جای هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی خالی است

نخستین استادکار کلاس هنرهای سنتی مازندران با اشاره به اینکه جای هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی خالی است گفت: باید خود هنرمندان در نمایشگاه‌ها حضور یافته تا بتوانند هنر اصیل ایرانی را معرفی و بازاریابی کنند. به گزارش حرف، علی جهانیان اظهار کرد: بنده نجارزاده بودم که سال 65 با گروه معرق‌کاران برجسته آشنا شدم و […]

نخستین استادکار کلاس هنرهای سنتی مازندران با اشاره به اینکه جای هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی خالی است گفت: باید خود هنرمندان در نمایشگاه‌ها حضور یافته تا بتوانند هنر اصیل ایرانی را معرفی و بازاریابی کنند.
به گزارش حرف، علی جهانیان اظهار کرد: بنده نجارزاده بودم که سال 65 با گروه معرق‌کاران برجسته آشنا شدم و در سال 69 کار انفرادی خود را در این رشته شروع کردم، سال 78 نخستین آموزشگاه دولتی خود را در موزه بابل دایر کرده و نخستین کلاس هنرهای سنتی مازندران را تشکیل داده و حدود 33 سال به این کار مشغول هستم.
وی با اشاره به اینکه هزار هنرجو زیر نظر من آموزش دیدند، افزود: بسیاری از این هنرجویان جذب بازار کار شده و تعدادی در این رشته فعالیت دارند، از هنرجویان بخش خصوصی من نیز اساتیدی هستند که در سطح کشور و استان فعالیت دارند.
نخستین استادکار کلاس هنرهای سنتی مازندران تصریح کرد: در کارگاه اختصاصی‌ام نیز برای دو فرزند خودم که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد هستند به شکل مستقیم و تعدادی نیز غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.
جهانیان از آموزش و همکاری با افراد تحت پوشش بهزیستی، مراکز خیریه، کمیته امداد، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشجویان دانشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: هنر معرق هنر کاربردی بر روی میز، درهای منازل، سقف و… بوده و خاص به تابلو اختصاص ندارد قدمت این هنر در کشور ما به 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد که در شهر سوخته کشف شد.
این هنرمند با اشاره به اینکه آموزش هنر معرق در ایران به 90 سال قبل برمی‌گردد، یادآور شد: هنر معرق نیاز به حمایت جدی دارد نه اینکه به هنرمندان این رشته مبلغی وام دهیم و بدهکار بانک کنیم باید از پیشکسوتان این رشته که می‌توانند بازاریابی و هدایت‌گر باشند استفاده شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بوده که کارگاهی تشکیل و از پیشکسوتان دعوت شود تا عده‌ای بازاریابی کنند و عده‌ای مواد اولیه تهیه کرده و گروهی سفارش دهند تا این جوانان فعالیت کنند اما صدای ما به گوش کسی نرسید.
وی افزود: از خود شروع کردم و به جوانان خود انگیزه کار دادم،لذا برایشان درآمد زایی شده و آینده خوبی دارند دوست داریم این عرصه را به دست این جوانان دهیم که در کنار تحصیل به این هنر بپردازند.
جهانیان بیان کرد: باید به فکر درآمدزایی جوانان باشیم به فکر خود نباشیم، جوانان را ترغیب کنید آثار خود را به کشورهای دیگر ارائه دهند، کشور چین با استفاده از نیروی انسانی توانسته امروز تولید را به جایی برساند که بازار دنیا را به خود اختصاص دهد.
وی خاطرنشان کرد: کشور ایران از نظر هنر معرق‌کاری در دنیا حرف نخست را می‌زند، در عصری که دنیا تکنولوژی است اینکه عده‌ای با دست خود با چوب آثار هنری خلق کنند برای دنیا ارزشمند است.
این هنرمند با اشاره به اینکه معرق کاری هنری ظریف و حساس بوده و به مهارت و دقت زیادی نیاز است اما تولیدکنندگان هنوز بازار خوب ندارند، گفت: حمایت از این هنرمندان به این معنی نیست اگر نمایشگاهی برگزار می‌شود شاهد اعزام غیرهنرمندان باشیم، امکاناتی سازمان در اختیار مسوؤلان می‌گذارد تا در اختیار این جوانان بگذارند که شایسته است خود هنرمند به نمایندگی از گروه معرق‌کاران آثار خود را در نمایشگاه خارجی به نمایش گذاشته و این هنر را معرفی و بازاریابی کنند و سفارش بگیرند./ فارس