حرف مازندران بررسی می‌کند

تخریب جاده‌های مازندران زیر بار تناژ اضافی

در سال های اخیر بی توجهی به روند تخریب جاده های مازندران، محورها و شریان های حیاتی استان از جمله پل های ساخته شده و نیز افزایش تلفات و تصادفات رانندگی از جمله تبعات سنگین حمل بار اضافی توسط کامیونها و خودروهای سنگین است که وظیفه این مهم بر عهده اداره کل راهداری استان مازندران است.

ساری-گروه اقتصادی | در سال های اخیر بی توجهی به روند تخریب جاده های مازندران، محورها و شریان های حیاتی استان از جمله پل های ساخته شده و نیز افزایش تلفات و تصادفات رانندگی از جمله تبعات سنگین حمل بار اضافی توسط کامیونها و خودروهای سنگین است که وظیفه این مهم بر عهده اداره کل راهداری استان مازندران است. مساله ای که در کنار حفظ داشته ها و هزینه های صورت گرفته برای توسعه مازندران، باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد اما به نظر می رسد اداره کل راهداری مازندران نتوانسته است بر خلاف برنامه های اعلام شده این مهم را به سرانجام برساند.

راه ها و جاده ها سرمایه های ملی هستند و رعایت نکردن تناژ استاندارد توسط ناوگان حمل و نقل، آسیب های بسیاری به زیرساخت های مازندران وارد کرده است.

در سال های اخیر، تصادفات ناشی از فعالیت خودروهای سنگین به ویژه حمل کننده شن و ماسه در جاده های استان، افزایش یافته است و این امر به ویژه در محورهای مسافرخیز مسائل جدی را ایجاد کرده است.

از سوی سرعت گرفتن روند تخریب جاده ها و پل های مازندران در سیل، نشان می دهد که آستانه تحمل این جاده ها و ابنیه ها کاهش یافته است که نشان می دهد تخریب راه های مازندران روند رو به رشدی را در پیش گرفته و جان هموطنان و مازندرانی ها را در معرض خطر قرار داده است.

 

قول آقای مدیرکل برای جاده های مازندران

 

جهانیان مدیرکل راهداری مازندران سال گذشته خبر داده بود که طبق برنامه معضل اضافه تناژ در مازندران تا پایان سال ۱۴۰۲ باید به صفر برسد، اما امروز در نیمه دوم 1403 هنوز مساله تناژ اضافی به پایان نرسیده و جاده های مازندران زیر بار این مساله قدم خم کرده اند.

حسن جهانیان به این نکته اذعان کده است که حمل بارهای معدنی بدون بارنامه مشکلاتی را برای زیر ساخت های جاده‌ای استان بوجود آورده است، گفته: اضافه تناژ بالا سبب افزایش تصادف و خرابی زیر ساخت های جاده استان شده است.

وی با بیان این که در سال 1402، اعتبار  ۸۰۰ میلیارد ریال برای ترمیم جاده هراز هزینه شده است، ادامه داد:‌ ۴۰۰ مورد تخلف ناوگان حمل و نقل شن و ماسه با همکاری پلیس راه مازندران شناسایی شده است.

وی با ذکر این آمار که در سال گذشته ۴۵۹ هزار سرویس حمل شن و ماسه مازاد بر ظرفیت خودرو یعنی تخلف اضافه تناژ بارگیری شده است، تصریح کرد: حتی ۲۸ درصد این خودروهای متخلف بیشتر از ۱۰ درصد بار مازاد، حمل و نقل را انجام دادند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با ابراز نگرانی مبنی بر این که حتی بعضی از خودروها تا ۲ برابر ظرفیت حمل یعنی تا ۳۰ تن شن و ماسه بارگیری کرده بودند، گفت: این گونه حمل و نقل علاوه بر این که سیستم ترمز خودرویی را ازکار می اندازد و زیر ساخت جاده ای را به شدت تخریب می کند، در صورت برخورد با خودروی سواری، صددرصد افراد را به کام مرگ می کشاند.

جهانیان گفت:‌ بررسی ها نشان می دهد که از ۱۹ میلیون تن شن و ماسه که سالانه در مازندران حمل و نقل می شود، فقط حدود ۱۵ درصد بارنامه می گیرند و مابقی بدون بار نامه در محورهای مختلف استان تردد و جابجا می شوند.

 

خطر در کمین جاده های مازندران

 

بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران ۴۳ واحد معدنی در زمینه برداشت شن و ماسه در مسیر جاده هراز آمل فعال هستند و به طور متوسط بیش از ۶۰ درصد شن و ماسه تولیدی ومصرفی استان در این شهرستان تولید و تامین می شود.

همچنین حدود ۳۰ واحد معدنی شن وماسه در منطقه خطیرکوه در جاده سوادکوه به تهران نیز فعال است که همواره خطر آسیب به ابنیه و بستر جاده ای ناشی از اضافه تناژ در این دو محور شریانی و اصلی استان وجود دارد.

از آن جایی که بخش اعظمی از تخلیه و بارگیری انواع کالا ها به خصوص مصالح ساختمانی در سه بندر امیر آباد در بهشهر ، بندر فریدونکنار و نوشهر استان مازندران انجام می شود ، نظارت و پایش اضافه بار خودروها در این بنادر نیز بسیار مهم و اساسی است.

به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران افزایش تناژ به شدت زیر ساخت راه و ایمنی جان مردم را در استان به مخاطره انداخته است، توضیح داده که: به همین دلیل کنترل بارنامه و جلوگیری از فرار بارنامه را از طریق مبداء تحت کنترل قرار می دهیم.

وی با بیان این که ساماندهی معضل اضافه تناژ را از کارخانه سیمان نکا برای حمل و نقل به صورت مکانیزه عملیاتی شده است، ادامه داد: این سامانه کنترل از مبداء در بنادر و معادن استان نیز در دستور کار است.

وی تصریح کرده: با توجه به اهمیت نقش بار حمل شده بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در کاهش ایمنی تردد، طرح شناسایی برخورد با متخلفین اضافه تناژ با رویکرد شناسایی و برخورد با موارد تخلف تناژ بالا که آسیب بیشتری بر بستر و ابنیه فنی راه وارد می کند ، از ابتدای سالجاری با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است .

جهانیان گفته: با توجه به سهم بسیار زیاد این دسته از وسایل نقلیه در ترددهای روزانه استان، به منظور تشدید برخورد با متخلفان در محورهای پرتخلف از جمله هراز ، سوادکوه ، ساری و نکا ضمن نظارت و کنترل توسط باسکول های ثابت و سیار در مبادی بارگیری، اقدامات پیشگیرانه ای نیز به برای جلوگیری از تکرار تخلف و خسارت به سرمایه ملی با همکاری پلیس راه از جمله توقیف وسیله نقلیه در پارکینگ ،لغو کارت هوشمند راننده و ناوگان در دست اجرا است.

 

برنامه مهمی که اجرایی نشد

 

اگرچه مدیرکل راهداری مازندران به این مساله اذعان دارد که مساله تناژ اضافی خطرات بسیاری برای ابنیه، راه ها و جان مسافران در این استان دارد اما هنوز برنامه های عملیاتی و موثر موجب رفع این نگرانی مهم از جاده های مازندران نشده است.

مساله مهمی که سالیانه ضمن خسارت های مادی، جان بسیاری از انسان ها را نیز به خطر می اندازد.