تولد تشکل‌های جدید ، از خوب تا بد

الناز پاک نیا // تشکل‌های خصوصی حمایت از سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، کارآفرینان و کارفرمایان به‌منظور حمایت از این قشر راه‌اندازی می‌شوند تا بتوانند به‌عنوان نماینده بخش خصوصی به احقاق حق بخش مهمی از چرخه صنعت و تولید بپردازند.در این میان اما به نظر می‌رسد فارغ از به نتیجه رسیدن اهداف تشکیل این تشکل‌‎ها، راه‌اندازی و تولد […]

الناز پاک نیا // تشکل‌های خصوصی حمایت از سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، کارآفرینان و کارفرمایان به‌منظور حمایت از این قشر راه‌اندازی می‌شوند تا بتوانند به‌عنوان نماینده بخش خصوصی به احقاق حق بخش مهمی از چرخه صنعت و تولید بپردازند.در این میان اما به نظر می‌رسد فارغ از به نتیجه رسیدن اهداف تشکیل این تشکل‌‎ها، راه‌اندازی و تولد تشکل‌های جدید خود به معضلی در این بخش تبدیل‌شده است. تشکل‌های تولیدی و صنعتی با اعضایی مشابه، اهداف و برنامه‌هایی تقریباً مشابه تشکیل می‌شوند اما مشکل تولیدکنندگان همچنان پابرجاست.تبدیل‌شدن روند بررسی مشکلات واحدهای تولیدی، به جلسات تشکل‌ها و گروه‌های مختلف برخاسته از بطن این قشر این امر را به حرف درمانی و جلسه درمانی محدود کرده و این امر را از کار آیی خارج می‌کند. از سویی نیز به نظر می‌رسد با تشکیل دولت‌های جدید، راه‌اندازی تشکل‌های همسوی با دولت‌ها، به سیاسی شدن و همسو شدن برخی از تشکل‌ها منجر خواهد شد. آنچه در جلسه اعلام موجودیت کانون کارآفرینان مازندران در آمل بیان شد، بخشی از این دغدغه‌ها بود.

وزارت کار به دنبال تشکل جدید

جمال قاسمی عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران، مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه مازندران و دبیر کانون کارآفرینان مازندران در این نشست اظهار کرد: بررسی ظرفیت‌ها و تدوین دستورالعمل‌های توسعه صنعتی در استان از اهداف تشکیل این کانون بوده است. وی با اشاره به اینکه نقشه راه، راه‌اندازی این کانون تدوین مسیری درست از بستر آیین‌نامه‌ها بود تا با بخش صنعت و تولید سود ببرند و هم‌افزایی جدیدی ایجاد شود.وی بابیان اینکه دستورالعمل راه‌اندازی کانون کارآفرینان مازندران از وزارت کار ابلاغ شد و آیین‌نامه آن در حال ویرایش است، بیان کرد: کارآفرینی تعاریفی دارد و اهداف کانون با چهار هدف عمده افزایش توان مدیریتی استان،رفع موانع توسعه کارآفرینی و ارائه راهکار برای رفع موانع و ارائه پیشنهاد درراه تصمیم‌سازی‌های استانی برای ایجاد زمینه یا بستر ترویج انواع کارآفرینی شکل‌گرفته است. دبیر کانون کارفرمایان مازندران با اشاره به اینکه تشکل جدید از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در توسعه صنعتی استفاده خواهد کرد، افزود: مشکل امروز صنعت این است که علمی کارنکرده است و واردکردن علم به این بخش از اهداف کارآفرینان است.

انتقاد از موازی کاری در تشکل‌های صنعتی

مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت و معدن مازندران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در کشور ما علیرغم شعارهای زیبا درباره تشکل‎های بخش خصوصی و ان جی اوها، هر نهادی متولدشده از خدمات‌دهی خارج کرده‌ایم، تصریح کرد: اینکه وزارت کار و تعاون بانی این خیر شده است، برای من اسباب سؤال است که چیزی بنیان گذاشته می‌شود که ساختارهای مشابه آن در کشور وجود دارد. اتاق بازرگانی که در سال‌های اخیر دولتی‎ها در آن نفوذ کرده‌اند و خود را به اسم به کارآفرین و صنعتگر معرفی می‌کنند، خانه صنعت و معدن، اتاق‌های تعاون و چندین مورد دیگر از این تشکل‌ها به‌صورت موازی تشکیل‌شده است اما مشکلات بخش صنعت هنوز پابرجاست.وی بابیان اینکه تشکل‌های صنعتی جدید متولد می‌شوند تا منویات دولت‌ها را حل‌وفصل می‌کند، بیان کرد: تهی کردن تشکل‌ها با راه‌اندازی‌‎های جدید و بدون برنامه و نیز موازی، این تشکل‌ها را بعدها دچار مشکل می‌کند.

