از توزیع غذای گرم تا توجه ویژه به کودکان خاص

هفته ملی کودک از 14تا 20 مهر در ایران گرامی داشته می شود، از آنجا مراحل کودکی از مهم ترین مراحل رشد و نمو انسان ها در شکل گیری تفکرات فردی و اجتماعی یک فرد است، بخش های مختلفی برای دستیابی به اهداف اموزشی و پرورشی در این بخش فعالیت می کنند. به گزارش حرف؛ […]

photo_2018-10-08_10-26-05

هفته ملی کودک از 14تا 20 مهر در ایران گرامی داشته می شود، از آنجا مراحل کودکی از مهم ترین مراحل رشد و نمو انسان ها در شکل گیری تفکرات فردی و اجتماعی یک فرد است، بخش های مختلفی برای دستیابی به اهداف اموزشی و پرورشی در این بخش فعالیت می کنند.

به گزارش حرف؛ وحید حسین زاده معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه هفته ملی کودک فرصتی برای حساس سازی حقوق کودک به والدین و مسئولان به عنوان سرمایه ملی و آینده سازان ایران به شمار می ورود، می گوید: برای نشان دادن تاثیرگذاری کودک در جامعه برنامه هایی در هفته کودک تدارک دیده است.

وی می افزاید: در مقوله فعالیت برای کودکان در چند حوزه فعالیت صورت می گیرد، در زمینه آسیب ها برای کاهش زمینه های اجتماعی این امر کودکان خیابانی مورد توجه قرار گرفته اند همچنین در حوزه مهدهای کودک نیز توجه به پرورش بر مقوله توجه بر آموزش پیشی گرفته می شود. در ساری مرکز کودکان خیابانی با نام مرکز آموزشی جامع کودکان خیابانی ۱۰۵ کودک را تحت حمایت خود قرار داده است که با برنامه توانمندسازی برنامه های این مرکز پیش می رود.

حسین زاده بیان می کند: در زمینه ساماندهی کودکان کار نیز در سال گذشته 55 کودک نزد خانواده ها و بستگان خود و برخی نیز در مراکز ساماندهی، حمایت شدند.

وی با اشاره به فعالیت 900 مهدکودک در استان تاکید می کند: در سال گذشته 30هزار کودک در این مهدها تحت پوشش برنامه های آموزشی و پرورشی قرار گرفتند و 4500 مربی نیز بدین منظور در این مراکز فعالیت داشتند. در برنامه های تدوین شده برای مهدهای کودک، محتوای فعالیت این مراکز از نگاه آموزشی به بعد پرورشی ارتقا یافته است و نگاه محتوایی در زمینه ارزش های اسلامی با نگاه پرورشی مورد توجه قرار گرفت.در این برنامه تاکید کردیم که کودکان در مهدهای کودک و در سنین ابتدایی در قالب بازی و ایفای نقش به آموزش دست یابند زیرا یکی از مهم ترین مشکلات نسل آتی در ورود به دانشگاه ها و جامعه حقیقی نداشتن بعد اسلامی و دینی در رفتار است به همین دلیل به سرعت گرفتار آسیب های اجتماعی می شود.

معاون بهزیستی مازندران ادامه می دهد: متاسفانه از سال های گذشته بعد آموزشی در خانواده ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و کودکان به دلیل اینکه به پرورش آنان توجه نشده در ورود به مراکز دانشگاهی و در جمع دوستان واکسینه نیستند و دچار مسائلی ویژه می شوند. در برنامه های سال جاری بهزیستی مازندران کتاب های درسی کمتر توزیع شده، به مهدها برنامه داده شده که حتما یک روز در هفته کودکان لباس محلی بپوشند، یک روز غذای محلی بخورند و برنامه هایی با ارزش های اسلامی و مبتنی بر مهارت های زندگی در مهدها آموزش داده شود.

وی با تاکید بر اینکه در هفته ملی کودک تلاش می کنیم فرهنگ جامعه نسبت به مشارکت کودکان در زندگی اجتماعی افزایش یابد و با توجه به سن و جایگاه این قشر، اهمیت مسئولیت پذیری جامعه نسبت به کودکان و کودکان نسبت به موضوعات پیرامونی افزایش یابد، تاکید می کند: توسعه فضای با نشاط در جامعه و ایجاد فرصت مشارکت برای کودکان با نیازهای خاص،اوتیسم و معلول با شعار هفته هفته ملی کودک “آینده را باید ساخت” تدارک دیده شده است. همچنین از برنامه های هفته ملی کودک در استان مازندران، اجرای طرح با من کتاب بخوان در مهدهای حاشیه ای به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی است که در این طرح کتاب ها رایگان در مراکز توزیع می شود.

حسین زاده از وجود 26 مهد حاشیه ای با تحت پوشش قرار دادن 950 کودک در استان خبرداده و می گوید: در این مهدها کودکان غذای گرم رایگان دریافت می کنند زیرا یکی از مهمترین مشکلات امروز جامعه، سوتغذیه کودکان است که این امر حتی در مهدهای شهری نیز مشاهده می شود. براساس برنامه از 16 مهرماه، برای 10هزار و 55 کودک با اولویت کودکان روستایی غذای گرم توزیع می شود که سرانه هر کودک در روز 2200 تومان تعیین شده است و کودکان طی 120 روز کاری غذای گرم در کنار برنامه های سلامت سنجی و تن سنجی دریافت می کنند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران با اشاره به دیگر برنامه های هفته ملی کودک در مازندران اظهار می کند: از برنامه های ویژه در هفته کودک اجرای نمایش های ویژه کودکان، غربالگری اوتیسم و پرواز بادبادک ها برای کودکان خاص و معلول است همچنین به حرکت درآوردن کالسکه ای با شعار حمایت حقوق ملی کودک سطح شهر ها نیز اجرایی می شود. از برنامه های دیگر اجرای طرح حفاظت از محیط زیست است که به پاکسازی و آموزش مهارت حفظ محیط زیست در پارک های جنگلی و طبیعی اختصاص دارد. همچنین طرح چهارراه نیز توسط کودکان در شهرها انجام می شود که کودکان با پلاکاردهایی پیمان نامه حقوق کودکان را در تمام شهرستان ها اجرایی می کنند و نیز برگزاری سفره حضرت رقیه با حضور کلیه کودکان و خانواده ها در مساجد شهرستان ها برگزار و نیز عیادت از کودکان بستری در بخش کودکان بیمارستان های شهرستان نیز تدارک دیده شده است.