گره کور صنعت و جنگل

مسئله جنگل‌ها و قطع بی‌رویه درختان از یک‌سو یکی از مسائل و مشکلات مازندران به شمار می‌رود، تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی مانند صنایع چوب و کاغذ مازندران که عدم تولید آن‌یکی از مشکلات بحران داخل در کشور را موجب شده است از سوی دیگر مسئله تأمین چوب و حفظ جنگل را در مازندران […]

مسئله جنگل‌ها و قطع بی‌رویه درختان از یک‌سو یکی از مسائل و مشکلات مازندران به شمار می‌رود، تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی مانند صنایع چوب و کاغذ مازندران که عدم تولید آن‌یکی از مشکلات بحران داخل در کشور را موجب شده است از سوی دیگر مسئله تأمین چوب و حفظ جنگل را در مازندران به یک گره کور تبدیل کرده است.

با اجرای طرح تنفس جنگل، واحدهای سلولزی و نیز چوب و کاغذ مازندران برای تأمین مواد اولیه دچار مشکل شدند اما از سویی دوستداران محیط‌زیست معتقدند این واحدها با قطع بی‌رویه درختان برای سودآوری به جنگل‌های مازندران آسیب‌زده‌اند. جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران با حضور استاندار، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نمایندگان مردم شریف ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران کشوری و استانی به‌منظور بررسی مسائل اجرای طرح تنفس جنگل و رفع مشکلات واحدهای صنعتی چوب و کاغذ مازندران و نکا چوب و صنایع سلولزی استان به‌ویژه تأمین چوب این واحدها برای تداوم فعالیت در ساری برگزار و تصمیمات و راهکارهای لازم در این راستا اتخاذ شد. ‎

طرح تنفس جنگل ضروری است

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران با اعلام این‌که طرح تنفس جنگل، یک برنامه صحیح و ضروری برای صیانت از جنگل است و باید همه در این خصوص اهتمام کنند، گفت: اجرای طرح تنفس به‌منظور حفظ منابع ارزشمند جنگل و طرح‌های لازم برای صیانت از تولید و اشتغال باهم دیده شود.

استاندار بابیان این‌که طی چند ماه اخیر؛ به‌عنوان راه‌حلی درازمدت به جد برای اجرای طرح زراعت چوب در اراضی شیب‌دار و مستعد اعلام آمادگی کردیم، افزود: در این راستا، گونه‌ای زودبازده و سالم برای محیط‌زیست شناسایی‌شده است و از سازمان جنگل‌ها خواستیم اراضی مستعد در مازندران را معرفی نماید.

حسین زادگان بابیان این‌که نباید مشکلات صنایع چوب را تمام به اجرای طرح تنفس ربط بدهیم، یادآور شد: برداشت از جنگل در سال‌های اخیر ضرورتا در مسیر کاهش قرار داشت و حفاظت از جنگل یک وظیفه شرعی، ملی و قانونی است.

عدم حل مشکل چوب و کاغذ با درختان افتاده

وی از تأمین چوب صنعت چوب و کاغذ مازندران با چوب‌ها و درختان شکسته و افتاده از طریق ترک تشریفات به‌عنوان یک‌راه حل کوتاه‌مدت نام برد و با اشاره به این‌که این موضوع در سطح ملی در حال پیگیری است، گفت: به دنبال آنیم تا مشکلات صنایع مرتبط با چوب استان را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم و در این خصوص؛ پیگیری‌های ملی متعددی را انجام دادیم.

مقام عالی دولت در مازندران؛ تسهیل امور برای انجام واردات چوب با رعایت مسائل زیست‌محیطی و حفظ نباتات  را ازجمله راهکارهای تأمین چوب برای صنایع وابسته به آن دانست و خاطرنشان کرد: حفاظت از جنگل و رونق تولید در کنار هم باید تحقق یابد. وی تأکید کرد: دولت طرح تنفس جنگل را برای بهبود بخشیدن به وضع جنگل به اجرا گذاشته و لازم است همه به‌صورت جدی و فراتر از شعار و حرف از این طرح حمایت کنند.

استاندار مازندران در ادامه با ابراز نگرانی از کاهش تولید بزرگ‌ترین کارخانه تولید کاغذ کشور با بیشترین نیروی کار فعال، بر ضرورت حل مشکلات کارخانه چوب و کاغذ مازندران تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد با چوب‌های شکسته و درختان افتاده بخشی از مشکلات این شرکت تا مدت معینی حل شود.