رضوی با اشاره به اینکه اگرچه گفته می‌شود کانون کارآفرینان به جنبه علمی توجه بیشتری دارد اما بهتر است بخش علمی در خدمت تشکل‌های دیگر بوده و آن‌ها را تقویت کند، تصریح کرد: ایجاد این تشکل را به نفع منافع بخش خصوصی نمی‌دانم و شاید بخش دیگری از حاکمیت که نمی‌شناسیم در آن منفعتی دارند. رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با اشاره به اینکه باید از تفرقه جلوگیری کرد، گفت: امروز همه از حمایت صنعتی حرف می‌زنند درحالی‌که پیش‌ازاین درباره صنعت حرف زدن در مازندران جریمه داشت. وی با انتقاد از اینکه امروز اداره واحدهای صنعتی مازندران سنتی است، گفت: همه سیستم‌هایی که امروز در این حوزه کار می‌کنند یک فضای کسب‌وکار دارند و اگر فضای کسب‌وکار درست باشد مشکلی باقی نخواهد ماند.

صدای خرد شدن استخوان‌های صنعتگران را بشنوید

مسعود نیکپور از کارآفرینان آملی نیز در سخنانی بابیان اینکه با داشتن این میزان تشکل صنعتی به کجا خواهیم رفت، بیان کرد: امروز تشکل‌های صنعتی بسیاری وجود دارد که همه ما عضو آن هستیم، زمان زیادی است که به بیراهه رفته‌ایم و دقیقاً نمی‌دانیم از این تعداد تشکل چه نتیجه‌ای خواهیم گرفت و چه عایدی خواهیم داشت.وی بابیان اینکه طبق گفته مراکز آموزشی، 100 هزار دانش‌آموخته در سطح عالی بیکار هستند، تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم موفق شویم باید کنار صنعتگران بایستیم و صدای خرد شدن استخوان‌های این قشر را بشنویم. بیگ مهدوی از کارآفرینان آملی نیز بابیان اینکه انجمن حمایت از سرمایه‌گذاران نیز در مازندران تشکیل‌شده است و امروز شاهد تشکل کانون دیگری هستیم، بیان کرد: باید دستاورد این تشکل‌ها بررسی شود. اگر هم گفته می‌شود که این کانون جنبه علمی‌تری دارد این جنبه‌ای علمی بیان و هدف‌گذاری شود.

ضرورت تجمیع تشکل‌های صنعتی

رستمی رئیس دانشگاه شمال آمل نیز در این جلسه بابیان اینکه دفتر ارتباط با صنعت سال‌ها در دانشگاه مازندران تشکیل‌شده بود اما کاری انجام‌نشده است، بیان کرد: باید همه کانون‌ها تجمیع شود همان‌طور که در حوزه پژوهشی دانشگاه‌ها نیز موازی کاری وجود دارد این امر نباید در بخش صنعتی تکرار شود. دوباره‌کاری‌ها وقت نیروی انسانی را می‌گیرد و نیروی انسانی سرمایه یک کشور است.

دفاع مدیرکل کار از کانون جدید

مدیرکل کار تعاون و رفاه‌اجتماعی مازندران نیز با اشاره به اینکه نیاز به هم‌اندیشی در حوزه رفع مشکلات بخش صنعت و تولید وجود دارد، اظهار کرد: در کنار تجمیع کانون‌های حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و تولیدکنندگان، باید منابع مالی که به این قشر پرداخت می‌شود نیز تجمیع شود. اینکه اعتبارات تقسیم‌شده و هر بخشی جداگانه اعتبار توزیع می‌کند یک آسیب است زیرا برخی افراد بارها تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کرده‌اند.اصغری بابیان اینکه تفاوت‌های کانون کارآفرینان مشخص است و اهداف مشخصی دارد، تصریح کرد: تفاوتی بین کارآفرین و کارفرما وجود دارد که باید از این راه به تولد کارآفرینان توجه شود. امروز دانشگاه‌ها باید بر اساس نیاز بازار، آموزش دهند نه اینکه بگوییم چون فارغ‌التحصیل زیاد است پس آموزش عالی نداشته باشیم.وی افزود: کانون کارآفرینان استان شکلی بعدی از کانون‌های موجود است و می‌تواند ایده‌ها و سرمایه‌ها را به عمل تبدیل کند.