حمایت از تولیدکنندگان، از شعار تا عمل

حرف آنلاین: حسین زحمتکش / صنعت غذای مازندران، یکی از صنایع مهم و فعال استان مازندران است، تولید میلیون ها تن انواع محصولات غذایی و صادرات چشمگیر نشان از توانمندی بالای این استان در تولید محصولات غذایی صنعتی دارد، اکثر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به دنبال سرمایه گذاری و کسب سهم بیشتر از تولید […]

حرف آنلاین: حسین زحمتکش / صنعت غذای مازندران، یکی از صنایع مهم و فعال استان مازندران است، تولید میلیون ها تن انواع محصولات غذایی و صادرات چشمگیر نشان از توانمندی بالای این استان در تولید محصولات غذایی صنعتی دارد، اکثر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به دنبال سرمایه گذاری و کسب سهم بیشتر از تولید و بازار صنعت غذای استان هستند. در این راستا نمایشگاهها های مربوط به صنعت غذا فرصتی مغتنم است تا بتوان به ارائه توانمندی این حوزه از فعالیت تولیدکنندگان مازندرانی پرداخت. این فرصت با برپایی نمایشگاه بین المللی صنایع غذای ایران در قائم شهر برای استان به وجود آمد و انتظار می رفت مسئولان مازندران به خصوص مقام عالی استان توجه جدی به آن داشته باشد. شایان ذکر است چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی ایران در کنار بی توجهی استاندار و با حضور رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افتتاح شد.

*حمایت از بخش خصوصی از شعار تا عمل

قضییه به این صورت بود که در کنار نمایشگاه صنایع غذایی، نمایشگاهی مربوط به اداره کل بانوان و امور خانواده استانداری نیز دائر شده بود، از قبل با استانداری هماهنگ شده بود که دو نمایشگاه با حضور استاندار افتتاح شود و قبل از آن نیز همایشی برگزار گردد اما استاندار زودتر از موعد در محل نمایشگاه حضور یافت، ابتدا به نمایشگاه استانداری سری زد و پس از آن در عین ناباوری، بدون توجه به نمایشگاه صنایع غذایی و افتتاح آن که از پیشتر برنامه ریزی شده بود،  محل را ترک کرد. پس از آن اعضای انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی و دیگر دست اندرکاران نمایشگاه صنایع غذایی به سراغ محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران رفتند که در سالن حضور داشت.آن ها به اصرا از محمدپور خواستند که نمایشگاه را افتتاح کند، محمدپور ابتدا به دلیل قرارهای کاری که داشت قبول نمی کرد و پس از آن که اصرار بی امان تولیدکنندگان و مشارکت کنندگان را مشاهده کرد با قبول این مهم و پس از نیم ساعت تاخیر؛ که مقصر آن هم مدیران نمایشگاه قائم شهر بودند، چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی ایران در مازندران را افتتاح کرد. محمد پور به همراه اصغری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران دقایقی را هرچند محدود به بازدید از این نمایشگاه اختصاص دادند. جای سئوال است وقتی نمایشگاهی با چنین وسعت کاری در مازندران افتتاح می شود و زمینه های جذب سرمایه گذار را به وجود می آورد چرا مسئولان استان نسبت به آن غافل هستند؟ جای تعجب دارد استاندار مازندران به نمایشگاه مجموعه خود سر می زند اما به نمایشگاه تولیدکنندگان اهمیتی نمی دهد! انتظار می رفت ربیع فلاح با توجه به شعارهای متعددش در حمایت از تولید و بخش خصوصی برای بازدید و افتتاح این نمایشگاه که نمادصنعت استان بود وقت می گذاشت و برای استان آبروداری می کرد. جای تقدیر از خبرنگاران دارد که با مشاهده رفتار مسئولان مازندرانی و با درک از اهمیت موضوع و جایگاه به مراتب بالاتر این نمایشگاه، پوشش گسترده ای را در دستور کار قرار دادند. اهمیت این نمایشگاه به حدی بود که محمدپور آن را یک فرصت مغتنم و ارزشمند بری استان بداند.

* سهم 60درصدی صنایع غذایی از صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی ایران در گفت وگو با حرف گفت: وجود این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای مردم و تولید کنندگان است.محمد محمدپورعمران افزود: مازندران در صنایع غذایی، قطب تولید کشور را به خود اختصاص داده است به طوریکه 60 درصد از صادرات استان به محصولات صنایع غذایی اختصاص دارد.وی از افزایش صادرات محصولات صنایع غذایی استان خبر داد و گفت: در حوزه محصولات لبنی، فرآورده های گوشتی و آبمیوه با افزایش صادرات مواجه بودیم.محمدپور با بیان اینکه یکی از واحدهای تولیدی لبنی استان جزو 50 برند مطرح در دنیا است در ادامه افزود: جای بسی افتخار است که یکی از واحدهای تولیدی لبنی مازندران در دنیا حرفی برای گفتن دارد و توانسته در بازارهای خارجی سهمی به دست آورد.رئیس سازمان صنعت،معدن وتجارت مازندران درباره وضعیت صنایع تبدیلی آبزی استان بیان داشت: با توجه به فعالیت های خوبی که در توسعه آبزی پروری همچون ماهی قزل آلا صورت گرفته اما در حوزه صنایع تبدیلی مانند کنسرو سازی موفقیت چندانی نداشته ایم که نیازمند توجه بیشتری است.وی با بیان اینکه تکنولوژی روز دنیا در صنعت آرد استان وارد شده است در مورد حمایت هایی دولتی در واردات گندم گفت: درصدد هستیم گندم را از کشورهای روسیه و قزاقستان وارد و در اختیار واحدهای آرد و فرآورده های آردی استان قرار دهیم و برای وارد کنندگان نیز معافیت های مالیاتی مد نظر قرار داده ایم.

*نمایشگاه فرصتی برای مردم و تولیدکنندگان

محمدپور از مردم و سرمایه گذاران دعوت کرد تا از چهاردهمین نمایشگاه صنعت غذای ایران درمازندران بازدید کنند و در ادامه گفت: این نمایشگاه فرصتی برای تولیدکنندگان، مردم و سرمایه گذاران است، کمتر رخ می دهد که  برندهای مشهور و معروف صنایع غذایی در یک جا جمع شوند، لذا این نمایشگاه برای استان مازندران یک فرصت ارزشمند است.شایان ذکر است چهاردهمین نمایشگاه صنایع غذایی ایران با حضور بیش از 50 شرکت تولیدکننده موادغذایی ایران و خارجی هر روز ساعت 15 الی 21 در محل نمایشگاههای دائمی استان مازندران واقع در قائم شهر پذیرای عموم مردم می باشد.