حقوقی که هر روز از خبرنگاران مازندرانی ضایع می‌شود

حرف آنلاین/الناز پاک‌نیا: این روزها مشکلات خبرنگاران یکی دو تا نیست از وضعیت بیمه تا دیروز که تنها تعداد مشخصی خبرنگار به نمایشگاه کتاب اعزام شدند همگی از بی‌سامانی متولیان این قشر حکایت دارد. وضعیت معیشتی خبرنگاران و دست تنگ دستگاه‌های اجرایی برای کمک به خبرنگاران نه مدیران مسئول را اگر کنار بگذاریم قصه پرغصه […]

حرف آنلاین/الناز پاک‌نیا:

این روزها مشکلات خبرنگاران یکی دو تا نیست از وضعیت بیمه تا دیروز که تنها تعداد مشخصی خبرنگار به نمایشگاه کتاب اعزام شدند همگی از بی‌سامانی متولیان این قشر حکایت دارد.

وضعیت معیشتی خبرنگاران و دست تنگ دستگاه‌های اجرایی برای کمک به خبرنگاران نه مدیران مسئول را اگر کنار بگذاریم قصه پرغصه بیمه خبرنگاران آغاز می‌شود.

حالا که در عرض یک ماه بیمه قریب به 100 خبرنگار مازندرانی قطع شده است شاید بد نیست که متولیان بدانند این تعداد تقریبا خبرنگاران فعال استان بودند که از این امر محروم شدند.

از سوی دیگر، بی‌برنامگی و عدم توزیع متوازن خدمات رفاهی از سوی خانه مطبوعات و ارشاد اسلامی نیز مشکلی دیگر بر مشکلات این قشر است.

به نظر می‌رسد هر اتفاقی درباره وضعیت خبرنگاران رخ دهد نه متولیان پاسخگو هستند و نه کسی به فکر این می‌افتد که این اوضاع را سامانی دهد.

روز گذشته که از میان قریب به 800 خبرنگار مازندرانی به اذعان و آمار خانه مطبوعات استان، تنها 30 نفر به نمایشگاه کتاب اعزام شدند زخم‌های دیگر سرباز کرد.

نحوه گزینش خبرنگاران مازندرانی برای ارائه خدمات رفاهی هر چند اندک و ملاک متولیان همیشه نامعلوم بوده و در این گزینش تنها حقی که ضایع می‌شود حقوق خبرنگاران شهرستانی است.

دلایل انتخاب‌ها در اعزام به نمایشگاه کتاب یا نمایشگاه مطبوعات که هر ساله از سوی خانه مطبوعات و اداره کل ارشاد صورت می‌گیرد هیچ گاه ارائه نشده است.

اعزام روز گذشته به نمایشگاه کتاب نیز در پرس‌وجویی چند از دفاتر نشریات و خبرگزاری‌های فعال استان مشخص شد که بدون اطلاع‌رسانی صورت گرفته است.

بهانه کم بودن سهمیه اعزامی، شاید دلیل محکمی نباشد برای اینکه به آرای عمومی و افکار جمعی احترام نگذاریم و هر که دوست و همکار و دم دست خودمان است را پیشقدم بدانیم.

به نظر می‌رسد متولیان این امور که خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، می‌باید لیستی از اعزام‌های گذشته را در اختیار داشته باشند تا حداقل نوبتی هم شده همه خبرنگاران از این خدمات بهره‌مند شوند نه اینکه هر باره شاهد حضور تعداد خاص و محدودی به نام خبرنگار در برنامه‌های اعزامی شویم.

رئیس انجمن صنفی خبرنگاران شهرستان آمل و رابط خانه مطبوعات استان در این شهرستان با تاکید بر اینکه باید خدمات رفاهی میان تمام شهرستان‌های استان به عدالت توزیع شود، گفت: برای بسیاری از خدمات رفاهی در نظر گرفته شده در استان، سهمیه‌ای برای خبرنگاران دیگر شهرستان‌ها در نظر گرفته نشده است.

نعمت قربانی با تاکید بر اینکه انتخاب‌ها برای خدمات رفاهی خبرنگاران معمولا گزینشی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: باید رویه‌ای مناسب با برنامه‌ریزی در این زمینه استفاده شود تا حقی از دیگر خبرنگاران ضایع نشود.

وی با انتقاد از اینکه بیشتر خدمات رفاهی برای خبرنگاران مرکز استان است، افزود: این امر موجب دلسردی دیگر خبرنگاران از متولیان می‌شود.

قربانی با اشاره به اینکه رابطین خانه مطبوعات در برخی شهرستان علیرغم ارتباط مناسب با استان از بسیاری برنامه‌های درنظر گرفته شده برای خبرنگاران بی‌اطلاع هستند، گفت: خبرنگاران شهرستان‌ها از رابطین انتظاراتی دارند که در صورت برآورده نشدن موجبات دلخوری اعضای خانه مطبوعات را فراهم می‌کند.

وی متذکر شد: همه خبرنگاران مازندرانی جز خانه مطبوعات هستند و باید از خدمات موجود بهره ببرند.

شاید بی‌سامانی خانه مطبوعات مازندران به عنوان متولی اصلی امور خبرنگاران در این میان کم نقش نباشد که با توجه دو ماه از برگزاری انتخابات هنوز تکلیف تایید یا عدم تایید هیئت مدیره جدید مشخص نشده است و در این میان هر روز حقی دیگر از خبرنگاران ضایع می‌شود.