خانه تاریخی شیخ کبیر بازسازی می‌شود

گروه اجتماعی: در حالی که در تمام دنیا برای حفظ خانه های قدیمی که معماری آنها گویای تاریخ،فرهنگ و هویت شهر است تلاش می کنند؛ متاسفانه این خانه ها در ایران یک به یک تخریب می شوند تا جای این المان های تاریخی را خانه های چند طبقه و برج های مسکونی و تجاری بگیرند.متاسفانه […]

گروه اجتماعی: در حالی که در تمام دنیا برای حفظ خانه های قدیمی که معماری آنها گویای تاریخ،فرهنگ و هویت شهر است تلاش می کنند؛ متاسفانه این خانه ها در ایران یک به یک تخریب می شوند تا جای این المان های تاریخی را خانه های چند طبقه و برج های مسکونی و تجاری بگیرند.متاسفانه آنچه امروزه شاهد آن هستیم ماجرای تلخ خانه های قدیمی رو به ویرانیست ؛ که به جای مرمت و تعمیر با تیشه به جان آنها افتاده اند و هرچند وقت یکبار خبرش از گوشه کنار به گوش می رسد.
خانه تاریخی شیخ کبیر که 160 سال قدمت دارد، در همسایگی مسجد محدثین بابل واقع است و در تاریخ ۱۸ بهمن سال ۱۳۹۳ به شماره ۲۱۱ ۳۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه با آجر و مصالح ساروج و آهک ساخته شده است. سقف خانه شیخ کبیر شیروانی و سفال بام است و زیر سقفش هم چوب به کار رفته است. درب و پنجره این بنا نیز از جنس چوب نماکاری شده و در قالب بناهای دوران قاجاریه است.
فرماندار شهرستان بابل در گفت‌وگو با خبرنگار حرف، با اشاره به آخرین وضعیت “خانه تاریخی شیخ کبیر” در بابل اظهار کرد: همانطور که می‌دانید این خانه از بناهای با ارزش و تاریخی بابل بوده که در محله طوقداربن این شهر واقع شده است.
قربانعلی ولی زاده بورا با بیان اینکه قدمت تاریخی این اثر با ارزش تاریخی به عصر ناصرالدین شاه قاجار بر می‌گردد، عنوان کرد: این خانه در دو طبقه احداث و هر طبقه آن دارای دو اتاق و یک صندوق‌خانه است.
فرماندار بابل ادامه داد: ساختمان این خانه تاریخی ۱۶۰ ساله، تماماً از آجر بندکشی شده و سقف آن نیز از چوب و سفال شکل گرفته که متاسفانه در دهه های اخیر اضافات و الحاقاتی در آن صورت گرفته است.
این مسئول با بیان اینکه این اثر فاخر تاریخی که در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۱۲۱۱ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده بود، ولی در روزهای اخیر از فهرست آثار ملی کشورخارج شد، از برگزاری جلسه‌ای در فرمانداری برای حفظ این اثر خبر داد.
وی با اشاره به حضور شهرداری، اداره اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و گردشگری در این جلسه مهم که هفته گذشته در بابل تشکیل شد، عنوان کرد: تصمیمات اولیه جهت بهسازی این بنای تاریخی اتخاذ شد.
ولی زاده با بیان اینکه این بنای تاریخی تخریب نخواهد شد، اعلام کرد: خوشبختانه هم آقای بندگان “مالک بنا” و هم مسئولان شهری با حفظ و بازسازی بنا موافقت کردند از این رو قرار شد شهرداری بابل با اتخاذ تصمیماتی برای تهاتر ملک پس از تعییم قیمت بنا شرایط را برای بازسازی این خانه تاریخی تسهیل کند.
فرماندار بابل در پایان اذعان داشت: جلسه بعدی برای اتخاذ تصمیمات جدید و ادامه کار هفته آینده برگزار خواهد شد.