خانه ای بر آب
بروز بلایای طبیعی در هیچ منطقه جغرافیایی و در هیچ زمانی دور از انتظار نبوده و با گستردگی و گوناگونی فراوان در نقاط مختلف جهان رخ می دهد . رخداد هایی از جنس ویرانی که به یک باره در کوتاه ترین زمان، اندوخته و مال و جان آدمی را نابود می کنند و بحران های […]
بروز بلایای طبیعی در هیچ منطقه جغرافیایی و در هیچ زمانی دور از انتظار نبوده و با گستردگی و گوناگونی فراوان در نقاط مختلف جهان رخ می دهد . رخداد هایی از جنس ویرانی که به یک باره در کوتاه ترین زمان، اندوخته و مال و جان آدمی را نابود می کنند و بحران های انسانی در سطح وسیع می آفریند .
اما انچه در این میان اهمیت می یابد چگونگی مدیریت بحران در برابر حوادث ، مهیا ساختن زیر ساخت ها و در گام بعدی راهکار مقابله و کاهش خسارت های ناشی از آن است.
از طرف دیگر بررسی موردی برف 92 و سیل اخیر در خطه شمال کشور ضعف زیرساخت هایی نظیر راهها ، پل ها و ابنیه که بعضا از قدمتی تاریخی برخوردار بودند را مشخص کرده و لزوم مقاوم سازی و بازسازی این زیرساخت ها را با توجه به کارشناسی صحیح و برنامه ریزی مناسب بر همگان روشن ساخت و بار دیگر یاداآور شد: زیرساخت ها باید برای چشم انداز بلند مدت و با ضمانت کافی ساخته شوند تا توانایی مقاومت در مقابل حوادث احتمالی را هم داشته باشند .
بدون شک با توجه به پیشرفت روز افزون علم و دانش انتظار تحقق چنین اقداماتی دست نیافتنی نیست ، بلکه نیازمند اندکی نظارت ، وجدان کاری و نیروی انسانی متخصص است .
با توجه به واکاوی و بررسی علل و نتایج بروز خسارت در سیل اخیر می توان به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها اشاره کرد.
موضوع مهمی که جدای از بنا نهادن خانه ای بر آب ، امری غیر مجاز و غیر قانونی تلقی می شود که در سایه چراغ سبز دهیاران و شوراهای روستاها و دستگاههای اجرایی متولی رقم خورده و در واقع فاجعه زیست محیطی را ببار آورده و از سویی دیگر برای سازندگان خانه ها نیز حق ایجاد میکند .
دهیاران و شوراهایی که با اعطای مجوز و پروانه ساخت ، آنهم به منظور کسب درآمدی که محل هزینه کرد آن نیز مشخص نبوده و در بیشتر موارد صرف آبادانی روستا نشده بلکه باعث می شوند تا فردی بومی یا غیر بومی ، بلد یا نا بلد ، خانه ای بر روی آب ساخته و جان خویش را به خطر بیندازند و گاهی با مسدود کردن و گاهی با تغییر مسیر رودخانه ، سبب تهدید جان و مال بیگناهان دیگری هم می شوند.
در این بین می توان در واکاوی ها و بررسی علل خسارات به نقش بسیار کمرنگ نهادهای نظارتی مانند دفتر فنی استانداری مازندران در غرب نیز اشاره کرد . مهندسینی که در سیل اخیر کمتر دیده شدند اما تخریب بیش از 20 پل در تنکابن و حدود 27 مسکن که در حریم و بستر رودخانه بنا شده بودند حاکی از عدم نظارت آنان در ساخت و سازها بود .
بر این اساس علاوه بر نبود نظارت درست بر عملکرد دهیاران و شوراها ، نقش کمرنگ نهادهای نظارتی چون دفتر فنی استانداری در غرب مازندران و همچنین موازی کاری دستگاههای اجرایی و انداختن تقصیر به گردن دیگری به منظور سلب مسئولیت از خویش را میتوان از عوامل جدی در افزایش خسارتهای ناشی از سیل اخیر دانست .
از اینرو می توان تنها اصلی که در این واکاوی ها بعنوان حلقه گمشده از آن یاد کرد ، همانا نظارت درست و واقعیست که متاسفانه متولیان آن با شانه خالی کردن از آن سبب ببار آمدن خسارات و بحران هایی شدند که عبور از آن در کوتاه ترین بازه زمانی کار دشواری است .
همچنین برچیده شدن نظارت رانتی مسئولان از دهیار و شوراها گرفته تا بخشداران و روسای شوراها ی بخش ، فرمانداران و مدیران کل و دیگر متولیان امر و پاسخ گویی آنان در پیشگاه عدالت نیز در حادثه سیل اخیر ضروری به نظر می رسد.در پایان می توان بحران اخیر را به منزله هشداری تلقی کرد ، هشداری که می گوید زیرساخت هایی که با جان آدمی سر و کار دارد نیازمند نظارت مستمر است تا محیطی ایمن برای مردم را فراهم آورند و از همه مهم تر میزان اعتماد جامعه را نسبت به نهادهای مسئول و نیروی انسانی متخصص، ارتقا دهد.
سهیلا محمدی
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0