توقف پروژه تعریض محور پرخطر سیمرغ به جویبار

زهرا اشکیود:  جاده‌های باریک و قدیمی شهرستان سیمرغ همچنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده ولی توجه به افزایش تعداد خودروها و میزان تردد بالا در این جاده نیازمند بازسازی با سرعت بیشتری می باشد. این جاده پیونددهنده شهرستان‌های ساحلی مانند بابلسر و فریدونکنار به مرکز استان است اما همچنان با بی‌توجهی و پیگیری‌های ناکافی […]

1

زهرا اشکیود:  جاده‌های باریک و قدیمی شهرستان سیمرغ همچنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده ولی توجه به افزایش تعداد خودروها و میزان تردد بالا در این جاده نیازمند بازسازی با سرعت بیشتری می باشد.

این جاده پیونددهنده شهرستان‌های ساحلی مانند بابلسر و فریدونکنار به مرکز استان است اما همچنان با بی‌توجهی و پیگیری‌های ناکافی مسئولان روبه‌رو است و مشخص نیست که این راه‌ها باید چند دهه دیگر، چرخ خودروهای چند وزیر و مدیرکل و استاندار و نماینده را ببینند تا شاید یکی از چرخ‌ها از حرکت بایستد و گوشه چشمی به این مسیرهای مواصلاتی داشته باشند.

قسمتی از زیرسازی‌های این جاده از سمت شهرستان سیمرغ برای تعریض انجام شده است اما روکش آسفالت آن اندر خم مراحل اداری مانده است، از سمت شهرستان جویبار نیز خبری از تعریض نیست.جاده قدیمی سیمرغ به جویبار به دلیل پیچ‌های عجیب و سرعت‌گیرهای غیر استاندارد، شهرت خاصی بین رانندگان سواری‌های بین‌شهری دارد، همان مسیری که کوتاه‌ترین راه از بابلسر و فریدونکنار به مرکز استان مازندران است.فقط کافی‌ است ساعتی وقت بگذارید و در کنار این جاده و طبیعت بکرش بنشینید و عبور هزاران مدل ماشین سبک و سنگین را مشاهده کنید و ببینید که این جاده کهن جواب‌گوی حجم بالای تردد را ندارد و دریغ از توجه مسئولان!حسین زاهدی بخشدار شهرستان کیاکلا  در گفت و گو با حرف، درباره مشکلات بازسازی محور سیمرغ به جویبار، گفت: محور کیاکلا به جویبار با طول پنج متر تعریض شد و به پیمانکار دستور کار در قالب ۲۵ درصد داده شد و حتی اصلاح قوس نیز انجام دادند.

زاهدی افزود: از میزان پنج کیلومتر محور کیاکلا به جویبار ۳ کیلومتر از آن آسفالت شد و دو کیلومتر از آسفالتش مانده که در حال حاضر به مدت یک هفته به دلیل ندادن قیر توسط کارفرما (مسکن و شهرسازی)، پیمانکار کلیه ماشین آلات خود را از محل پروژه خارج کرد و ادامه پروژه متوقف شد در حالی که زیرسازی‌ها و بیس آن انجام شده است.وی گفت:  تا کنون یک میلیارد و صد میلیون تومان در غالب اسناد خزانه‌ای به پیمانکار داده شد و پیمانکار پس از صورت وضعیت مبلغ اعتبار آن ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان گزارش کرد.بخشدار شهرستان کیاکلا، تصریح کرد: پیمانکار با این میزان بودجه توانست ۱۱ اصله تیر برق را جابجا کند و دو دهنه پل را بازسازی کند اما یک پل ۱۲ متری ۹۰ درصد کار آن انجام شده که فقط عرشه آن مانده است.این مسئول پیشرفت فیزیکی محور سیمرغ به جویبار را در حال حاضر حدود ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: اگر تامین قیر توسط اداره کل مسکن و شهرسازی تامین شود با توجه به مساعد بودن شرایط جوی تا مهرماه محور سیمرغ به جویبار به بهره‌برداری می‌رسد و در دهه فجر افتتاح خواهد شد.وی یادآور شد: در حال حاضر تعریض محور جویبار به کیاکلا نیز نیاز به اعتبار و پیمانکار جدید دارد تا این محور نیز بازسازی شود.

* نظارت ضعیف

اسدالله ملکشاهی عضو شورای شهر کیاکلا نیز در گفت و گو با حرف با اشاره به اینکه اعتراض مردمی برای تعریض و آسفالت جاده سیمرغ به جویبار زیاد و نیز تصادفات منجر به مرگ نیز در این جاده فراوان است، گفت: با توجه به اعتباراتی که نمایندگان برای این طرح پیگیری کردند اما فعالیت پیمانکار این طرح لاک پشتی است و در حال حاضر نیز فعالیتش متوقف شده است.وی تصریح کرد: مسئولان بر پیمانکاران نظارت مناسبی ندارند و این موجب می‌شود تا آنان تعهد خود را به درستی اجرا نکنند.عضو شورای شهر کیاکلا  طول راه کیاکلا به جویبار را حدود 12 کیلومتر عنوان کرد و یادآور شد: برای تجهیز و چهاربانده کردن سيمرغ به بهنمير ٢ ميليارد و ٧٦٠ قرارداد اوليه بود که با ٤ ميليارد قرارداد جديد در هفته دولت كلنگ زني شد اما برای جاده سيمرغ به جويبار ٤ ميليارد و ٦٠٠ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.ملکشاهی گفت: در جاده سیمرغ به جویبار تابلوها و علائم ترافیکی نصب نشده و همچنین در حوزه ارتباطی راه‌های کیاکلا به بهنمیر در بخش حوزه سیمرغ، اقدام خاصی صورت نگرفت .

* قیر نداریم

همچنین در این رابطه عبدالله رضییان نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، جویبار و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی فعالیت و بازساری محور سیمرغ به جویبار، اظهار کرد: در بودجه سال 97، دو میلیارد تومان بودجه برای اتمام آن اختصاص یافت و حال باید به دنبال اجرای درست آن باشیم.وی افزود:  برای افزایش سرعت در اجرای این طرح و تعریض این خیابان، پیگیری لازم را انجام خواهم داد.بهادری مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مازندران نیز در گفت و گو با حرف، درباره مشکلات مربوط به جاده سیمرغ به جویبار، اظهار کرد: جاده سیمرغ به جویبار یک جاده اصلی بوده که در حال تبدیل به چهار بانده شدن است اما از هفته گذشته با مشکلات کمبود قیر مواجه شدیم.وی افزود: کارخانه‌های تولید کننده قیر، این ماده را تحویل نمی‌دهند و به دنبال آزاد کردن قیمت قیر هستند و اگر این مشکلات قیر حل شود حداکثر در طی ۱۵ الی ۲۰ روز آینده به طور کل ۷ کیلومتر آن آزاد می‌شود.