شناسند، گفت: باید به هنر و فلسفه ایرانی عمیق تر بنگریم تا همانند شعر فارسی به دنیا معرفی شود.

«یوسف حسینی» امروز(۲۱اسفند) در حاشیه نمایشگاه آثار هنرمندان نگارگر استان مازندران که به مناسبت زادروز حکیم نظامی در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران واقع در میدان امام خمینی(ره) ساری برپاشده، به اهمیت بزرگداشت حکیم نظامی از مفاخر شعر و ادب و عرفان ایرانی اشاره و اظهار کرد: این مناسبت ها فرصتی است که به ارزش های فلسفه و عرفان در شعر و ادب فارسی بیشتر توجه شود.
 
این نقاش، نگارگر و مجسمه ساز برجسته کشور با بیان اینکه نقاشی های ایرانی مصورسازی و وقایع نگاری بوده، گفت: از نظر شیوه های تکنیکی اجرایی و نوع بهره گیری از ادبیات و عرفان فارسی نشات می گرفته که جایگاه متین، زیبا و باشکوه خود را داشته و دارد.
 
وی با بیان اینکه در هنر سنتی سه نگاه داریم، افزود:یکی طرز تفکر های گذشته ما در واقع معماری پدران و مادران است که هویت ما را نشان می دهد. یعنی از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت.
 
حسینی با بیان اینکه معماری های فکری که پدران ما ساختن ارزش های گذشته ما هستند که لازم است در همه دوران ها این ساختارها را بازنمایی کنیم، ادامه داد: تکرار پیام ایستایی دارد که خوب نیست بلکه باید اندیشهدهای پدر را به همراه افکار خود ترکیبی درست به جامعه ارائه دهم.


 
وی با بیان اینکه سطحی نگری در حوزه هنر آسیب زاست، گفت: شعر ما در دنیا شناخته شده چرا که عشق در اشعار ایرانی فارسی بی نظیر دیده می شود اما نقاشی ما کمتر شناخته شده است.
 
حسینی با بیان اینکه نگارگری ایرانی سابقۀ پرباری دارد، به نگارگری معاصر اشاره و بیان‌کرد: امید است نگارگری معاصر از پراکندگی بدور شود و نظم یابد.
 
وی با بیان اینکه اروپا از رئالیزم به مدرنیته می رسد، افزود: در نقاشی و نگارگری باید به فلسفه و عرفان نگریست که چگونه براساس آن ایده، رنگ، متریال و… بیابیم تا به اثر فاخر دست یابیم.
 
حسینی بابیان‌اینکه هنرمندان ایرانی از مرز جهان صورت گذشتند و به جهان معنوی که نه در آن مکان و نه زمان است رسیدند، گفت: باید به هنر و فلسفه ایرانی عمیق تر بنگریم تا به دنیا معرفی شود.
 
وی با بیان اینکه هیچ نقاشی قادر نیست که یک بیت را نقاشی کند، افزود: باید روح اشعار ادبیات ایرانی را دریافت کنیم تا تصویر درستی خلق کنیم.
 
حسینی اظهار امیدواری کرد که تحول خوبی در حوزه نگارگری ایجاد شود تا بتوانیم آثار خوبی را مشاهده کنیم./شبستان