تولید دوچرخه بامبو توسط جوان آملی
کارآفرین جوان آملی گفت: تفاوت دوچرخه بامبو با سایر رقبا در انعطافپذیر بودن آن است، چرا که ضربات و ارتعاشات جاده را به خود جذب کرده و سواری نرم و لذتبخشی را هدیه میدهد.چیزی که این روزها باعث حرکت و پویایی جامعه چه در زمینه اقتصاد، فرهنگ و یا در زمینههای دیگری میشود، ایده خلاقانه […]

کارآفرین جوان آملی گفت: تفاوت دوچرخه بامبو با سایر رقبا در انعطافپذیر بودن آن است، چرا که ضربات و ارتعاشات جاده را به خود جذب کرده و سواری نرم و لذتبخشی را هدیه میدهد.چیزی که این روزها باعث حرکت و پویایی جامعه چه در زمینه اقتصاد، فرهنگ و یا در زمینههای دیگری میشود، ایده خلاقانه و ناب است.داشتن ایده برتر، تنها راه پیروزی و دوام در شرایط ایدهآل است، آن چیزی که باعث پیشرفت و ثبات شرایط اقتصادی افراد جامعه میشود گامهای نو و کاربردی است، قدمهای که انسان را به قلههای پیشرفت دنیا نزدیک خواهد کرد.گفتوگویی کردیم با اولین تولیدکننده دوچرخه بامبو و چوبی در ایران، سعید درخشان متولد 1370، فارقالتحصیل رشته مکانیک که از دلایل موفقیت خود برای ما میگوید.
*از ایده تا عمل
سعید درخشان به نحوه آغاز ساختن دوچرخه بامبو و چگونگی شکل گرفتن این ایده اشاره کرد و گفت: حدود دو سال پیش ایده ساخت یک دوچرخه کاملا متفاوت فقط با دیدن یک عکس در من شکل گرفت، در ابتدا زیاد به آن بها نداده بودم، اما از آنجایی که به خلاقیت، کارهای فنی و کارآفرینی علاقمندم تصمیم به ساخت آن گرفتم.به گزارش بلاغ، وی از چگونگی اجرایی شدن این ایده گفت و خاطرنشان کرد: ابتدا ساخت این دوچرخه را خیلی ساده تصور میکردم، اما اصلا این طور نبود و ساخت اولین نمونه چندین ماه طول کشید و با سختیهای زیادی همراه بودم.
کارآفرین آملی ساخت اولین دوچرخهاش را یکی از هیجانترین روزهایش دانست و اشاره کرد: برای خودم هم تست اولین دوچرخه قابل باور نبود و مرا بسیار متعجب میکرد اما در حال حاضر با نمونه اولیه بیش از 2هزار کیلومتر مسافت در شرایطهای مختلف استفاده شده است.وی افزود: زمانی که در شهر دوچرخه سواری میکنم خیلیها متعجب میشوند و میگویند آیا این دوچرخه واقعی است؟! و یا تحمل وزن زیاد را دارد؟! که با سوار شدن به این باور میرسند.درخشان از بازسازی مداوم این دوچرخه گفت و تصریح کرد: بعد از نمونه اولیه دوباره بدنه را طراحی کردیم تا نسل بعدی بدنهها، با کیفیتتر، وزن سبکتر، کارایی و زیبایی بیشتری داشته باشند.وی با بیان اینکه در طراحی این دوچرخه بیشتر از طبیعت الهام گرفته شد، تصریح کرد: در طراحی از انرژی تجدید پذیر استفاده میکنیم و با طبیعت همراه میشویم و سعی داریم هرچه بیشتر این زیبایی طبیعی را حفظ کنیم.این کارآفرین جوان به تخصص گروهش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تیم ما متشکل از سه نفر است که خودم، محمد حسینپور و مجید درخشان از فارغالتحصیلان مکانیک، طراحی و برق هستیم.وی با اشاره به خصوصیات دوچرخه بامبو تصریح کرد: شرایط نگهداری و مصرفی دوچرخههای بامبو سخت نیست و مانند دوچرخههای دیگر است، ولی کمی بیشتر باید مراقب بود، مانند یک ساز موسیقی چرا که شما علاوه بر خاصیت یک دوچرخه واقعی از یک محصول هنری نیز بهرمند هستید و به راحتی میتوانید سالها از آن استفاده کنید.
درخشان از طرز فکر نادرست بسیاری از مردم نسبت به این دوچرخه گفت و عنوان کرد: بسیاری فکر میکنند دوچرخه بامبو فقط جنبه تزئینی دارد و کاربردی ندارد، اما اصلا اینطور نیست، شاید یکی از جنبههای آن تزئینی بودن آن باشد،اما اصلیترین ویژگی این نوع دوچرخه کاربردی بودنش است.
*ویژگیهای خاص دوچرخههای بامبو
وی به تفاوتهای دوچرخه بامبو با سایر رقبای فلزی اشاره کرد و افزود: اولین تفاوتش با سایر رقبا در انعطافپذیر بودن آن است؛ چرا که ضربات و ارتعاشات جاده را به خود جذب کرده و سواری نرم و لذتبخشی را هدیه میدهد.این کارآفرین آملی با بیان دیگر مزایای این دوچرخه خاطرنشان کرد: بافت مولکولهای آن به کربن نزدیک و استحکامش مثل کربن است، سبکتر از آهن، محکمتر از آلومینیوم، از جنس طبیعت و با اتصالات الیاف طبیعی است.وی از زیبایی منحصر به فرد این دوچرخه گفت و ادامه داد: به خاطر دستساز بودن، هیچ یک از بدنههای دوچرخه به عینه شبیه هم نیست و این زیبایی خاصی به دوچرخه بامبو میدهد.
*کیفیت کالای ایرانی در اعتماد مردم
سعید درخشان یکی از مشکلات پیش رویش را کمبود اعتماد به جوانهای ایرانی عنوان کرد و افزود: خیلیها فکر میکنند که کالای ایرانی کیفیت لازم را ندارد، اما یک تصور اشتباه است، چرا که این پتانسیل در جوانهای ایرانی وجود دارد که محصولات با کیفیتی تولید کنند.وی به مواد اولیه دوچرخهاش اشاره کرد و گفت: بامبو چوب نیست در واقع یک علف غول پیکر است، بامبوهایی که ما در ساخت دوچرخه استفاده میکنیم کاملا ایرانی است.سعید درخشان از ساخت این دوچرخه گفت و ادامه داد: دوچرخه بامبو کاملا سفارشی است و با دست و در کارگاه ساخته میشود و همچنین قیمت آن هم حدود دوچرخههای دیگر است اما نسبت به نمونه خارجی حدود 1/4 کمتر است.وی در پایان یادآور شد: امیدوارم مردم نگاهی به تولیدات ایرانی داشته باشند و از تولیدات داخلی حمایت کنند، ما در واقع یک جز کوچک از یک صنعت بزرگ هستیم و با حمایت قرار گرفتن مردم و مسولان اهداف خوبی برای آینده خواهیم داشت.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0