درباره سلمان حاتم نژاد مدیر شبکه تعاون روستایی مازندران

حرف آنلاین: " سلمان حاتم‌نژاد " در شانزدهم آبان ماه سال ۱۳۹۸ در حالی که مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران را برعهده داشت به‌عنوان مدیر تعاون روستایی استان مازندران معرفی شد.

حاتم نژاد مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار و مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران را در کارنامه خود دارد.

محمدرضا کریمی که از سال ۱۳۹۳ به عنوان مدیر تعاون روستایی مازندران منصوب شده بود پس از حدود ۶ سال فعالیت بازنشسته شد.

شبکه تعاون روستایی مازندران یکی از موسسات مهم کشور در تامین بذور اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان و روستائیان است.

تامین بذور اصلاح شده از جمله، گندم، جو، سویا و انواع شالی با هدف تامین نهاده‌های مناسب برای کشاورزان استان جهت افزایش تولید در واحد سطح از اهداف شبکه تعاونی روستایی است.

شبکه تعاون روستایی مازندران به منظور انجام رسالت حمایت از تولیدات بخش کشاورزی استان در سال زراعی ۹۹-۹۸ مبادرت به تهیه و توزیع بذور اصلاح شده کشاورزی در حدود ۳ هزار تن شامل بذر سویا، گندم، جو و برنج کرد که تهیه و آماده سازی انواع بذر سویا شامل ارقام ساری و تپور؛ انواع بذر گندم شامل احسان، معراج، گنبد، N ۲/۹۲، کلاته؛ انواع بذر جو شامل صحرا و پروداتیو؛ انواع بذر برنج شامل ارقام طارم محلی، طارم هاشمی، ندا، فجر، کشوری و شیرودی از جمله این اقدامات می‌باشد.

استفاده از جدید‌ترین روش‌های استخراج بذور

با توجه به اهمیت کیفیت و اصالت بذر در تعیین میزان تولید در واحد سطح، شبکه تعاون روستایی مازندران به منظور رعایت هرچه بهتر و دقیق‌تر استاندارد‌های لازم از جدید‌ترین روش‌های استخراج و لیبل گذاری بذور استفاده کرده و بدین منظور در این مرکز از دستگاه گراویتی فوق‌العاده پیشرفته و به‌روز که بر اساس استاندارد‌های جهانی و اروپا است استفاده می‌شود.

دستگاه گراویتی یا بوجاری وزنی طوری طراحی شده که میتواند بذر‌های ناسالم، ریز و چروکیده را که بدلیل هم اندازه بودن در سیتم غربالی جداسازی نشده اند با دقت بالا براساس چگالی آن‌ها تفکیک کند.

استان مازندران ۳۶۰ شرکت تعاونی روستایی شامل؛ تعاونی‌های دامداران، تولیدکنندگان، زنان روستایی، نظام صنفی و غیره دارد.

استان مازندران حدود چهار هزار روستا دارد که ۴۷ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آن که بالاترین نرخ در کشور محسوب می‌شود در روستاهازندگی می‌کنند.