دریای خزر در کانون گرم بحث دیپلماتیک در مسکو منفی ۱۰

شهر مسکو که بیشترین درجه دمای هوای آن در روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه، ۱۰ درجه زیر صفر پیش‌بینی شده است، در این روز برفی، کانون گرم مذاکرات‌ وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر خواهد بود.

به گزارش حرف آنلاین، قرار است حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلئو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در این نشست گردهم‌ آیند و درباره مهمترین موضوعات مرتبط با این پهنه آبی گفت‌وگو کنند.

در این نشست که دوازدهمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر از سال ۱۳۷۵ تاکنون محسوب می‌شود، قرار است که درباره توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف مانند امنیت منطقه خزر، گسترش روابط اقتصادی، حمل و نقل دریایی، تجارت، انرژی، محیط زیست و موضوعات حقوقی مرتبط تبادل نظر شود.
در این نشست درباره دستور نشست آتی سران کشورهای ساحلی خزر نیز رایزنی خواهد شد.

دریای خزر، شتاب دهنده رشد مناسبات تجاری
وزیر امور خارجه عصر دوشنبه قبل از ترک تهران به مقصد مسکو در فضای مجازی نوشت: به منظور شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر و پیگیری موضوعات دوجانبه و منطقه‌ با وزیر خارجه روسیه و دیگر همتایانم، عازم‌ مسکو هستم.
حسین امیرعبداللهیان افزود: اهمیت همکاری و مشارکت جمعی با وجود فرصت‌های اقتصادی متنوع و چالش‌های زیست محیطی در این منطقه، برجسته است.
وی تاکید کرد: دریای خزر به عنوان شتاب‌دهنده رشد مناسبات تجاری چندجانبه‌ میان کشورهای ساحلی اهمیت ویژه‌ای در سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران دارد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران بامداد سه‌شنبه به همین منظور وارد مسکو شد.وی در گفت و گو با خبرنگاران در آغاز این سفر خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوعات اجلاس خزری، در خصوص راه‌های توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی علیه مردم نوار غزه و کرانه باختری فلسطین، گشایش معبر انسانی برای ارسال کمک‌های مستمر انسان‌دوستانه و جلوگیری از کوچ اجباری مردم غزه در دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای حاضر به ویژه روسیه میزبان اجلاس گفت و گو خواهد کرد.
وی شامگاه سه‌شنبه پس از شرکت در اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر و مذاکرات دوجانبه با برخی همتایان خود، به سفر خود پایان خواهد داد.