جمعیت کشور در حال پیرشدن است

پل سفید – خبرنگار حرف:  سرپرست فرمانداری شهرستان سوادکوه  در جلسه شورای سالمندان تک فرزندی  را تهدیدی برای جامعه دانست و گفت :  در گذشته هر خانواده با داشتن چندین فرزند ،چندین جایگزین برای خود در آینده داشته اند، اما مادران امروز با تک فرزندی جایگزینی  برای آینده خود  نخواهند داشت و این یک تهدید […]

3

پل سفید – خبرنگار حرف:  سرپرست فرمانداری شهرستان سوادکوه  در جلسه شورای سالمندان تک فرزندی  را تهدیدی برای جامعه دانست و گفت :  در گذشته هر خانواده با داشتن چندین فرزند ،چندین جایگزین برای خود در آینده داشته اند، اما مادران امروز با تک فرزندی جایگزینی  برای آینده خود  نخواهند داشت و این یک تهدید برای جامعه خواهد بود، برمبنای نظریه جمعیت شناسان باید  میانگین رشد جمعیت  کشور از عدد 2 عبور کند .

سعید یزدانی با اشاره به رشد بهداشت، افزایش آگاهی عمومی،افزایش بهداشت اجتماعی و سلامت اجتماعی  بعد انقلاب افزود: در جامعه امید به زندگی بین 10 تا 13 درصد  بالا رفته و میانگین افزایش سن را بعد انقلاب  در کشور  شاهد بوده ایم و با توجه به اینکه میزان موالید پایین آمده ساختمان جمعیت کشور در حال پیر شدن است و هرم سنی جمعیت تغییر یافته است.

یزدانی شکاف بین نسل ها را به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح کرد وبا اشاره به اینکه  شکاف بین نسلی جامعه سالمندی را تهدید می کند؛ اذعان کرد:نسل اول و سوم در مسائل فرهنگی،ادبی،دردمشترک ، شادی ها  و حس های مشترک نسبت به یکدیگر احساس بیگانه می کنند و این امر موجب می شود پدران و مادران در مقابل فرزندان  احساس حقارت نمایند.

نماینده عالی دولت در شهرستان با تاکید بر ایجاد نشاط اجتماعی برای سالمندان افزود:به علت اینکه جوانان را سرمایه ملی و اجتماعی جامعه می دانیم سالمندان را فراموش کرده ایم،یک سالمند باید از زندگی خود لذت ببرد، دیدارمسئولان  از یک بازنشسته سالمند موجب افزایش امید در وجود وی می شوند.

وی تجویز یک برنامه برای تمام گروه های سنی  سالمند را نامناسب دانست و اعلام کرد سالمندان در گروه های سنی متفاوت بر اساس شرایط سنی  نیاز های  مختلفی دارند که این مسئله  باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

یزدانی با اشاره به اینکه میانگین  جمعیت سالمندان در کشور9درصد است ادامه داد:به علت مهاجرت جوانان شهرستان سوادکوه میانگین جمعیت سالمند این شهرستان 16 درصد است که نگاه ویژه تمامی دستگاها را می طلبد.

این مسئول سلامت فیزیکی و سلامت روانی سالمندان را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد:با افزایش سن، حجم استخوان ها کاهش می یابد و ممکن است با یک مشکل کوچک فرد دچارآسیب های جدی شود، شبکه بهداشت و درمان آموزش های خود مراقبتی و تغذیه  سالمندان را باید در دستور کار خود قرار دهد.

یزدانی با بیان اینکه در بیست سال آینده بیشترین جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد و جمعیت به سوی کهن سالی پیش می رود گفت: در زیر ساخت های شهری و روستایی ،برنامه ریزی ها ،فضاسازی و معابر باید قشر سالمند در نظر گرفته شوند.

وی با اشاره به تجارب بالای سالمندان و بازنشستگان در حوزه های مختلف،سالمندان را یک فرصت برای جامعه اعلام کرد و گفت:ایجاد ارتباط بین جوانان و بازنشستگان، سالمندان را از یک زندگی زجر آور خارج می کند و  افزایش امید و نشاط را برای آنان به همراه دارد.