حرف از نگرانی‌های پیش روی خانواده‌ها گزارش می‌دهد مازندران در انتظار فرصت‌های فرهنگی اجتماعی

گروه اجتماعی: نگرانی از باب خانواده‌ها و برخی رخدادهای بیگانه بافرهنگ ایرانی، در تمامی نهادها و جلسات مرتبط احساس می‌شود، در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران که در آخرین روز پاییز برگزار شد نیز در این زمینه بحث و سخن صورت گرفت. دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این جلسه گفت: با توجه به اقدامات […]

گروه اجتماعی: نگرانی از باب خانواده‌ها و برخی رخدادهای بیگانه بافرهنگ ایرانی، در تمامی نهادها و جلسات مرتبط احساس می‌شود، در جلسه شورای فرهنگ عمومی مازندران که در آخرین روز پاییز برگزار شد نیز در این زمینه بحث و سخن صورت گرفت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این جلسه گفت: با توجه به اقدامات دشمن برای براندازی بنیان خانواده در ایران اسلامی باید تلاش شود زیست زیبای اجتماعی که در جامعه وجود دارد تداوم یابد.«سید محمدرضا موالی زاده» در شورای فرهنگ عمومی مازندران بابیان اینکه فرهنگ عمومی فصل مشترک رفتارها، باورها و رسوم جامعه است، گفت: مختصات فرهنگی جامعه را در فرهنگ عمومی می‌یابیم و به‌مثابه شناسنامه فرهنگی جامعه است.موالی زاده با اشاره به تقسیم‌بندی خانواده‌ها به متعالی، متزلزل، متلاشی و …، تصریح کرد: دشمنان به اشکال مختلف تبلیغ می‌کنند تا سن ازدواج بالا رود و بحث فرزندآوری را هدف قرار داده‌اند تا زیان خانواده‌ها را افزایش دهند.دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بابیان اینکه آسیب‌های فراروی بنیان خانواده را باید کاهش داد، افزود: ترغیب به ازدواج و پایداری خانواده را باید گسترش داد.موالی زاده بابیان اینکه خانواده در جامعه ایرانی گرچه با آسیب‌هایی مواجه شده اما از قوام و دام برخوردار است، گفت: باید تلاش شود زیست زیبای اجتماعی که در جامعه وجود دارد تداوم یابد.وی اخلاق عمومی، سرمایه اجتماعی، زنان و خانواده، بهداشت سلامت، نشاط اجتماعی، فرهنگ ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت‌های آنان، محیط‌زیست، معماری و شهرسازی، فضای مجازی و… از دیگر سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی است.

شورای فرهنگ عمومی نسبت به مسائل اجتماعی حساس باشد

  حجت‌الاسلام محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در مازندران نیز ضمن ابراز گله‌مندی از شورای فرهنگ عمومی برای ورود پیدا نکردن در مسائل حساس اجتماعی و فرهنگی، گفت: پاک کردن نام شهدا از معابر را مردم پیگیر شدند. شورای فرهنگ عمومی کجای کار است باید ماهیت کاری داشته باشیم.حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدباقرمحمدی لائینی» در شورای فرهنگ عمومی مازندران بابیان اینکه فعالیت در حوزه ترویج فرهنگ دینی با محافظه‌کاری به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید، افزود: کسانی که در حوزه فرهنگ عمومی، امربه‌معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف، حوزه علمیه و … فعال هستند باید باور داشته باشند و اهل ریسک باشند.حجت‌الاسلام محمدی لائینی با اشاره به اینکه در تعریف برخی واژه‌ها و کاربرد آن دچار تحول مفهوم شدیم، گفت: به‌طور نمونه نشاط و ورزش در جامعه ما دچار تغییر مفهوم شده است عده‌ای به اسم نشاط و ورزش بساط رقص در مدارس به راه می‌اندازند. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مازندران با تأکید براینکه شورای فرهنگ عمومی باید به این اوضاع نابسامان سامان ببخشد، افزود: باید از این شورا حسن استفاده را کنیم. در حوزه زنان حرکت‌های خوبی انجام می‌شود اما برخی از فعالیت‌های این حوزه نیاز به بازنگری دارد.

نگرانی از رواج بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز د راین نشست بسیاری از بازی‌های خارجی و غیرمجاز که هدفشان تغییر سبک زندگی، خشونت و بی بندباری بوده در گیم نت‌ها در حال ترویج است.عباس زارع در دیدار اعضای شورای فرهنگی عمومی با نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، تجلیل از مفاخر استان، طرح‌های سالم‌سازی دریا، عفاف و حجاب، اقامه و نماز و مناسبت‌های ملی و فرهنگی ازجمله رئوس برنامه‌ها اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه آیتمی به‌عنوان بازارهای رایانه‌های نداشتیم تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی با توجه به فضای مجازی وجود دارد و اکنون بیش از ۳۰ میلیون نفر در کشور در این بخش فعالیت دارند. زارع افزود: بیش از ۳۰ هزار بازی رایانه‌ای غیرمجاز در کشور در حال دانلود است این درحالی‌که چهار هزار بازی مجاز در کشور تولیدشده است و ۸۶ درصد بازی‌ها، خارجی هستند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، ترویج خشونت، بی‌حجابی، بی‌هویتی را ازجمله اهداف بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز دانست و گفت: ترویج سبک زندگی غربی از دیگر اهداف است و بسیاری از بازی موجود در کشور در بسیاری از کشورها حتی آمریکا و اسرائیل نیز ممنوع ولی در برخی گیم نت‌ها در حال رایج شدن است. وی گفت: برای اولین بار قرار شد در دونقطه شرق و غرب استان نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود تا خانواده‌ها با واقعیت‌های موجود در ورای این بازی‌ها آشنا شوند.