جابجایی کلونی‌های زنبور عسل مازندران از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه ممنوع است

حرف آنلاین: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آغاز سرشماری سراسری کلونی‌های زنبور عسل را از ۱۶ مهرماه در استان آغاز شده و با توجه به‌ لین موضوع جابجایی کلونی‌ها از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه برای ثبت مشخصات در سامانه جامع داده‌های کشاورزی ممنوع است.

مسعود احمدی حاجی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، آغاز سرشماری سراسری کلونی‌های زنبور عسل مازندران را از ۱۶ مهرماه در استان اعلام کرد و اظهار داشت: جابجایی کلونی‌ها از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه برای ثبت مشخصات در سامانه جامع داده‌های کشاورزی ممنوع است و از آنجایی که سرشماری سامانه‌ای کلونی‌های زنبور عسل از سال ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده بود که حال مجددا عملیات میدانی سرشماری برای ثبت در سامانه جامع مدیریت داده‌های کشاورزی از تاریخ ۱۶ تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ توسط کارشناسان پهنه مستقر در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اجرایی می.شود.

احمدی افزود: در این سرشماری‌ها اطلاعات کامل زنبورستان‌ها شامل مشخصات بهره‌برداران، تعداد کلونی زنبور عسل، مقدار تولید عسل و سایر فرآورده‌های جانبی آن شامل موم، بره موم، گرده و ژل رویال ثبت می‌شود. وی با اشاره به اینکه سرشماری کلونی‌های زنبور عسل به صورت حضوری انجام می‌شود، تصریح کرد: زنبورداران باید در زمان مقرر از جابجایی کلونی‌های زنبور عسل خودداری کنند و از آنجاکه ملاک صدور مجوز زنبورداری، ثبت مشخصات زنبوردار در سامانه جامع داده‌های کشاورزی است، زنبورداران در رعایت نکات یاد شده دقت لازم را به عمل آورند.

سید وحید دانشیار کارشناس زنبور داری مازندران نیز با بیان اينکه دستیابی به آخرین وضعیت زنبورداری در استان برای ارایه خدمات مورد نیاز بر اساس آمارهای جدید به زنبورداران از اهداف اصلی اجرای طرح آمار گیری است، گفت: همزمان با آغاز سرشماری کلنی‌های زنبور عسل مازندران جا به جایی کلنی‌ها تا بیست و هشتم مهر ماه ممنوع است تا آمار دقیق‌تری در سرشماری به دست بیاید.

دانشیار افزود: کارشناسان پهنه مستقر در مراکز خدمات کشاورزی استان به صورت حضوری با پر کردن فرم‌های مربوط به آمار گیری را انجام می‌دهند. وی تمدید دفترچه‌های زنبورداری را منوط به انجام سرشماری و پرکردن فرم‌ها اعلام کرد و گفت: تاکید می‌شود زنبورداران ضمن رعایت ممنوعیت جابجایی با کارشناسان نیز همکاری همه جانبه داشته باشند.

این کارشناس یادآور شد: با انجام سرشماری اطلاعات صحیحی از تعداد کلنی و تعداد مهاجران به شهرستان‌ها و میزان عسل استحصالی در دوره زمانی به دست  می‌آید که در تصمیم.گیری صحیح و اصولی و خدمات دهی بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت:  زنبور داری مازندران یکی از مهمترین شاخص در موفقیت تولید عسل علاوه بر آموزش، مکان‌یابی صحیح  برای استقرار کلنی‌ها و شرائط آب و هوایی است که جهاد کشاورزی  با اجرای طرج سرشماری همواره می‌تواند کمک کار تولیدکنندگان عسل باشد.

براساس آمار سال گذشته از ۶۰۲ هزار و ۷۱۹ کلنی زنبور عسل مازندران ۶ هزار و ۷۰۴ تن عسل تولید شد و این استان رتبه پنجم را در کشور بدست آورد.

به دلیل تنوع گونه‌های گیاهی در مازندران سه نوع عسل بهاره به نام مرکبات و عسل تابستانه به عنوان عسل جنگلی و عسل ییلاقی که از گیاهان آویشن و گون است که توسط زنبورداران استان تولید می‌شود.