زنگ خطر برای درختان سیاه ریشه

نماینده عالی دولت در مازندران بابیان اینکه طبق آمار رسمی ۹۰ درصد چوب موردنیاز کارخانه‌های چوب و کاغذ و آرین سینا طی یک سال اخیر در استان از چوب باغات بوده است، گفت: این زنگ خطر جدی برای ۱۶۰ هزار هکتار باغ سیاه ریشه و مرکبات استان است. استاندار مازندران گفت: قاچاق چوب نیز در جنگل‌ها قابل‌توجه است و باید برای حفظ منابع جنگل؛ تدابیر مؤثرتری در این خصوص اتخاذ شود. حسین زادگان افزود: برای تنفس واحدها کمک می‌کنیم تا بانک‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان برای اخذ مطالبات خود مهلت قائل شوند.

ضرورت واردات چوب

خلیل آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران که به‌منظور بررسی مسائل اجرای طرح تنفس جنگل و رفع مشکلات واحدهای صنعتی چوب و کاغذ مازندران و نکا چوب و صنایع سلولزی استان به‌ویژه تأمین چوب این واحدها برای تداوم فعالیت در محل کارخانه چوب و کاغذ مازندران با حضور استاندار مازندران برگزار شد، افزود: تنها راه برای رونق تولید کارگاه‌ها و کارخانه‌های مصرف‌کننده چوب در کشور واردات و زراعت چوب است.

وی، گفت: وظیفه اصلی ما صیانت از جنگل است و هیچ‌کس حق ندارد طرح تنفس جنگل را زیر سؤال ببرد و همه باید بدانند که این طرح تنها یک طرح پنج‌ساله نیست بلکه باید تداوم داشته باشد و هم باید قبول کنیم که برای تأمین چوب واحدهای تولید راهی غیر از واردات و زراعت نداریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: در واردات چوب و حتی باپوست مشکلی نداریم و چندین بار هم اعلام آمادگی کرده‌ایم. وی با اعلام اینکه برداشت چوب از جنگل تا پیش از اجرای طرح تنفس هرساله افزایش می‌یابد، گفت: تأکید می‌کنم که ما نمی‌توانیم طرح تنفس جنگل را تعطیل کنیم، اما در واردات چوب مشکلی نداریم و تسهیل گری هم می‌کنیم و حتی برای حل مشکل آفات احتمالی از واردات چوب، کارشناس به مبدأ واردات برای کنترل اعزام می‌کنیم. آقایی زراعت چوب را از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین چوب موردنیاز کشور دانست و افزود: برای برداشت درختان شکسته و افتاده هم طبق مقررات باید مزایده برگزار شود و هر شرکت‌کننده‌ای که بیشترین قیمت را اعلام کند می‌تواند این کار را انجام دهد. رئیس سازمان جنگل‌ها از طرح موضوع درختان افتاده برای زیر سؤال بردن طرح تنفس جنگل انتقاد کرد و گفت: جمع‌آوری درختان شکسته و افتاده را از سال قبل شروع کردیم ولی مشکل اصلی درختان شکسته و افتاده نیست.

آقایی طرح این موضوع را که درختان افتاده و شکسته می‌تواند بخشی از نیاز چوب کشور را تأمین کند، نادرست دانست و تأکید کرد: همه باید بدانند که درختان شکسته فقط حالت مسکن و آسپرین را برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های مصرف‌کننده چوب دارد و راه‌حل اصلی در واردات و زراعت چوب است و از زراعت چوب حمایت می‌کنیم، زمین در اختیار قرار می‌دهیم و تسهیلات می‌پردازیم. رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از شناسایی و معرفی عرصه‌های ملی مستعد برای زراعت چوب تا شهریور و مهرماه امسال خبر داد و گفت: مؤسسه تحقیقات جنگل از سال گذشته در حال انجام این مأموریت مهم است. وی افزود: با توجه به اهمیت تأمین چوب در استان‌های شمالی، عرصه‌های مستعد زراعت چوب در این منطقه هر چه زودتر به استانداران برای جذب سرمایه‌گذار معرفی می‌شود.

آقایی تأکید کرد: تمامی اختیارات قانونی سازمان جنگل‌ها را باهدف تسریع در عقد قرارداد زراعت چوب به شخص  استاندار مازندران تفویض می‌کنم و اداره منابع طبیعی ساری نیز موظف است همکاری همه‌جانبه با استانداری در زراعت چوب داشته باشد. معاون وزیر جهاد کشاورزی گسترش زراعت چوب در کشور را یکی از بسترهای موردنیاز برای تکمیل و تداوم طرح تنفس جنگل‌های شمال دانست و گفت: متأسفانه این مقوله طی سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفت.