جلوگیری از فرار مالیاتی، اقدام ویژه در سال ۱۴۰۱

حرف آنلاین: سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مازندران گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید با شناسایی مودیان جدید برای سال ۱۴۰۰ مدنظر ماست تا نسبت به اخذ مالیات از کسانی که سالیان سال فرار مالیاتی داشتند اقدام کنیم. محسن اسلامی ورکی بر لزوم تعامل با رسانه‌ها تاکید و اظهار کرد: […]

حرف آنلاین: سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مازندران گفت: جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید با شناسایی مودیان جدید برای سال ۱۴۰۰ مدنظر ماست تا نسبت به اخذ مالیات از کسانی که سالیان سال فرار مالیاتی داشتند اقدام کنیم.

محسن اسلامی ورکی بر لزوم تعامل با رسانه‌ها تاکید و اظهار کرد: اداره مالیاتی در بحث فرهنگ‌سازی نیاز به کمک رسانه‌ها دارد چرا که بسیاری از کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند نمی‌دانند درآمدهای ناشی از آن کجاها هزینه می‌شود از این رو در بخش اطلاع‌رسانی نیاز به حمایت اصحاب رسانه داریم.

وی ضمن گلایه از اینکه در بحث دریافت مالیات ارزش افزوده، از میزان ۹ درصد دریافتی ۳ درصد را بابت عوارض به شهرداری‌ها پرداخت می‌کنیم، عنوان کرد: این عایدی خوبی برای شهرداری است اما در این مورد اسمی از اداره مالیاتی برده نمی‌شود.

اسلامی ورکی با بیان اینکه ۳۰ درصد از تولید ناخالص مازندران را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد، گفت: این در حالی است که متوسط تولید ناخالص استان‌های دیگر در حوزه کشاورزی ۹ درصد است، مازندران در بخش صنعت ۸/۹ درصد، در بخش خدمات هم ۶۲ درصد از تولید ناخالص ملی را برعهده دارد، از طرفی حدود ۹۳ درصد اشخاص حقوقی بخش صنعت صنایع کوچک بوده و ۷ درصد صنایع بزرگ عمدتا مرتبط به کشاورزی هستند.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی مازندران با اشاره به اینکه سهم مازندران در بحث درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۰، ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در این زمینه جا دارد که از مودیان مالیاتی تقدیر کنیم، چرا که تعامل خوبی با استان داشتند و ما در ۱۱ ماهه جاری ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وصول مالیات و حدود ۸۴ درصد تغییر نسبت به مشابه سال گذشته و ۱۱۹ درصد تحقق در بخش درآمدهای مالیاتی داشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: نکته مهم این است که مردم بدانند در یازده ماهه ۱۴۰۰، حدود ۵۱۹ میلیارد تومان بابت عوارض به شهرداری های استان پرداخت کردیم، اگر این مبلغ صرف امورات عمرانی شود قطعا شاهد تحولاتی خواهد شد انتظار داریم که این اتفاق بی‌افتد و باعث عمران و آبادی شهرها و روستاها باشد.

اسلامی ورکی در پاسخ به این سوال که آیا قانونگذار برای شهرداری‌ها تعریف کرده که این درآمد را صرف کدام امور کند، اذعان داشت: خیر در قانون مشخص نشده که این مبالغ در کجا هزینه شود، از نگاه ما اگر می‌شد این درآمد به سمت امور عمرانی هدایت شود تاثیر خوبی داشت، چرا که طی چند سال اخیر بودجه دولت در این بخش کافی نیست.

سرپرست اداره کل اداره امور مالیاتی مازندران ضمن تقدیر از زحمات مودیان مالیاتی استان مازندران خواستار تعامل و همگرایی بیشتر شد، اعلام کرد: در سال جاری بخش قابل توجهی از اظهارنامه‌های الکترونیکی مودیان پذیرفته و رسیدگی شد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که چه سیاست‌هایی را برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌اید، گفت: حسب قانون با توجه به بودجه‌ای که برای اداره امور مالیاتی استان مصوب می‌شود نگاهمان حرکت به سمت عدالت مالیاتی است، چرا که بسیاری از مودیان شاید در بحث پرداخت مشکل نداشته باشند اما به‌دنبال تحقق عدالت مالیاتی هستند تا به میزان درآمد، مالیات خود را پرداخت کنند.

وی در پایان اذعان داشت: جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید با شناسایی مودیان جدید برای سال آینده مدنظر ماست تا نسبت به اخذ مالیات از کسانی که سالیان سال فرار مالیاتی داشتند اقدام کنیم و این به این معنا نیست که فشار مضاعفی بر مودیان وارد شود بلکه اخذ مالیات از فعالیتهایی است که سال ها از نگاه دولت و اداره امور مالیاتی پنهان مانده است.