مدیرکل حج و زیارت مازندران مطرح کرد؛

جزییاتی از اعزام ۱۴۶۰ زائر مازندرانی به حج تمتع

حرف آنلاین، زری طاهری| مدیرکل حج و زیارت مازندران در آستانه اعزام حجاج به عربستان پیرامون تغییرات در حج امسال سخن گفت و سهم مازندران را از حج امسال هزار و ۴۶۰ نفر واجد شرایط اعلام کرد و از افراد در صف انتظار خواست با عدم انصراف سهمیه تخصیصی ارز ۹ هزار تومانی برای حج آینده را از دست ندهند.

عباس اسمعیلی در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران، اظهار کرد: امسال باتوجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با ملاحضات کرونایی تعداد ظرفیت اعزام زائران به حج تمتع به یک میلیون نفر در عربستان کاهش پیدا کرده و سهم ایران ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر شده است.

وی افزود: با توجه به مقررات کشور عربستان در سال جاری افراد بالای ۶۵ سال امکان تشرف به مکه مکرمه را ندارند، از طرفی بیش از ۵۰ هزار نفر در کشور در صف انتظار سفر حج قرار دارند که از این میان باید ۳۹ هزار و ۵۰۰ نفر برابر سهمیه تعیین شده اعزام و الباقی از جمع ثبت‌نام‌شدگان کسر شود.

اسمعیلی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۷۵ هزار نفر ثبت‌نامی داشتیم، یادآور شد: سقف ویزای ایران کمتر از ظرفیت ثبتنامی بوده و باتوجه به سقف ویزای تعیین شده، اولویت اعزام با کسانی است که تا ۲۲ خرداد ماه ۱۳۸۶ که ثبت‌نام کردند و امکان ثبت‌نام برای تکمیل ظرفیت تخصیصی ویزا در کاروان‌ها را دارند.

مدیرکل حج و زیارت مازندران تاکید کرد: چنانچه تعدادی از این افراد امکان تشرف در سال جاری را نداشته باشند در اولویت‌های بعدی اعزام خواهند شد تا سقف ظرفیت تکمیل شود، همچنین اگر ظرفیت خالی باقی بماند امکان ثبت‌نام جدید فراهم میشود.

این مسئول با اشاره به اینکه بعد از پر شدن سقف ظرفیت مابقی افراد در صف انتظار زیر ۶۵ سال سن و بالای آن در حج آینده مشرف می‌شوند، اعلام کرد: سهم مازندران برابر با ظرفیت تعریف شده هزار و ۴۶۰ نفر واجد شرایط است.

وی گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که برای تامین ارز زائران در سال ۱۳۹۹ نسبت به خرید ارز ۹ هزارتومانی انجام دادیم خوشبختانه امسال مشکلی برای تامین ارز نداریم و هزینه سفر حجاج حداقل ۳۶ میلیون تومان و حداکثر ۴۰ میلیون تومان است، که اگر این اقدام انجام نمیشد هزینه دوبرابر و شاید بیشتر بود.

اسمعیلی از آغاز اعزام حجاج از نیمه دوم خرداد ماه خبر داد و اضافه کرد: باتوجه به اینکه مدت باقیمانده تا زمان اعزام بسیار کم است، برگزاری جلسات توجیهی و کلاس‌های آموزشی زائرین از روزهای گذشته آغاز شده و تا زمان اعزام ادامه دارد.

مدیرکل حج و زیارت مازندران یادآور شد:
تکمیل واکسیناسیون کرونا و واکسن مننژیت و ثبت و درج اطلاع در حال انجام است، و حجاج باید حداقل تزریق دو دز واکسن را تزریق کرده باشند.

این مسئول همچنین تصریح کرد: با توجه به حساسیت.های حج امسال رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید ماست، همچنین به زائران جامانده تاکید می‌کنیم که انصراف ندهند چون امتیازات ناشی از خرید ارز ۹ هزار تومانی را از دست می‌دهند پیشنهادمان این است که تا حج سال بعد صبر کنند.

وی همچنین خواستار حضور با آموزش مطالعه و آگاهی شد تا حجی آرام با امنیت کامل منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی رقم بخورد.