ساخت پودرشیرین کننده کم کاری از گیاه سیب زمینی ترش در مازندران

دكتر آرمان محمودي اطاقوري، دانشيار گروه زيست شناسي دانشكده علوم پايه موفق به ثبت اختراع با عنوان پودر شيرين كننده كم كالري از گياه سيب زميني ترشي با نام علمي هليانتوس توبروسوس از خانواده آفتاب گردان شد. به گزارش حرف، براساس این گزارش، دكتر محمودي با اشاره به این مطلب که اين اختراع محصول طرح […]

6
دكتر آرمان محمودي اطاقوري، دانشيار گروه زيست شناسي دانشكده علوم پايه موفق به ثبت اختراع با عنوان پودر شيرين كننده كم كالري از گياه سيب زميني ترشي با نام علمي هليانتوس توبروسوس از خانواده آفتاب گردان شد.
به گزارش حرف، براساس این گزارش، دكتر محمودي با اشاره به این مطلب که اين اختراع محصول طرح ملي پژوهشي تصويب شده در ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي معاونت علمي رياست جمهوري به تاریخ ٢٤ /٧ /١٣٩٦ مي باشد، گفت: اين تركيب توليدي به دليل دارا بودن قند طبيعي اينولين به هيچ عنوان جذب كليه ها نمي شود.
وی افزود: استفاده از اين پودر طبيعي گياهي، جايگزين مناسبي براي ساكارز و ديگر قندهاي پلي ساكاريدي است كه براي بدن انسان مضر هستند.
عضو هيات علمي گروه زيست شناسي دانشگاه مازندران با اشاره به اينكه پودر شيرين كننده گياهي توليدي، علاوه بر مفيد بودن براي مبتلايان به ديابت، جهت پيشگيري از ابتلا به اين بيماري در افراد سالم نيز قابليت مصرف دارد، ابراز اميدواري كرد: با بهره گيري از قند اينولين مي توان تحولي بزرگ در صنايع غذايي كشور از قبيل تهيه شيريني، شكلات، نوشابه، كمپوت، كلوچه، ماكاروني، بستني و صنايع لبني ايجاد نمود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دكتر محمودي ادامه داد: در سال هاي گذشته نيز قندهاي طبيعي از برخي گياهان دارويي مانند استويا كه بومي آمريكاي جنوبي است استخراج گرديده و در كشورمان به توليد رسيد كه به دليل بالا بودن هزينه هاي لازم جهت تلخي زدايي، صرفه اقتصادي چنداني ندارد، ولي گياه سيب زميني ترشي به دليل داشتن قند طبيعي اينولين كه يك تركيب پري بيوتيك است، موجب رشد باكتري هاي مفيد( پروبيوتيك) دستگاه گوارش شده و مانع از رشد و تكثير باكتري هاي مضر مي گردد.لازم به توضيح است: تاكنون پنج ميليون فرد مبتلا به بيماري ديابت در ايران شناسايي شده اند و پيش بيني مي شود تا ٢٠ سال آينده اين رقم به شش و نيم ميليون نفر برسد. همچنین 11% از جمعيت بالاي ٣٥ سال در مازندران ديابت دارند و استان مازندران از اين جهت مقام هفتم را در بين استان هاي كشور دارا می باشد .