تکمیل بیمارستان هوشمند ماهفروجک ۱۵ سال طول می‌کشد!

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛ تکمیل بیمارستان هوشمند ماهفروجک ۱۵ سال طول می‌کشد! ساری-خبرنگار حرف: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اقدامات این دانشگاه از دیرباز تاکنون، از پیشرفت ۶۵ درصدی بیمارستان هزار و ۱۰۰ تخت‌خوابی ماهفروجک خبر داد و گفت: تکمیل آن مستلزم تزریق اعتبار بیشتر است و با روال کنونی تکمیل […]

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛

تکمیل بیمارستان هوشمند ماهفروجک ۱۵ سال طول می‌کشد!

ساری-خبرنگار حرف: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اقدامات این دانشگاه از دیرباز تاکنون، از پیشرفت ۶۵ درصدی بیمارستان هزار و ۱۰۰ تخت‌خوابی ماهفروجک خبر داد و گفت: تکمیل آن مستلزم تزریق اعتبار بیشتر است و با روال کنونی تکمیل آن بیش از ۱۵ سال طول می کشد.
فرهاد غلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه همزمان با هفته سلامت، اظهار کرد: سنگ بنای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۵۶ با آغاز به‌کار دانشگاه پرستاری و مامایی نسیبه شکل گرفت و این دانشگاه از سال ۱۳۷۶ شروع به فعالیت کرد.
وی با بیان اینکه شفافیت به سلامت کمک می‌کند، افزود: ارائه خدمات عادلانه، توزیع دسترسی مناسب و توجه به بحث پیشگیری همواره مدنظر ما بوده و هست.

*آمار کمی از فعالیت‌های دانشگاه
غلامی اعلام کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هزار و ۱۱۰ نیروی فوق تخصص، ۷۰ درصد لیسانس به بالا، هزار و ۳۷۷ متخصص، ۱۳۶ عضو هیات علمی، ۵۷ عضو رسمی، ۱۹۱ هیات علمی رسمی و ۱۲۹ عضو پیمانی در حال فعالیت هستند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در سطح استان مازندران ۲۰ شبکه بهداشت و درمان با هزار و ۱۳۶ خانه بهداشت، ۳۰۸ مرکز جامع سلامت، ۲۰۷ مرکز روستایی و ۱۰۱ مرکز شهری وجود دارد.
این مسئول با اشاره به وجود ۲۶ حوزه دانشگاهی، ۱۵ بیمارستان با ۴ هزار و ۴۹۸ تخت فعال، ۲۷۴ بخش سی سی یو، ۱۱ بخش ام آر آی و ۳۹ مرکز سی تی اسکن در استان، عنوان کرد: همچنین ۹۹ پایگاه اورژانس در روستا و شهر با ۱۵۶ آمبولانس و یک آمبولانس هوایی فعال داریم.
وی اضافه کرد: ۵۰۸ مرکز آموزش پیراپزشکی، ۵ مرکز آموزشی درمانی و فرهنگی پزشکی در مازندران داریم، در حال حاضر تعداد دانشجویان بالینی بهداشت حدود ۸ هزار و ۱۵۳ نفر است که بخشی از آن‌ها در ۲ هزار و ۳۰ خوابگاه فعال اقامت دارند.
غلامی با بیان اینکه در بخش تحقیقات دو پژوهشکده فعال داریم، تصریح کرد: ۳۳ انبار سردخانه، ۳۹۵ مرکز ترک اعتیاد، ۴۰۰ مرکز تجهیزات پزشکی، ۴۸۵ داروخانه شامل ۴۲ داروخانه بیمارستانی و ۵۱ شرکت دارویی در مازندران مشغول فعالیت هستند.

*کمبود ۵۰ قلم دارویی در مازندران
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیرامون پروژه نیمه‌تمام بیمارستان هزار و ۱۰۰ تخت‌خوابی هوشمند ماهفروجک، اذعان داشت: این بیمارستان در فاز یک (بخش کرونا و تصادفات) با پیشرفت ۶۵ درصدی، در فاز دو (بخش روانپزشکی) با ۲۰ درصد پیشرفت، در فاز سه (بخش قلب و سرطان) با پیشرفت صفر درصدی همراه است، که همه تلاشمان تکمیل آن است.
این مسئول گفت: فاز یک بیمارستان ۱۴ سال طول کشید و با اعتبارات موجود و کنونی تکمیل آن ۱۵ سال طول می‌کشد از این رو باید از اعتبارات و سرمایه گذاری‌های خارجی و خصوصی و یا بانک‌ها بهره گرفت، ساخت این بیمارستان از سال ۱۳۹۰ وارد فاز اجرایی شد و طی ۱۰ سال هنوز بهره‌برداری و کامل نشده است.
این مسئول در خصوص کمبود دارویی در سطح مازندران، با بیان اینکه هزار و ۸۰۰ قلم مولکول دارویی در کشور داریم، گفت: ما در ۵۰ قلم کمبود دارویی داریم تلاشمان این است که آسیب جدی ایجاد نکند، شماره ۱۹۰ معاونت غذا و داروی دانشگاه در ارتباط با این بحث پاسخگوی انتقادات است.
وی با بیان اینکه استان مازندران در بحث تزریق واکسیناسیون در دوز سوم با تزریق ۶۵ درصدی رتبه اول کشوری را دارد، یادآور شد: خوشبختانه در طول دو سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت، در بحث پزشک خانواده در پایان شهریور ماه با اجرای طرح محله سلامت و پرونده الکترونیک کاملا عوض خواهد شد.

*کاهش ۳۵ درصدی موالید در مازندران نگران‌کننده است
همچنین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست خبری، ضمن تاکید بر لزوم کار فرهنگی، اظهار کرد: استان مازندران در حوزه موالید در طول ۶ سال کاهش ۳۵ درصدی موالید مواجه شد که بسیار نگران‌کننده است، همچنین باروری کلی به تک فرزندی و میزان آن به ۳۰ تولد در سال رسید و استان مازندران و گیلان کمترین میزان باروری را به خود اختصاص داده‌اند.
عباس علیپور ادامه داد: مازندران در بخش میزان ازدواج با کاهش ۴۴/۸ دصدی و افزایش ۵۴/۳ درصدی طلاق مواجه بود، میانگین سن ازدواج در خانم‌ها ۲۷ سال و در آقایان ۳۱ سال رسید که دو سال از میانگین کشوری بالاتر است.
وی با بیان اینکه در سال جاری مازندران ۱۵ سال و کشور ۱۰ سال پیرتر شد، گفت: با همین الگو در ۴۰ سال آینده جمعیت مازندران به نصف کاهش پیدا خواهد کرد و ۳۰ درصد سالمند خواهند شد.
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان از تشکیل قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت در راستای مقابله با کاهش چشمگیر جمعیت در استان خبر داد.