این حرم دیگر غریب نیست

سامرا-صاحب نجفی :  شهر سامرا این روزها حال و هوای دیگری دارد، دیگر خبری از غربت حرمین عسگریین نیست، عاشقان و دل‌سوختگان اهل بیت این بار هم در اربعین حسینی آمدند تا نگذارند خانه امام زمان(عج) در غربت بماند. شهر سامرا در چند سال اخیر ناملایمت‌های فراوانی به خود دید و گروه‌های تکفیری و سلفی […]

1

سامرا-صاحب نجفی :  شهر سامرا این روزها حال و هوای دیگری دارد، دیگر خبری از غربت حرمین عسگریین نیست، عاشقان و دل‌سوختگان اهل بیت این بار هم در اربعین حسینی آمدند تا نگذارند خانه امام زمان(عج) در غربت بماند.

شهر سامرا در چند سال اخیر ناملایمت‌های فراوانی به خود دید و گروه‌های تکفیری و سلفی با حملات تروریستی تلاش کردند شیعیان و دوستداران اهل بیت از حرمین عسگریین و خانه امام زمان(عج) دور بمانند اما شیعیان تسلیم‌شدنی نیستند و با تمام سختی‌ها امسال هم مانند سال گذشته خود را به سامرا رساندند.

از بغداد که به سمت سامرا حرکت می‌کنی، وقتی ایستگاه‌های ایست و بازرسی شدت پیدا می‌کند متوجه خواهی شد به سامرا نزدیک شدی. نیروهای ارتش و حشدالشعبی در کنار هم امنیت شهر سامرا را برقرار می‌کنند تا گروه‌های تکفیری به جمعیت انبوه عاشقان حسینی آسیبی وارد نکنند.

فضای امنیتی بر شهر حاکم است اما نیروهای ارتش و حشدالشعبی به گرمی از عزاداران حسینی استقبال و سختی راه را برای آنها شیرین می‌کنند.

موکب‌های برادران عراقی و ایرانی طی مسیر از زائران به گرمی استقبال می‌کنند. تنها موکب مازندران در سامرا را اداره‌کل اوقاف و امور خیریه مازندران برپا کرده که خادمین امامزادگان استان در آن با جان و دل پذیرای عاشقان اهل بیت است.

نغمه‌ها و نوحه‌‌های عاشورایی در شهر سامرا شوری بپا کرده است که پیر و جوان را به راه می‌کشد و موکب‌داران حاشیه مسیرهای منتهی به حرمین عسگریین را با سبک و سیاق اربعینی به پذیرایی زائران سالار شهیدان می‌پردازند.

با گذر از چندین ایست و بازرسی به صحن و سرای حرمین عسگرین نزدیک می‌شوی، ناخودآگاه دستانت بر روی سینه‌ات می‌آید و برای عرض احترام به ساحت مقدس امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) سر تعظیم فرود می‌آوری.

ساختمان‌ها نیمه‌کاره است، گلدسته‌ها هنوز ابهت خود را پیدا نکرده‌اند، ورودی صحن نیز مانند گلدسته‌ها در حال مرمت و ساخت و ساز هستند. هنوز آثار حملات تروریستی و عداوت گروه‌های تکفیری بر دیواره‌های ساختمان اطراف حرم باقی مانده است.

زائران اربعین حسینی پس از قرائت زیارت‌نامه، قبور حرمین عسگرین را در آغوش می‌گیرند، شور و شوق زائران در زیارت حرمین عسگرین وصف شدنی نیست. نگاه‌ها به حرم 6گوشه گره می‌خورد و با امام زمان راز و نیاز می‌کنند.

اطراف ضریح که طواف می‌کنی، حضور امام زمان(عج) و نگاه ایشان را حس می‌کنی. هنرمندان توانمند و عاشق ایرانی در ساخت این ضریح از هیچ چیز کم نگذاشته‌اند و باز اظهار ارادتی به ساحت اهل بیت(ع) را به نام مردم این مرز و بوم ماندگار کردند.

علی‌بن‌محمد (ع) امام دهم و حسن‌بن‌علی (ع) امام یازدهم به همراه نرجس‌خاتون مادر حجت بن‌الحسن (ع)، و حکیمه خاتون خواهر علی بن‌محمد در این حرمین به خاک سپرده شده‌اند.

سرداب غیبت محل آغاز غیبت حجت‌بن‌الحسن (ع) نیز در ضلع غربی حرمین واقع شده است که زائران اربعین حسینی با پایای دل ضریح آنها را به آغوش می‌کشند.

در ضلع غربی حرمین باید در یک راه‌رو پله‌ها را به‌سمت زیرزمین طی کنید، هنوز مراحل ساخت به اتمام نرسیده است و از کنار داربست‌ها به سرداب محل آغاز غیبت امام زمان (عج) می‌رسی. طی مسیر زائران با اشک‌های خود با مهدی موعود(عج) راز و نیاز می‌کنند.

امروز با حضور خودمان در شهر مقدس سامرا شاهد زائران کثیری از اقصی نقاط جهان هستیم و اگر این مردم غیرتمند با حضور عاشورایی خود پا به این مکان مقدس بگذارند دیگر آن غربت و غریبی را مشاهده نخواهیم کرد.

همه می‌دانند غیرت شیعی نمی‌گذارد حرمین عسگرین غریب بماند، مگر می‌شود حرم امن الهی که قبله آزادگان به سوی آن است، توسط تکفیری‌های جنایت‌کار مورد تخریب قرار گیرد.