حسن وقایعی؛تاریخ شفاهی 50 سال کشتی ایران

حرف آنلاین: اسحق پاک نیا/دیدار متولیان ورزش استان و ساری با یک پیشکسوت کشتی باعث شد تا با مردی آشنا شویم که تاریخ زنده 50 سال کشتی ایران و جهان به شمار می رود. بیماری باعث شد تا “حسن وقایعی” در روزهای اخیر میزبان ورزش دوستان و مدیران ورزشی باشد.مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس […]

حرف آنلاین:

اسحق پاک نیا/دیدار متولیان ورزش استان و ساری با یک پیشکسوت کشتی باعث شد تا با مردی آشنا شویم که تاریخ زنده 50 سال کشتی ایران و جهان به شمار می رود. بیماری باعث شد تا “حسن وقایعی” در روزهای اخیر میزبان ورزش دوستان و مدیران ورزشی باشد.مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس اداره ورزش ساری به همراه جمعی از پیشکسوتان و ورزش دوستان چندمین گروهی بودند که با مردی که تاریخ زنده  50 کشتی ایران و جهان است، دیدار کردند و پای درد و دل و خاطرات شیرین اش نشستند. حسن وقایعی علاوه بر سال های متمادی حضور سطوح ملی، 11 سال سرمربی تیم کشتی فرنگی مازندران بود و در باشگاههای مطرح ساری شاگردان فراوانی را تحویل جامعه ورزش دارد. وقتی پای سخنان این مرد مینشینی بیشتر از اینکه از خاطرات و نکات جالب تاریخی در خصوص رویدادها و یا قهرمانان نامداری نظیر امامعلی حبیبی و عبدا… موحد لذت ببرید، از بیان جزئیات بسیار دقیق اتفاقات و رویدادها شگفت زده می شوید. زمانیکه بسیاری از افراد حتی یادشان نمیاد که روز گذشته ناهار چه خورده اند! این مرد سالخورده وقایع 20 یا30 یا 40 سال گذشته را چنان دقیق و با ظرافت بیان می کند که انگار همین دیروز اتفاق افتاده است. این موضوع زمانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که “حسن وقایعی” اتفاقات، رویدادها و ماجراهایی را با سند و مدرک به یاد دارد که به گفته اطرافیانش حتی خود آن شخص نیز که برایش اتفاق افتاده و یا درگیر موضوع بوده یادش نباشد و حتی به خاطر نداشته باشد.

” حسن وقایعی” را می توان آرشیو زنده  50 سال کشتی ایران و جهان نامید؛ آرشیوی که غیر از فواید تاریخ نگاری، دارای ارزش بالایی در فنون کشتی و دانش مربیگیری دارد. خودش در این دیدار می گوید که از سال 1348 کلیه اتفاقات و رویدادهای فردی و گروهی ورزش کشتی را بصورت دست نوشته ثبت کرده و امیدوار است تا بصورت کتاب به چاپ برسد. یکی از دوستان صمیمی اش میگوید؛ به دلیل علاقه به مطالعه و دانستن رویدادهای ورزشی، به اندازه یک اتاق آرشیوی از مطبوعات ورزشی را دارد و به نظر می رسد که همین امر( مطالعه) سبب تقویب حافظه وی شده است.

به نظر می رسد تنها آرزوی ” حسن وقایعی” چاپ کتابش باشد که موضوعی با ارزش و با اهمیت برای ورزش استان و کشور است.البته نکته ای را نیز مدیر کل ورزش وجوانان در این دیدار در خصوص بودجه پژوهشی اداره کل ورزش و جوانان بیان داشت و ابراز امیدواری کرد که بتواند به چاپ این کتاب کمک کند. حبیب حسین زادگان تلنگری نیز به جامعه رسانه ای استان زد و خواستار توجه بیشتر به افرادی نظیر ” حسن وقایعی” شد.

امیدواریم با پیگیری دوستان ” حسن وقایعی”و مدیرکل ورزش و جوانان مازندران چاپ این کتاب مهم به سرانجام برسد و جوانان ورزش دوست و کشتی دوست ضمن سرمشق گرفتن از اتفاقات و حوادث 50 سال ورزش کشتی، این تاریخ ثبت رسمی شود.