توقف آزادراه تهران-قائم‌شهر در سردرگمی

گروه اجتماعی-زهرا اشکیود: چهار بانده شدن محور سوادکوه در زیر‌مجموعه طرح احداث بزرگ‌راه «رود‌هن»، فیروز‌کوه، قائم‌شهر تعریف شده است. بزرگ‌راه «رود‌هن»، فیروز‌کوه، قائم‌شهر حدود 190 کیلومتر طول و هزار و 74 متر تونل و تعداد 5 عدد تونل دارد و اجرای آن از سال 79 آغاز شده است. کاهش قابل توجه ترافیک محور تهران ـ […]

گروه اجتماعی-زهرا اشکیود: چهار بانده شدن محور سوادکوه در زیر‌مجموعه طرح احداث بزرگ‌راه «رود‌هن»، فیروز‌کوه، قائم‌شهر تعریف شده است. بزرگ‌راه «رود‌هن»، فیروز‌کوه، قائم‌شهر حدود 190 کیلومتر طول و هزار و 74 متر تونل و تعداد 5 عدد تونل دارد و اجرای آن از سال 79 آغاز شده است. کاهش قابل توجه ترافیک محور تهران ـ مازندران در ایام تعطیل و تسریع در دسترسی به بندر امیر‌آباد از مهم‌ترین اهداف اجرایی شدن طرح ذکر شده است.

چهار بانده شدن محور سوادکوه می‌تواند نمادی از نظارت ضعیف و زیر‌ سئوال رفتن توان مهندسی و اقتصادی پیمان‌کاران هم باشد و از آنجای‍ی ‌که پیمان‌کاران باید مبلغ ذخیره شده‌ای برای آغاز یک پروژه داشته باشند تا مبالغ مالی مانع فعالیت‌های عمرانی و خدماتی نباشد و در این زمینه هم ضعف‌هایی وجود دارد.

ترافیک سنگین و فلج‌کننده تابستان و ایام عید و تعطیلات خاص طول سال در محور سوادکوه و بسته شدن جاده‌های دسترسی داخلی و روستایی و حتی بین مزارع شهرستان سوادکوه علاوه بر صرف وقت و هزینه و ناراحتی و کم‌رنگ شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و صنعتی موجب ضعیف نشان داده شدن توان پیمان‌کار‌ان و مهندسان داخلی و برنامه‌ریزی مسئولان می شود.

عبدالجواد توحیدی فرماندار شهرستان سوادکوه در گفت و گو با «حرف مازندران»، گفت: از گدوک تا شیرگاه حدود 80 کیلومتر فاصله است، بخش اعظم محور سوادکوه چهار بانده شده بود و تنها بخشی از سرخکلا و بالا زیراب در زیراب و پل داخل شهر پل سفید باقی مانده است.

توحیدی افزود: در این زمینه بازدیدها و نشست‌های مختلفی برگزار شد و بخش‌های بالازیراب و سرخکلا بخش‌های تملکی وجود داشت، در مورد پل موجود در پل سفید و شرایط خاص آن به این نتیجه رسیدیم که این پل به قسمت پایین جاده منتقل شده و درفازهای بعدی این پل جمع آوری شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اعتبارات قابل توجه‌ای برای طرح چهار بانده کردم محور سوادکوه اختصاص یافت و این طرح بار دیگر فعال شد. تا پایان امسال نیز امید داریم که بتوانیم گره ترافیکی در سرخکلا را رفع کرده تا برای ایام نوروز دچار مشکلات ترافیکی نشویم.

غلام عباس رستمی نماینده شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور در استان مازندران در گفت و گو با «حرف مازندران»، گفت: تا کنون برای اجرای چهار بانده کردن محور سوادکوه، حدود 500 میلیارد تومان هزینه شد و برای تکمیل آن نیاز به 200 میلیارد تومان دیگر است. امسال بخش سرخکلا و محور شیرگاه بازگشایی می‌شود و برای آن نیاز به حدود 15 میلیارد تومان اعتبار است که آن املاک خریداری و آزاد سازی شود تا عملیات بازسازی انجام گیرد.

عبدالله رضیان نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره، گفت: آزادراه تهران به قائم‌شهر تا هنگامی که به اتمام نرسیده باید ردیف بودجه برای آن اعتبار در نظر گرفت تا برای ساخت آن بتوان از این طریق حمایت های لازم را انجام داد.

رضیان افزود: در حال حاضر در حوزه فعالیتمان که از منطقه  پل‌سفید آغاز می‌شود، پلی وجود دارد که باید در کنار آن پل دیگری احداث شود که کلنگ آن تا اواخر امسال زده می‌شود و همچنین قرارداد آنها منعقد شد.

وی تصریح کرد: در شهر زیراب، در قسمت بالازیراب باید تعریض در بخش‌هایی که تحت تملک قرار دارد رفع شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین نقطه‌ای که گره ترافیکی دارد نقطه سرخکلا بود که پس از خروجی زیراب به سمت قائم‌شهر نیاز به تملک داشت که با نامه‌نگاری‌های وزیر راه انجام شد و پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و که سه میلیارد پرداخت و دو میلیارد تومان دیگر باید پرداخت شود که این پنج میلیارد تومان برای تعریض منطقه سرخکلا است که تا پایان سال این قطعه بازگشایی می‌شود تا شب عید دچار مشکل ترافیکی نخواهیم بود.

این نماینده، یادآور شد: در شهر شیرگاه، بخش دیگری از آزادراه تهران به قائم‌شهر که دارای گره سنگین است که اقدامات رفع تملک در حد سه تا چهار کیلومتر انجام شد و این نقطه نیز باید تعریض و چهاربانده شود.

وی گفت: در شهرستان قائم‌شهر نیز در سه راه کمربندی باید پلی احداث شود که برای این پل اختلاف نظر فراوان بود اما به نظرم با روگذر این مشکلات با هزینه کمتر برطرف می‌شد درحالی که با نظر افراد دیگر باید زیرگذر باشد و کسبه نیز برای زیرگذر اعتراض کردند.

رضیان درباره مشکل احداث زیرگذر در کمربندی قائم‌شهر برای چهاربانده کردن آزادراه تهران قائم‌شهر، افزود: در صورت احداث زیرگذر مشکلاتی ایجاد خواهد شد که از جمله آن انتقال آب است که در صورت نهایی شدن روگذر و یا زیرگذر باید در قسمت کمربندی پلی احداث شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی حدود ده کیلومتر از گره ترافیکی مسیر تهران به قائم‌شهر اگر تعریض شود مشکلات این آزادراه رفع می‌شود.